Byggahus.se

Inkoppling rinkabys 1500l tank?

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Är det någon som har köpt Rinkabyrörs 1500liters tank med 120liters vvberedare? Dela gärna med er av era erfarenheter och gärna hur ni kopplat in dem. Det är mkt få anslutningar på tanken.

/Mikael

2. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Har inte kopplat in en sådan tank men hade gjort följande.
    Toppen hade jag haft till luftning/säkerhetsventil
    Nästa hade jag kopplat in rölret från pannan i
    Sen returen längs ner och pluggat resten.

Är det inga hål för termometrar i den?

3. C
    Medlem Nivå 1
  4. M
    Medlem Nivå 12
    Observera att Baxis kopplingsförslag är direkt felaktiga vid tryckexpansion.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Vi har kopplat in en likadan tank hemma hos oss för inte så länge sedan. Och det är fler anslutningar på tanken än vad som syns på den där bilden. Så jag hade inga problem med att få anslutnigarna att räcka till. I morgon kan jag lägga upp en bild på hur jag kopplat, hinner inte nu.

6. M
    Medlem Nivå 3
    Vad bra om du ville skicka eller lägga upp några bilder på din inkoppling. Mkt hyggligt.

7. slipperman
    Medlem Nivå 6
  8. V
    Medlem Nivå 7
    Vad är fel vid tryckexpansion ?

Jag har kopplat ihop 3 st enl Baxis förslag ( med öppen expansion ) och detta funkar utmärkt.

9. gadeberg
    Medlem Nivå 9
    Man bör koppla in tryckärlet på returen, i botten av tanken

10. M
    Medlem Nivå 12
    Ansluter man tankarna i toppen får du ingen plats där luft och ånga kan avskiljas och samlas. Det brukar inte vara så stort problem vid öppen expansion, men vid tryckexpansion ger det bubblor i laddkretsen och cirkulationen stannar.

11. S
    Medlem Nivå 3
    En skiss på hur tanken ser ut:

1: Varmvattenberedare :kallvatten in
    2: Anslutning 50R. Här har jag kopplat in laddningsröret direkt från panntoppen.
    3: Varmvattenberedare: varmvatten ut
    4: Anslutning 50R. Här har jag satt ett dykrör med en termostat på.
    5: Anslutning 15R. Jag har ett dykrör med termometer här.
    6: Ett fastsvetsat rör på utsidan av tanken. För att man ska kunna sticka in en termometer där antar jag.
    7: Anslutning 50R. Dykrör med termometer hos mig
    8: Anslutning 50R. Har jag pluggat igen.
    9: Anslutning 15R. Dykrör med termometer.
    10: Anslutning 50R. Går till pumpar och sen vidare till pannbotten.
    11: Anslutning 15R. Här har jag en avtappningskran.

Som du ser så finns det anslutningar så det borde räcka åt de flesta. Jag kan inte lova att jag minns rätt när det gäller dimensionen på alla anslutningar, men placeringen är ungefär som du ser på bilden.
    Det enda negativa med tanken är att det inte finns nån anslutning precis mitt på tanken där man kan ha en termometer. Så mina termometrar blev ojämnt placerade. Men det fungerar bra ändå tycker jag.

Jag visar inte hur jag dragit rören till pannan, för jag tror inte att du har ett likadant system som mig. Hur den kopplingen ska se ut beror på flera saker, om du har öppen expansion eller tryckexpansion osv. Om du ska koppla in ett nytt system så kommer du troligen använda en laddomat för att sköta laddning av tanken. Du kolla på http://www.termoventiler.se/ för att se hur just din modell ska kopplas in.
    Jag använder inte en laddomat utan en gammal pumpsats från NIBE.

12. M
    Medlem Nivå 3

Jag får tacka för den tid du lagt ner för att ordna bilden. Det var ju betydligt enklare att koppla in den på ett bra sett med så pass många anslutningar som du ritat in. Den bild man ser på Rinkabyrör är förståss en ren accumulator tank utan vvb eller dyl.
    Jag hade tänkt koppla 1500l tanken mot min Vedex 3000 via en laddomat och sedan till ett öppet expansionskärl.
    Tack ännu en gång för skissen.

13. M
    Medlem Nivå 3
    Vill tacka för en den inspiration du ger oss via din proffsiga sida om ditt pannrumsbygge.
    /Mikael

14. V
    Medlem Nivå 7
    Anslutning 6 tror jag är ett rör som bara är svetsat mot tanken, troligen används detta vid tillverkningen som riktmärke för var man sätter anslutningarna.

I 7 och 8 har jag satt elpatroner, min 7:a sitter högre upp än på ritningen.

Jag har fått höra från vissa att man inte skall koppla in ledningen från pannna i toppen utan istället på anslutning 4, jag har min på toppen och det funkar utmärkt.

15. S
    Medlem Nivå 3
    Jo, det stämmer att det bara är fastsvetsat mot tanken, det kanske inte framgick av min beskrivning. Och vad det ska användas till var bara en gissning från min sida.

Den där bilden som jag la upp ska inte ses som någon ritning. Jag gick bara ut i pannrummet och kollade vilka anslutningar jag hade. Har inte lagt på sista lagret med isolering på tanken än så det är lätt att titta efter.
    Sen ritade jag på känn i mspaint. Jag tog inga mått eller så.
    Så det stämmer att 7:an ska vara högre upp i verkligheten.