Har nyligen installerat en Atmos DC32GS. Kan någon förklara hur man ställer in primär och sekundärluften på pannan? Det är en pinne bakom pannan med 2 märken sågade på pinnen... I handboken står det typ "förhållande mellan primär och sekundär" men hur fungerar det i praktiken? Var sker när man trycker in pinnen resp. drar ut? Ändrar både primär och sekundärluft på samma spjäll då?
En annan sak, hur länge och hur hårt bör man elda för att få 2300 liter "syrefritt" ? Finns det rekommenderat minimi temperatur och tid för att vattnet ska bli "dött"? Laddomaten vill inte ha mer än 85 grader i tanken.
 
_ap_
När man värmt allt vatten till en 90-95* ett par gånger verkar det som att allt syre är borta, dvs cirk och laddpump snurrar knäpptyst.
Laddomaten kommer bli tvungen att ge mer än 85* om du fyller hela tanken med 85* då kommer tempen ut vara drygt 95*,
men var försiktig med ved mängden första gången man ska göra en "fulladdning" ;)
 
Så här står det på en lapp bakom pannan angående luftinställningspinnen.

PRIMARY AIR BASIC SETTINGS
(15 to 75kW)
according to the fuel type
Optimum setting: to the stop (5mm) +6 to 10mm
Maximum setting: to the stop (5mm) +10 to 20mm

Betyder det här att man endast ställer primärluften där? Hur gör man för att ställa in sekundärluften isåfall?
Förvisso tycks det brinna bra med standardinställningen, dvs ingen som helst rök ur skorstenen. Rökgastemp runt 160-200 grader strax bakom pannan.

Betyder det här att pinnen intryckt = mindre primär...utdragen = mer primär?

DSC00940.JPG
 
Hej!
Du har helt rätt!, drar du ut pinnen så ökar du primären...
Har själv pillat en del med luftinställningen på min DC32GS, blev tvungen att installera dragregulator och att justera ned primären något från fabriksintällningen. Annars får jag övertändningar när jag kör alved. Med björk kan jag justera upp något.

Använder även en termisk dragregulator så att draget begränsas när pannan har kommit upp i temp.

Mvh Ulf
 
Hej!
Du har helt rätt!, drar du ut pinnen så ökar du primären...
Har själv pillat en del med luftinställningen på min DC32GS, blev tvungen att installera dragregulator och att justera ned primären något från fabriksintällningen. Annars får jag övertändningar när jag kör alved. Med björk kan jag justera upp något.

Använder även en termisk dragregulator så att draget begränsas när pannan har kommit upp i temp.

Texten på baksidan av pannan är något fövirrande. Det klarnade dock när jag kollade in på spjället genom den runda inspektionsluckan, "+5 mm" är den öppning som du får när du trycker pinnen i botten...

Mvh Ulf
 
Tack för svaret!
Orginalinställningen är ca 10mm ut vilket jag kör med än, eldar 99% al-ved. Det märks ingen direkt skillnad fastän jag justerar +/- några mm. Men varifrån kommer sekundärluften? Är det proportionellt med primärspjället, dvs inte justerbart?
Jag har fått bort ganska mycket luft ur systemet nu, men det händer sig ännu att pannan överhettas och fläkten stannar. Det som jag tycker är märkligt är att panntempen kan bli 95 grader men laddomaten drar ut bara 82 grader ändå. Jag filmade lite för att visa fenomenet: http://www.youtube.com/watch?v=NtIrt7IOuOk

Acktanken är trycklös med expansion liggande på tanken, blåsrör rakt ut från toppen.
Det småkokar i pannan på filmen om man hör noga efter, men inga bubblor i laddomatrören. Ändå är panntemperatur ca 13 grader högre än utgående temp...Kan det här bero endast på luft/syre i vattnet?
 
Om inte termometrarna visar helt fel (antagligen inte) har du problem med cirkulationen. Har du nån luftficka i övre röret av laddkretsen? Skräp eller lin i laddomaten?
 
Ska försöka rensa ur laddomaten imorgon när den svalnat lite.:)
Lönar det sig att installera och försöka elda med det kallare termostatet som kom med laddomaten?
 
Du kan ju prova den kallare termostaten. En fördel kan vara att tanktemperaturen blir så pass låg att du kan fortsätta att elda "ett varv till" när tanken är varm i botten och på så vis få en högre sluttemperatur.
 
uaj64 skrev:
Hej!
Du har helt rätt!, drar du ut pinnen så ökar du primären...
Har själv pillat en del med luftinställningen på min DC32GS, blev tvungen att installera dragregulator och att justera ned primären något från fabriksintällningen. Annars får jag övertändningar när jag kör alved. Med björk kan jag justera upp något.

Mvh Ulf
Blev det stor skillnad med dragregulatorn (antar att du har en sån som späder ut rökgaserna med luft för att få ner draget)? Jag funderar också på att skaffa en sån till min panna efter problem med övertändning.
 
Det gjorde stor skillnad med dragregulatorn, detta trots att jag nöjde mig med en Tigex som egentligen är i minsta laget för en 32 kW panna. Utan dragregulatorn så skenade panneffekten iväg vid övertändning ända tills fläkten slog av. Detta fenomen försvann helt med Tigex:en.

Mvh Ulf
 
uaj64 skrev:
Det gjorde stor skillnad med dragregulatorn, detta trots att jag nöjde mig med en Tigex som egentligen är i minsta laget för en 32 kW panna. Utan dragregulatorn så skenade panneffekten iväg vid övertändning ända tills fläkten slog av. Detta fenomen försvann helt med Tigex:en.

Mvh Ulf

Klarar den av det utan att öppna max så är det lungt annars skulle det varit en modell större...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.