2 902 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
2 kaminer,en kanal???
Hej!!!
Om man har en öppen spis i källaren med murad skorsten som går upp genom huset kan man då ansluta en braskamin till samma rökkanal som den öppna spisen har en våning ovanför. Har sökt runt lite efter bestämmelser och regler men kan ej hitta nått...
J P-A
Om man har en öppen spis i källaren med murad skorsten som går upp genom huset kan man då ansluta en braskamin till samma rökkanal som den öppna spisen har en våning ovanför. Har sökt runt lite efter bestämmelser och regler men kan ej hitta nått...
J P-A
Ja det får du så länge det rör sig om ett enfamiljshus, dvs. bor du i källaren och en annan familj ovanför så krävs det separata kanaler. För länge sedan var detta tillåtet, sedan blev det ett förbud och för en 8-10 år sedan blev det tillåtet igen.
Dock bör du kolla så att rökkanalen är tillräcklig i area till den eldstad du tänker ansluta, samt att det finns spjäll som du kan stänga i den eldstad du inte använder.
Detta var det svar jag fick av sotaren då jag står inför att mura upp en tegelskorsten
Dock bör du kolla så att rökkanalen är tillräcklig i area till den eldstad du tänker ansluta, samt att det finns spjäll som du kan stänga i den eldstad du inte använder.
Detta var det svar jag fick av sotaren då jag står inför att mura upp en tegelskorsten
OK!!! Tack för svaret!Snurre skrev:Ja det får du så länge det rör sig om ett enfamiljshus, dvs. bor du i källaren och en annan familj ovanför så krävs det separata kanaler. För länge sedan var detta tillåtet, sedan blev det ett förbud och för en 8-10 år sedan blev det tillåtet igen.
Klicka här för att svara