Symphony X
Symphony X: Hej! Tänkte bara få dela med mig av en länk till konsumentverkets 116-sidiga marknadsöversikt över pannor, ackumulatorpannor mm. Har själv missat denna sida fram till ikväll. Översikten är från 2006 och saknar vissa pannor och tankar (bla Akvaterms tankar, den tank som jag själv just tagit in i min pågående utbyggnad av pannrummet) men är ändå väl fyllig. Ser även att visa
0 svar · 1,4k läst
Symphony X
Symphony X: Tack för all information. Får väl dela med mig av de kalkylerade pengarna som sparas in när jag inte behöver så stort exp.kärl. MVH Mattias
8 svar · 3,7k läst
Snurre
Snurre: Finns ju en del olika system som t.e.x. http://www.eurovac.nu/pdf/pellets/eurovac_pelletstransport_2007.pdf och http://www.mafa.se/bransle.htm#Vacuumsug Vet ni själva några fler?
4 svar · 3,9k läst
T
Tobbefonsterfixare: Hej alla igen.. i dag blev det visst återbesök av brandskyddskontrolanten.. Allt dravel om el mm. godkänt, UTAN ATT JAG BYTT UT, eller ändrat något.. dock kom han på att det va för litet "gnist" skydd utanför min keddy kasett saknades en 5-10cm.. och det blev det ingen efterkontroll på utan bara att det skall åtgärdas innan nästa kontroll om 8a år!!
28 svar · 8,4k läst
C
Chinaski: Ska lämna in en bygganmälan för braskamin(Contura) + en ny Skorsten(Premodul). Med bygganmälan ska en ritning medfölja där jag ska visa hur kaminen ock rökkanalen kommer att placeras. Känner mig lite osäker på hur man markerar detta på ritningen... Är det så att jag ska lämna in en ritning lik den man gör vid bygglovsansökan och rita dit skorstenen från alla väderstreck?(det är
0 svar · 6,6k läst
S
Spoon195: [citat] Tackar! skall kolla i helgen och se vad jag kan köra igenom. endel tippsar om att pröva med en pet-flaska...ska bara försöka få igenom en draglina...
5 svar · 4,6k läst
H
Hilti: tack för tipsen ..har fått det att fungera nu fick fixa en ny givarkabel så nu har jag monterat en på toppen och en på mitten..tog ett tag att få upp temp första ggn men nu tar det inga tider och lite åtgång å pellets lyckad inst till slut.. Har inte tagit bort keramiken har bara roster i botten..Brännaren sitter i topp luckan...
5 svar · 6,5k läst
M
Moltas: Tackar, ska spana in detta...
3 svar · 5,4k läst
I
itkonsult: Har själv murat om de sista 4-5 metrarna av min skorsten. Är du bara noggran och fyller fogarna ordentligt så betyder viljan mer än erfarenheten, men det tar en stund... och nej, inga jävla järn, helt onödigt. inte ens i kronan.
8 svar · 21,5k läst
I
itkonsult: Inga stålskorstenar är bra för fel eldare, dvs i stort sett alla som köper kamin. Alla vill ju betala så lite som möjligt och vet i stort sett inte nåt om det dom beställer ( vilket kan vara svårt att kräva) och litar blint på installatören- för bygga schakt är jobbigt och dyrt (kortsiktigt), dock bör man ha detta om man inte följer eldnings intruktionen till punkt och pricka och
14 svar · 6,7k läst
Faidros
Faidros: Tack för tipset! En sådan har jag också letat (grattis förresten Andreas_Hansson, såg att du blev forumgud idag).:)
3 svar · 1,5k läst
M
steelis: Jag beställde min i från kaminkungen. kolla www.kaminkungen.se eller www.kaminexperten.se där ligger priserna på ca 1300:- metern
1 svar · 1,9k läst
v-g
v-g: MEn hör för säkerhets skull med den som ska sota DIN skorsten så du har deras OK innan du kör på.
3 svar · 2,9k läst
JPA666
JPA666: Har nu suttit och läst igenom tråden pga brist på annat och jag måste säga att det är riktigt roligt... Hmmm... attans vad töntigt det lät då... Hur går det denna vintern då???
72 svar · 16,0k läst
·
v-g
v-g: Sotarn ska ju godkän na så hör med honom. Annars är det väl inget problem att göra som Hemmakatten säger? En plåt runt isoleringen kan du bara popnita fast. Gör man så på baksidan syns inte skarven eller nitarna heller.
2 svar · 2,0k läst
B
bruksaren: hej! har stjälv provat elda med briketter köpt från ett snickeri,tyckte dock att det blev mycket aska! funkar bättre om blandar med ved;)
4 svar · 1,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Fast innovan är väl inte så svår att sota? Men har man liggande tuber så är det bäst att den är lätt sotad då det förmodligen hamnar mycket flygaska där
9 svar · 7,7k läst
A
AndersG: [citat] Låter rimligt [citat] Det stämmer. Nästa gång sätter man klabbar på glöden.
2 svar · 6,4k läst
M
Matss: Tror att ritningen du har är ganska långt ifrån verkligheten? Om du gör en som visar precis hur det ser ut lovar jag att ta en grundlig titt? Sitter tex expansion direkt till tanken? Om du ansluter en sluten slinga med pump (tex laddretsen) till en tank kan den nämligen inte påverka trycket i tanken om slingan inte har nån förbindelse med atmosfärstrycket. Med tankens tryck som referens
29 svar · 8,3k läst
·
M
mith: [citat] Du har helt rätt ska försöka skräddarsy en tank. Jag har följand mått att vara på längden ca1500mm inkl isolering (dvs 1100mm oisolead) utrymme mellan panna och vägg. Höjden oisolerad ca 1700mm. Djup med isolering ca 1500 mm (dvs 1100mm oisolerad). Dvs teoretisk max volym 1,1x1,1x1,7= 2m3. Räknar då med 200mm isolering i sidorna, 400mm uppåt och 100mm mot golv. Stor skillnad
19 svar · 4,5k läst
·
B
betula: Fukthalt = massa vatten / massa trä (%) Väg en bunke med flis på en bra köksvåg. Torka försiktigt i mikro eller över natten i ung vid 100*C tills vikten stannar. Då får du torrvikten i trät. Vattnet är vikten före - efter torkning. Pannan är antagligen för torrflis, ca: 15-25% FH Rå flis håller ca 55% fukthalt på sågen vilket kräver våtpanna.
5 svar · 10,1k läst
H
holmertz: Kan bara uttala mig om brännare som jag vet säkert fungerar bra och håller länge utan reparation. Till en gammal panna skulle jag välja mellan Altberg EP-18, Torsby TB-Mini, Roslagsbrännaren och Bionordic Viking B16. Bäst inställningsmöjligheter tycker jag att Viking B16 verkar ha. Skulle nog därför välja en Viking B16 GL med tryckluftsuraskning så hade man alltid ett rent
3 svar · 4,1k läst
Faidros
Faidros: När vi ändå är inne på ämnet: Räddningsverket - Åtgärder vid soteld
14 svar · 8,5k läst
2
2an: [citat] Hoppsan den va dyr som f-n...
7 svar · 1,8k läst
Hocke
Hocke: [citat] För att inte tala om Nibe, min heter Vedex 3000 ;) den har medeleffekt 33kW
9 svar · 3,3k läst
R
roke: Håller med. Bra jobbat. Bra felsökt.
42 svar · 4,6k läst
H
holmertz: [citat] Till kombipannor brukar man kunna använda både uppåt- och framåtbrinnande brännare. Det är bara att mäta hur högt förbränningsutrymmet är,lågan får inte slå i taket och inte i bakväggen. Framåtbrinnande "plåtburksbrännare" är mest till för att monteras i exempelvis gamla oljepannor. Tänker man sig att senare byta upp sig till en ny pelletspanna så kan man tjäna på
5 svar · 5,5k läst
2
2an: [citat] Klarar den av det utan att öppna max så är det lungt annars skulle det varit en modell större...
11 svar · 1,8k läst
C
ChristopherH: Hej Jag har en TMV(Nibe) DF20 från 1970 och undrar om någon har en principskiss eller mer teknisk information om denna panna. Jag har precis övergått från lägenhet till hus med en Janfire Flex-A monterad på TMV pannan och känner mig något osäker om shunt, rör, bafflar och annat "nytt". Någon annan som använder denna panna, eller liknande? Tack på förhand Chris
0 svar · 1,7k läst
A
Aldén: Ja det finns en anslutning i botten som drog in luften till, de som installerade tog upp hål och drog ner ett rör(50mm tror jag) . Sedan fortsatte jag ut med ett aluminiumrör(100mm) ut till ventilen.
3 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.