6 377 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Tända vedbrasan nedifrån eller uppifrån?
Det har varit ett himla hallå i pressen här om hur man skall tända i sin kamin. Alla goda skojter har väl fått lära sig att börja med torra stickor underst och tända där, men du finns en ny skola som staplar veden tätt och sedan lägger en hög med papper och spån överst och tänder. Enligt uppgift skall detta vara bättre och leda till mindre utsläpp.
Har testat det nya sättet och det fungerar det med, men man undrar... Finns det någon verkligt forskning kring detta?
Har testat det nya sättet och det fungerar det med, men man undrar... Finns det någon verkligt forskning kring detta?
tänder man ute i blåsande vind så är det säkrast att tända inifrån/underifrån. Kaminen är vindskyddad så det är andra krav som gör sej gällande.
För att INTE få eld i all vedvolym stoppad i kaminen på en gång så kan man ju börja elda från toppen och på det sätt hålla värmeutvecklingen nere ... om man lyckas med det
. Utsläppen av oförbrända kolväten bör bli mindre då mindre vedvolym brinner vid tillfället och luften räcker till att förbränna mer grundligt än om all ilagt ved brinner på en gång och man minskar lufttillförseln för att undvika sauna i vardagsrummet. Det gäller dom eldare som inte har tid eller lust att stoppa en pinne i brassan efter behovet men vill lägga maximalt i, tända och ha tid till annat ...
Om det ska fungera som jag gissar ovan så ser jag en mening i det men bara när man lägger i första gången. Nästa gång lägs ju ved på glöden och man kan inte styra att det tänds uppifrån.
gaia
För att INTE få eld i all vedvolym stoppad i kaminen på en gång så kan man ju börja elda från toppen och på det sätt hålla värmeutvecklingen nere ... om man lyckas med det
Om det ska fungera som jag gissar ovan så ser jag en mening i det men bara när man lägger i första gången. Nästa gång lägs ju ved på glöden och man kan inte styra att det tänds uppifrån.
gaia
Låter rimligtUtsläppen av oförbrända kolväten bör bli mindre då mindre vedvolym brinner vid tillfället och luften räcker till att förbränna mer grundligt än om all ilagt ved brinner på en gång och man minskar lufttillförseln för att undvika sauna i vardagsrummet. Det gäller dom eldare som inte har tid eller lust att stoppa en pinne i brassan efter behovet men vill lägga maximalt i, tända och ha tid till annat ...
Det stämmer. Nästa gång sätter man klabbar på glöden.
Klicka här för att svara