http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=41
Hur går man enklast tillväga för att få den att funka smidigast ?
Ska jag elda upp tankarna till max, frisläppa CBJ:n och öppna termostaten helt ?
Eller ? Har inte riktigt klart för mig hur jag ska få den att funka
Hur går man enklast tillväga för att få den att funka smidigast ?
Ska jag elda upp tankarna till max, frisläppa CBJ:n och öppna termostaten helt ?
Eller ? Har inte riktigt klart för mig hur jag ska få den att funka
Koppla in ThermoMaticen enligt de anvisningar som medföljer. Öppna sedan alla radiatorthermostater till max så att ThermoMaticen får reglera värmen helt själv. Ställ in max framledningstemp så att du får önskad returtemp. Inställningen är här avhängig av hur dina radiatorer är dimensionerade, mina gamla frå -58 är t.ex. dimensionerade för 60/40 medans nyare system brukar kräva lägre framledningstemp. Placera rumsgivaren centralt i huset, ej mot yttervägg och fritt från värmekällos som t.ex. halogenlampor och annat. Ställ in önskad rumstemp och mät sedan med thermometer vad du får för verklig temp i rummet där givaren sitter. Skalan på ThermoMaticen går att justera för att få verkligt värde att överensstämma med inställt. Tycker du sedan att det blir för varmt i t.ex. sovrum så kan du strypa radiatorerna där med radiatorthermostaten, får du däremot inte tillräckligt varmt i någon del fast du har lagom temp där rumsgivaren sitter så får du strypa elementet i det rum där du har givaren för att få hgre framledningstemp till resten av huset. Justera Max framledningstemp efter behov när det blir kallare om så behövs.
Hoppas du får det att funka...
Hoppas du får det att funka...
Tack för svaret !!
Klarnade liiite
Normal framledningstemp ?? Jag har samma typ av element eller åtminstone från samma årtal
Vidareutveckla detta snälla >> Ställ in max framledningstemp så att du får önskad returtemp.
Klarnade liiite
Normal framledningstemp ?? Jag har samma typ av element eller åtminstone från samma årtal
Vidareutveckla detta snälla >> Ställ in max framledningstemp så att du får önskad returtemp.
Ställ max tempen på 50 grader och prova. Blir det för kallt inomhus i vinter får du öka.
Maxtempbegränsningen är till för att inte elemeten ska bli 90 grader då tanken är kall och du kommer hem och börjar elda eller då du vrider upp rumsgivaren några grader. Max framledningstemp används inte för att styra returtempen (annat än vid ovan nämda situationer).
Maxtempbegränsningen är till för att inte elemeten ska bli 90 grader då tanken är kall och du kommer hem och börjar elda eller då du vrider upp rumsgivaren några grader. Max framledningstemp används inte för att styra returtempen (annat än vid ovan nämda situationer).
Jag brukar justera tempen några gånger per år. Har just höjt från 30gr till 40gr. Kommer att höja till 50gr när det börjar vara runt -15gr ute. Om jag kör med 50gr på vår och höst så blir det ganska rejäla svängningar i inomhustemperaturen (för varmt - lagom - för varmt - lagom). Jag tror det är viktigt för att det ska funka bra att man kör så låg temp som möjligt.
Om man ofta råkar ut för att huset är betydligt kallare än vad man har ställt in på innegivarenheten är det nog bra att ställa in maxtempen så lågt man kan (typ 50 grader eller vad man nu har för erfarenhet av vad som krävs för att värma upp huset till önskad temp). Om man aldrig råkar ut för tom tank eller brännarstopp spelar det nog ingen större roll vad man ställer in värdet på.
Själv ställde jag min på 60 grader när jag installerade den på mitt gamla system. Sen har jag inte ändrat den.
Själv ställde jag min på 60 grader när jag installerade den på mitt gamla system. Sen har jag inte ändrat den.
Alltså...jag måste ha min ThermOmatic CBJ inställd på 70 grader för att få det att fungera ??? Sänker jag till 60 grader dör allt, ingen värme shuntas ut alls ? Varför ?
I dagsläget har vi ca 2 minus ute
I dagsläget har vi ca 2 minus ute
Vart har du givaren för framledningstemp monterad? Inga felmeddelanden via nätlampan?LeffeLufs skrev:
Fick du det här steget att stämma under installationen?
5. Kontroll av vridningsriktning
Frikoppla motorn med frikopplingsknappen och vrid shunt och motor till ett mellanläge. Sätt i nätadaptern. När
CBJ får ström utan givare anslutna kommer den att gå mot stängt läge för att sedan öppna i 3 sekunder. Kontrollera
att denna stängning stämmer med shuntens stängläge. Gör den inte det, lossa motorkontakten och vrid den ett halvt
varv. Pröva igen.
5. Kontroll av vridningsriktning
Frikoppla motorn med frikopplingsknappen och vrid shunt och motor till ett mellanläge. Sätt i nätadaptern. När
CBJ får ström utan givare anslutna kommer den att gå mot stängt läge för att sedan öppna i 3 sekunder. Kontrollera
att denna stängning stämmer med shuntens stängläge. Gör den inte det, lossa motorkontakten och vrid den ett halvt
varv. Pröva igen.
Bild 416 visar inställt på ca 62-65 grader och då är det max öppet och ingen värme skickas till elementen. Ändrar jag till 70 grader stänger den ner fint och släpper ut värmen...
Bild 417 ovanför cirkpumpen sitter givaren....
Bild 417 ovanför cirkpumpen sitter givaren....