Ved, Pellets, Flis
Matss: Får du för stort motstånd till nån tank kommer den att vara kall i botten trots att laddpaketet får hett vatten från botten av nån annan tank. Det lönar sig att lägga lite extra jobb nu, trist att göra om sen...
Maggy: Jag har ingen specad räkning på hur mycket varje del kostade... fick ett totalpris inklusive "ALLT". Har fått delfakturor och det verkar som att avtalat pris kommer att hålla på kronan. :) Sotaren godkände anläggning och pannrum... men tankarna är inte isolerade ännu så det är såändainihelvete varmt i pannrummet nu... mycket värme till spillo men jag håller på att montera vårt
79:an: Eldar bara med ved i några kaminer, inte för uppvärmningens skull. Dock så brukar jag hugga en 40-70m3 per år ändå, lite beroende på efterfrågan, säljer en del och sen är det alltid släkt och bekanta som vill ha lite åxå. Är ju alltid välkommet med lite kulor när man säljer, sen är det ju ganska kul att jobba i skogen och även ganska nyttigt eftersom man får ju ganska mycket
Jaarmanen: Jag har fått ganska bra ordning på det nu efter en del experimenterande. Enda sättet som jag får det att fungera utan att få överförgasning är att helt enkelt låta bli att ladda fullt. Jag lägger in en rätt så rejäl tändbrasa för att få ordentlig glödbädd. När sen pannan laddar ut >80 grader och tändbrasan brunnit ut till glöd lägger jag in max 3/4 laddning ved, det räcker
holyanna: Vad jag har förstått passar CBJ på alla shuntar, det gör inte ERA.
johan124: Hej. Det verkar som att mitt problem har löst sig, det har i allafall fungerat klockrent i tre dagar nu. Det jag ändrade var mitt sätt att packa veden nere emot keramiken och det har troligtvis löst mina problem. Har även sänkt sekundärluften något och det tillsammans med rengjord fläkt har givit mer effekt. Tack för hjälpen matss. MVH Johan
JanneT5: 1: Vi bor två personer i 156 kvadrat enplans (fd parhus) byggt -91 Två paralella system med luftelvärme, samt gemensam mekanisk ventilation med luft/luft VVX. 2: Vi valde en Handöl 10T för utseendet, pris och storleken. Jag ville inte ha för hög effekt. Denna ger upp till 9Kw. Köpte till temperatur styrd fläkt för att blåsa ijenom mer luft i kanalerna vilket funkar jättebra. Om jag
johan124: Tack för svaret. Presic det jag ville ha och snabbt gick det med. MVH Johan
pipewelder: Här är några modeller: http://113099.buildyourownpublisher.com/00018/00043/ http://www.energiteknik.net/system/visa.asp?HID=259&FID=315&HSID=3066&ActMenu=6042
Jaarmanen: Sök i forumet på "expansion" så hittar du ett stort antal trådar kring detta. Det har disskuterats livligt...
2an: [citat] Där ser man... :) Laddar man 3 m3 50° på ca 1 1/2 ilägg utan uttag?? Har sett uppgifter om 1350-1400 kWh/m3 staplad ved vilket då skulle bli 145-151 kWh från en väl fylld panna (v33) med björkved o 90% verkningsgrad, Det kanske stämmer rätt väl då?? Klart att det kan va bra med större tank än 3 m3 men om det ändå står en 3 m3 oljetank o det inte finns utrymme för större
Palte: Om du har 20gr i pannrummet är ju tempdiffen 55 eller 75gr. Vet inte om det stämmer med förlusterna men det är ju 36% större tempdiff. Undrar om tanken läcker 36% mera värme? Kanske stämmer det vid samma volym på tanken men här har ju den större tanken större yta som kyls av.
Don82: Tack för svaret! Får ta mig en funderare på vad jag ska installera.
Matss: Anledningen till att man väljer 1 1/4" till laddkretsen är att pumpen utnytjas dåligt när vattnet alltid circulerar lite i laddkretsen och för självcirkulationen. Har du trevägsventilen fullt öppen kan du få ett stort flöde även med klena rör. Självcirkulation är dock svårare att få till.
Matss: Även jag använder DS18S20. Byt LED:arna mot en display (inte svårare) så kan man se laddningen i % och tex ute och innetemp. En LED som blinkar när det är dax att elda är heller inte svårt att lägga till.
holmertz: [citat] Måste väl vara nedifrån där man sotar tuberna.
KJE: [citat] Den här systemskissen över en kökspanna har jag hittat någonstans på nätet...kommer tyvärr inte ihåg var. Men det visar hursomhelst hur man kan bygga ett system kring en kökspanna och en ackumulatortank.
jimnor: Jag tror att det kan påverka vad man eldar... Vissa perioder kommer ingenting medan andra kommer det en hel del! Det verkar däremot inte spela någon roll om det är helt superrengjort eller ej...
spaedgris: Jag har en dubbeltermostat på pannan och en enkel på tanken. Dubbeltermostaten är i princip två termostater som sitter ihop. Den startar laddpumpen när det blir 80grader i pannan och startar urladdningen när pannan blir kallare än 55grader. Termostaten på tanken är egentligen inte helt nödvändig. Jag tror att den mest är till för att starta elpatroner när tanken blir kall, utifall
uaj64: Köpte själv en glasfiberfläta och lite keramiskt lim på K-Rauta igår. Dom hade ett skapligt sortiment... Mvh Ulf
Hemmakatten: Range, mkt tråkig situation. jag tycker att du skall dela upp ditt problem och lägga en fråga i Juridikforumet som berör sotarens ansvar för den tidigare provtryckningen (kan vara möjligt att sotaren får betala en del av dina åtgärder). En fråga lägger du kvar här på Biobränsleforumet och får svar på hur du praktiskt skall åtgärda skorstenen.
2an: En kompis undrade om det skulle gå köra med fd oljetanken som acktank o en fjärrvärmeväxlare typ denna för värme/vv http://www.baxi.dk/commFiles/Info/attachments/213/Brochure_VXVB_MK4.pdf Såg att den kostar ca 11000:- i Danmark men med oljetanken som acktank blir det inte så dyrt ändå eller är det smartare att köpa en plattvvx av större modell med en shunt mellan tank o vvx samt en
Jaarmanen: Du kan få problem med övertändning beroende på vilken typ av panna du har. När man konstruerar en panna och dimensionerar luftflöden och annat så är man tvungen att räkna med en dimensionerande fuktighetshalt i veden. De flesta moderna pannor är dimensionerade för att man skall kunna hugga under senvintern, torka under vår och sommar och förvara under tak från midsommmar ungefär,
perra i skogen: Den sitter nog bara inskjuten i ett dykrör. Brukar sitta en liten skruv i kanten på nippeln som du får släppa på. Lycka till
fortpelle: Skiljebo stensåg i västerås ska kunna leverera täljsten, men det borde dom flesta kunna göra som håller på med stensågning. Eldabutikens stenar är troligtvis Tulikivi, dom har ett sortiment med dekorations & värmelagrings stenar. Även s.k. skrotsten som fylls i täljstensugnar då man beställer ett s.k. förhöjningsvarv. men kolla alltid kilopriset... Jag tror eldabutikens stenar
Matss: Ja så länge du inte gör en båge upp på mitten...
Per-Erik: En Mineritskiva eller fibercemet skiva som det igentligen heter. Bakom så borde det inte vara några problem. En luft spalt är dock aldrig fel.