Bor i ett Mariannelund från Smålandsvillan och ska nu installera en braskamin. Kaminen vi har bestämt oss för har ingen anslutning av tilluft och vad jag vet så måste det användas i SMV hus för att inte få baksug (p g a värmesystemet med Nibe Fighter 310 P).
Nu påstår kaminleverantören att det räcker med att sätta upp ytterligare en tilluftsventil i vardagsrumsväggen istället för att ansluta tilluft direkt till kaminen.
Är det någon som har gjort så här och fungerar det?
Försämrar eller tar man det befintliga värmesystemet ur funktion?
Bryter man någon garanti från Nibe?

Annars får vi skippa denna kaminen och hitta en annan med anslutning för tilluft!

Mvh
DT

Vi installerade en Contura 450T och anslöt då tilluft via krypgrunden(ut genom befintligt ventilationshål), kändes inte som ett alternativ att elda upp redan uppvärmd inneluft!!

Aldén skrev:
Vi installerade en Contura 450T och anslöt då tilluft via krypgrunden(ut genom befintligt ventilationshål), kändes inte som ett alternativ att elda upp redan uppvärmd inneluft!!
Men ni anslöt tilluften till kaminen, eller?
Vår kamin saknar anslutning.

Ja det finns en anslutning i botten som drog in luften till, de som installerade tog upp hål och drog ner ett rör(50mm tror jag) . Sedan fortsatte jag ut med ett aluminiumrör(100mm) ut till ventilen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.