4 525 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Inkoppling rinkabys 1500l tank?
Mikael,
Jag skulle satsa på en tank men dubbla slingor istf med en beredare, kolla med huskvarna tanksvets dom bygger storlek och anslutningar helt efter kundens önskemål, då kan du ta exakt en så stor tank du får plats med och fler anslutningar för termometrar och dylikt.
Du får snabbare och mer varmvatten med dubbla slingor + att det är mycket bättre för skiktningen
Jag tänker byta till 2,5-3 m3 till min Vedex så att man kan köra med dubbla ilägg / eldning. Så jag skulle rekommendera större än en 1500liters tank när du ändå ska byta.
Jag skulle satsa på en tank men dubbla slingor istf med en beredare, kolla med huskvarna tanksvets dom bygger storlek och anslutningar helt efter kundens önskemål, då kan du ta exakt en så stor tank du får plats med och fler anslutningar för termometrar och dylikt.
Du får snabbare och mer varmvatten med dubbla slingor + att det är mycket bättre för skiktningen
Jag tänker byta till 2,5-3 m3 till min Vedex så att man kan köra med dubbla ilägg / eldning. Så jag skulle rekommendera större än en 1500liters tank när du ändå ska byta.
är de nån meing att byta bara för 500 liter?Hocke skrev:Mikael,
i fall DU sk a byta varför inte större?, jag skulle kunna tänka mig din "gammal" 2.5kubiks tank, men du bor säkert inte i småland.. :/
Jag kanske inte var riktigt tydlig.bjs skrev:
Jag har två Borö-plåttermosar på 500L precis som mith och tänker byta till någonstans i mellan 2,5 och 3 m3, beroende på vad jag får plats med i pannrummet. så dom blir nog till salu i sommar, men jag bor i Hudik
Du har helt rätt ska försöka skräddarsy en tank.Hocke skrev:Mikael,
Jag har följand mått att vara på längden ca1500mm inkl isolering (dvs 1100mm oisolead) utrymme mellan panna och vägg. Höjden oisolerad ca 1700mm. Djup med isolering ca 1500 mm (dvs 1100mm oisolerad). Dvs teoretisk max volym 1,1x1,1x1,7= 2m3.
Räknar då med 200mm isolering i sidorna, 400mm uppåt och 100mm mot golv.
Stor skillnad på nysotad Vedexpanna
Gjorde ett test med nysotad panna och jag värmde 1000l från ca 25grader -80grader (3,5h) på ett vedinlägg (inte optimal ved =stora klabbar) samt att huset värmesystem ca 250liter värmdes undertiden från 25grader till 50grader då huset var 18grader och det skall vara 22grader. Men då jag inte sotat pannan på en vecka eller mer så får jag lägga in 1/2 vedinlägg extra vid samma förutsättningar. Jag kan nog tänka mig att kan behövas mer än två inlägg för att värma 2m3 då det är lite gruvsamt att sota pannan.
Men man kan ju inte ha för stor acctank då man inte nödvändigtvis behöver värma hela tanken varje gång. Sedan är de tankar jag nu har uruselt isolerade 50mm gullfiber (diom 500lx2 från 1990).
Klicka här för att svara