Har tidigare skrivit om svårigheten att avlufta vårt kökspannesystem, senast här:
http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/75987-bra-vaerme-endast-efter-pafyllning.html

Startar nu en egen tråd för att inte belasta Cheros tråd. Kort sammanfattning: Gammalt kökspannesystem i halva huset, nytt i tillbyggnationen, Kökspanna Wamsler K158, 750 l acktank med automatavluftare c:a 8 meter bort vars bas står 25 cm lägre än pannan. Laddkretsen går upp från pannan genom mellanbjälklaget och sedan ner i tanken. Snett ovanför pannan finns öppet expansionskärl samt cirk.pump med en Thermomatic K istället för Laddomat 21 (pga lång laddkrets på Thermomatics rekommendation). Vi har inte lyckats minska luften i laddkretsen (radiatorkretsen inga problem), det sjuder och väser i pannan och bubblar ganska kraftigt i tanken och kretsen när pannan brinner för fullt.

En drog om expansionen eftersom han misstänkte att pumpen satt för nära och därför drog tjuvluft genom expansionskärlet. Han satte också dit en gasklocka. När jag luftar vi gasklockan efter att eldningen avslutats och Thermomaticen har stängt laddningen, pyser det för fullt tills vattnet kommer. MEN när jag försöker lufta under eldningen, när laddshunten står öppen, pyser det iofs men det verkar sugas IN luft i klockan och systemet! Resultatet av luftning efter eldningen verkar bli ett undertryck när tempen sjunker i tanken. Shunten till radiatorkretsen låter ansträngd och det viner och knäpper lite när den öppnar. Innan gasklokcna märkte jag inte av undertrycket även om luften alltid kom tillbaka efter avluftning - gissar att dset beror på att luften då tog sig in mycket lättare via expansionskärlet, vilket den uppenbarligen inte verkar göra nu eftersom undertryck uppstår och luft sugs in när jag öppnar gasklockan (när laddshunten står öppen).

Vad sjutton är det här...?

Hej!
Är ingen expert på detta men kan inte problemen orsakas av kombinationen: lågt placerat expansionskärl = lågt systemtryck och för högt diferans tryck över pumpen = undertryck på sugsidan. I så fall bör det bli bättre om du minskar farten på pumpen eller flyttar exp-kärlet uppåt ( jobbigt!!). Jag tror att man kan lura sig till att gasa på pumpen på max när det bubblar i pannan men i vissa fall kan det ju förvärra problemet...

Förhoppningsvis kan någon med mer erfarenhet av vedanläggningar tala om ifall jag är helt fel ute..
Mvh Ulf

Staffans2000
Hejsan Kasch.
Flytta pumpen till returen så arbetar den i kallare vatten och risken för gasbildning på sugsidan minskar.
Om gas/luftklockan är ansluten före pumpen kan luft sugas in den vägen ifall klockan är försedd med automatavluftare.

Jag är ingen vän av slutna expantionskärl, men i ditt fall kan ett sådant sannorlikt vara en kompletterande åtgärd till ovan nämda för att höja trycket i systemet.

Summa summarum:Flytta först pumpen och se om det räcker.

Tack Ulf och Staffan! Ert resonemang låter rimligt - skönt att få konkreta tips på åtgärder. Jag kör pumpen på lägsta hastighet idag och tyvärr går det inte att flytta expansionskärlet uppåt. Får testa att flytta pumpen till returen (vill helst undvika att montera ett slutet kärl) och se om det hjälper.

Näe nu fattar jag ingenting. Satte just på cirkpumpen på laddkretsen för att elda - den är nästan tom! Kommer inget vatten ur pumpen när jag skruvar ur luftningsskruven på den. Vatten finns i expansionskärlet. Märker inte av någon läcka, d v s ingen synlig fukt Enda stället är möjligen de inmurande anslutningarna bakom pannan men då borde det ju bli fuktigt på betongplattan under pannan. Kan ett ev. undertryck i acken har "sugit ur" laddkretsen trots att laddshunten är stängd? Vad f-n är fel??

Kasch skrev:
Har tidigare skrivit om svårigheten att avlufta vårt kökspannesystem, senast här:
[länk]

750 l acktank med automatavluftare c:a 8 meter . Laddkretsen går upp från pannan genom mellanbjälklaget och sedan ner i tanken.
Om jag förstår din beskrivning rätt så har du 8 m lång vågrätt laddningsrör på vinden som ligger högre en akumulatortopp och högre än akumulatorns automatiska avluftning. Kan det bildas en luftfälla/luftpropp i detta rör? Man brukar ha avluftning på högsta punkten av system om man nu inte sammankopplar panna och tank efter skolboken = laddning stigande uppåt hela vägen från panna till tank (och retur neråt lutande hela vägen från tank till panna). Var ligger högsta punkt i din laddkrets? Luftpropp kan ställa till mycket elände ....
gaia

Hej Gaia

Jodå, du har förstått rätt, även om expansionskärlet naturligtvis sitter högst, ytterligare c:a 70 cm högre upp). Men då borde det ju vara möjligt att lufta systemet via den "´gasklocka" med luftningsskruv efter den omdragning jag beskrev i första inlägget? Som det är nu (eller var innan det blev helt tomt på vatten i laddkretsen!) pyser det luft ibland till dess det kommer vatten, vid andra tillfällen pyser det svagt utan att det kommer vatten - vilket får mig att tro att klockan då suger luft snarare än luftar... Kan det verkligen hjälpa att flytta cirkpumpen? Vad är det som händer - hur bildas denna luftpropp?

Man får vara tacksam att det finns en enkel och fungerande gjutjärnskamin i huset nu när nattempen sjunker under nollstrecket. (Fast t o m det höll på att gå illa igår när någon hade glömt dammsugarsladden som låg över stosen bakom kaminen - vi klarade oss med en utlöst säkring och kraftig rökbildning. Murphys lag eller otursklantar...? :( )

Kasch skrev:
vid andra tillfällen pyser det svagt utan att det kommer vatten - vilket får mig att tro att klockan då suger luft snarare än luftar...
det är svårt att bedömma åt vilket håll det pyser ... sätt en plastpåse över vid svårbedömt pys-tillfälle och se om den fylls med luft eller tvärtom. Jag minns trådar där folk klagade på automatiska avluftare på grund av deras opålitlighet ...
har inga ideer vad som är fel
gaia

Hur gammalt är delen med expansionen? Om röret till expansion är igensatt (av exampelvis kalkavlagringar) så skulle du möjligtvis kunna få problem om vatten som tryckts upp i expansionen inte fårmår rinna tillbaka ev egen kraft? Det ger i så fall undertryck i acken när temperaturen där sjunker och vattnets volym där minskar. Det är givetvis mycket långsökt, men kanske en möjlig orsak...

Kanske inte till någon hjälp men jag hade problem med luft i laddomatkretsen för ett tag sen. Var massa luft i systemet varje gång jag tände upp min kökspanna. Kunde inte förstå varför förens jag såg mystiska vita ränder nedanför dykröret på pannan. När jag lossat och gängat på lite tejp på rökröret var problemet löst, pannan hade sugit in luft varje gång den svalnade och jag upptäkte inte någon läcka eftersom vattnet avdunstade när jag eldade. Jaja önskar dig lycka till med felsökandet!

Hejsan! ditt problem är troligtvis att pumpen skapar ett undertryck(vackum) och drar in luft i systemet
prova med att mäta om du har något förtryck på sugsidan avpumpen!!!!
mvh pr95

Hej!

Undrar hur det går för dig, har du lyckats fixa till ditt system än??

Mvh Ulf

Hej

Njae, detektivarbetet ligger lite på is. Just nu ägnar jag den mesta vakna tiden åt att montera färdigt solvärmen (35 av 90 rör uppe...). MEN jag är oerhört tacksam för alla värdefulla tips! Lutar nog själv åt att det är pumpen som skapar vakum - det skulle vara något som rimligen kan förklara alla mystiska symptom. Ska prata med grannen om han kan prova att koppla om pumpen. Dessbättre kunde jag igår "smyga" igång systemet genom att handshunta och fiselda. Nu finns där i alla fall ingen luftficka som helst låser laddkretsen. Men den lär komma tillbaka om jag inte gör något åt grundproblemet.

Jag återkommer!

OK, liten uppdatering: Problemet kvarstår. Igår skulle jag provlufta via gasklockan och det pös till utan det kom vatten. Luft sögs in igen och cirk.pumpen gick helt på toming när jag slog på den... Lyckades pressa ut den värsta ikväll genom att öppna laddshunten manuellt till max och fylla på acktanken till dess expensionskärlet var fullt och vatten kom ur skvallerröret. Lufta - köra pump - lufta - köra pump... Till slut fick jag rimlig cirkulation och kunde börja elda försiktigt. Nu verkar det funka - det bubblar i cirkpumpen men inget ner till acktanken. Ska lyda grannens råd och köra med maxöppen shunt någon vecka, elda upp tanken rejält, trycka in lite nytt vattenså expansionen är maxfylld och sedan lufta försiktigt. Få se om jag kan bli av med de värsta bubblorna på så vis. Annars återstår väl bara att försöka flytta laddkopplet ner till acken (ingen plats vid kökspannan). Men det vill jag helst undvika. Vedsystemet strular, solvärmen laddar sämre än det ska. Det enda som funkar som det ska är kaminen... :mad:

Hej igen ! Inte roligt med luft i systemet !!! Prova med att koppla in en tryckmätare(0-2,5Bar) i stället för gasklockan
stryk fett/vaselin runt kopplingar(förhindrar att luft sugs in) kolla att förtrycket hålls uppe,>0.1?
Omdu har backslags ventil isystemet kan den fastna när trycket sjunker och pumpen orkar inte öppna den utan suger ett
litet vacum vilket medför att lite luft dras in i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.