4 603 läst ·
42 svar
5k läst
42 svar
Trycklös kokare (teori)
Sida 1 av 3
Atmos DC32GS med trycklös oljetank.
Mitt problem är att det börjar sjuda å småkoka i pannan redan vid lite över 80 grader, med högre temperatur blir det bara värre. Mätaren på pannan åker iväg 10-15 grader högre än vad laddomaten drar ur pannan. Jag har bytt till den kallare termostaten i laddomaten men det är lika så snart pannan kommer över 85 grader, mätaren åker iväg.
Jag testade att strypa ventilen som går in till toppen på acktanken, då kokade det mindre. Förstås pga att det uppstod ett visst tryck i pannan som laddomatpumpen alstrar.
Så jag har utvecklat en teori, undrar vad ni tycker om det här:
-Installera en strypventil på stigaren från pannan före laddomaten och eventuellt byta pump på laddomaten så det orkar trycka mer? Jag har redan installerat en övertrycksventil och tryckmätare på pannan. Jag har nu strypt ventilen på tanken så trycket över pannan är ca 0.3 - 0.4 bar. När vattnet har passerat ventilen in till tanktoppen blir det ju trycklöst igen. Det vore trevligt att få kanske 0.5 bar över pannan konstant så detta kokande skulle sluta.
Mitt problem är att det börjar sjuda å småkoka i pannan redan vid lite över 80 grader, med högre temperatur blir det bara värre. Mätaren på pannan åker iväg 10-15 grader högre än vad laddomaten drar ur pannan. Jag har bytt till den kallare termostaten i laddomaten men det är lika så snart pannan kommer över 85 grader, mätaren åker iväg.
Jag testade att strypa ventilen som går in till toppen på acktanken, då kokade det mindre. Förstås pga att det uppstod ett visst tryck i pannan som laddomatpumpen alstrar.
Så jag har utvecklat en teori, undrar vad ni tycker om det här:
-Installera en strypventil på stigaren från pannan före laddomaten och eventuellt byta pump på laddomaten så det orkar trycka mer? Jag har redan installerat en övertrycksventil och tryckmätare på pannan. Jag har nu strypt ventilen på tanken så trycket över pannan är ca 0.3 - 0.4 bar. När vattnet har passerat ventilen in till tanktoppen blir det ju trycklöst igen. Det vore trevligt att få kanske 0.5 bar över pannan konstant så detta kokande skulle sluta.
Hur fungerar ett ånglås? Stigande röret från pannan lutar lite uppåt hela vägen förutom 12cm bakom pannan som är ganska vågrät. Jag har sänkt pannan framtill som syns på vattenpasset, för att eventuell luft ska slippa ut på baksidan. Jag hade förut även ett halvtums luftrör från pannan i kylslingegivare hålet, men där kom ingen luft elller ånga.




laddomaten ca. 2 mån gammal, pannan 1 vecka.
Jag eldade med laddomaten och tanken en stund med min gamla skitpanna. Den hade inga problem med överhettning
Köpte laddomaten när jag konverterade oljetanken för en par månader sen. Har kollat backventilen. Ingen skit där, samt bytt termostat.
Nu för tillfället börjar tanken närma sig 90 grader igenom. Jag har stängt ventilen uppe på laddomaten och kör på 3:an rakt igenom pannan förbi laddomaten. Pannan överhettas ändå fast jag eldar ganska sakta. Förvisso är returtempen ca 85 nu, men pannmätaren går upp till 95-100 och fläkten stannar.
Jag eldade med laddomaten och tanken en stund med min gamla skitpanna. Den hade inga problem med överhettning
Köpte laddomaten när jag konverterade oljetanken för en par månader sen. Har kollat backventilen. Ingen skit där, samt bytt termostat.
Nu för tillfället börjar tanken närma sig 90 grader igenom. Jag har stängt ventilen uppe på laddomaten och kör på 3:an rakt igenom pannan förbi laddomaten. Pannan överhettas ändå fast jag eldar ganska sakta. Förvisso är returtempen ca 85 nu, men pannmätaren går upp till 95-100 och fläkten stannar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, för 2 månader sen. ca 2.5 kubik färskt vatten. Jag tror jag fik kokat bort det mesta med den gamla pannan.Hocke skrev:
Finns säkert lite kvar. Hade laddomatservice igen idag, termostaten backventilen och pumpen lös. Ingen skit någonstans.
Idag har jag provat att elda ganska sakta med några klabbar i gången. Det har fungerat ganska bra, dvs ingen våldsam övertändning. Körde tillåmed laddomaten på 1:an utan att koka. Ladd temp var förvisso bara 80 grader och returtempen var nere på 45-50 grader ibland...hur illa är det med för kall retur?
Hur ska en atmos låta när det brinner optimalt? Brinnder det för hårt om det dundrar i pannan och pannrumsdörren skakar?
Kan det inte vara så att strypningen gör att du får för dåligt flöde till tanken så att värmen inte hinner ut ur pannan i den takt det värms.
Prova att lätta på strypningen lite och se om det blir bättre, blir det bättre får du skaffa större pump.
Prova att lätta på strypningen lite och se om det blir bättre, blir det bättre får du skaffa större pump.
Sen följer väl vattnet "minsta motståndets lag" så du borde egentligen ha en strypning på panntoppsanslutningen på laddomaten oxå, och ställa den så att du får samma motstånd i båda laddrören.
Du kan ju prova temporärt att vrida igen kulan på unionventilen till hälften för att testa
Du kan ju prova temporärt att vrida igen kulan på unionventilen till hälften för att testa
Med returtemp menar du ut från laddomat - in i botten av pannan? I så fall är något galet om den håller bara 50 grader och pannan 80. Som jag sagt tidigare något är fel, hitta felet istället för att "konstruera om" systemet.vesil skrev:Jo, för 2 månader sen. ca 2.5 kubik färskt vatten. Jag tror jag fik kokat bort det mesta med den gamla pannan.
Finns säkert lite kvar. Hade laddomatservice igen idag, termostaten backventilen och pumpen lös. Ingen skit någonstans.
Idag har jag provat att elda ganska sakta med några klabbar i gången. Det har fungerat ganska bra, dvs ingen våldsam övertändning. Körde tillåmed laddomaten på 1:an utan att koka. Ladd temp var förvisso bara 80 grader och returtempen var nere på 45-50 grader ibland...hur illa är det med för kall retur?
Hur ska en atmos låta när det brinner optimalt? Brinnder det för hårt om det dundrar i pannan och pannrumsdörren skakar?Det har inte gjort det idag, kanske därför det fungerar bättre.
Alla ventiler öppna. Kör pumpen på läge tre. Börja elda. Då ska panna och alla tre termostater följas åt uppåt i temperatur eftersom samma vatten bara cirkulerar.
När laddomaten sen öppnar ska panntermometer och övre termometer visa lika. Den som visar bottentemp i tanken ska sjunka (eftersom det börjar komma vatten den vägen). Och den som visar vatten in i botten av pannan ska visa ca 70 grader.
Precis så här fungerar det också, en ganska lång stund. Men när det börjar brinna "ordentligt" i pannan så stiger pannmätaren till 90+ grader men laddomaten fortsätter på ca 80 grader... Fastän pannmätaren står på 100 grader och fläkten stannat...laddomaten pumpar på 3:an med alla ventiler öppna så kommer det ändå in 80 grader uppe på laddomaten och in i tanktoppen, med 100 grader i pannan.Matss skrev:
Det är ju 1.25 tums rör hela vägen utan strypningar och ganska korta rör, inga nedåtböjningar på rören. Jag skulle tycka att eftersom laddomaten pumpar in 60-70 grader i pannbotten med x antal liter i minuten på läge 3 så borde det inte vara möjligt att pannan är/blir så här het.
Om det inte är så mycket effektutveckling att det bara inte går att få undan värmen...
Jo det var när jag testade att köra laddpumpen på 1:an med kallare termostat. Laddomaten hade ju inget val annat än att släppa in 50 grader i pannan när det pumpade så sakta, för att få ut ca 80 grader.Matss skrev: