Verkar inte alls dumt...
Ska man lägga ut sin CJB på blocket nu och satsa på denna?
 
Majgårdarna
Vad kostar pjäsen
 
Majgårdarna
Svarar mig själv.
Den kostar 3490 + moms alltså Art nr 121431.
Den måste ju var suverän för oss ved eldare med bra skitktning och el patron.
Som det är nu så hoppar ju elpatronen i gång så fort skiktet kommit upp till
el patronen.Då kanske det finns värme kvar i toppen på tanken.
Med denna mojäng så slipper man ju det.Då kopplas ju el patronen in när
tanken är helt tom
 
Den funktionen har jag byggt några stycken av. Är inte så svårt. Man sätter en termostat i toppen av tanken som slår till elpatron med ett hållkretskopplat relä. Elpatronen är aktiverad tills man trycker in en knapp och återställer hållkretsen. Så länge hållkretsen är aktiverad styrs elpatronen som vanligt av termostaten.

Alternativt låter man hållkretsen slå till när en gränslägesbrytare påverkas av att shunten står fullt öppen.

Men ERA:n blir ju smidigare!
 
Fördelen med PE10+ är ju att så fort elpatronen har värmt till nog hög temp. i tanken för framledningen så slår patronen av, dvs även om elpatronen är ställd på 60°C så slås den av när rätt framledningstemp är uppnådd, tex 35°C (shunten börjar stänga).
Detta måste ju vara perfekt om man har en tank där man "råkat" sätta elpatronerna långt ner.
Då har man, i exemplet, en tank som håller 35°C istället för 60°C när man kommer hem och ska elda.

Sen har man ju pumpmotionering på sommaren oxå + att man miskar på strömåtgången då pumpen stannar när den inte behövs

Enda nackdelen är nog priset, 4362,50 inkl moms känns lite väl högt
 
Så om man inte har elpatron utan bara är ute efter CP funktionen så känns priset lite väl högt
 
Andreas_Hansson skrev:
Svarar mig själv.
Den kostar 3490 + moms alltså Art nr 121431.

Hoppsan den va dyr som f-n...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.