N
Nyman-81: Är det laddomat 4030 jag ska använda mej av ifall jag vill koppla in acc-tanken till pannan/förugnen. Hur stort expansionkärl är absolut det minsta jag måste ha till en 500l tank? Det finns 7 st radiatorer i huset + ett hetvatten element i källaren.
23 svar · 5,3k läst
N
Nybyggarn: Sitter och gör en lista på vedpannor inför inköp senare i höst och kan inte riktigt se vad som är skillnaden mellan Atmos GSE och Atmos GSX? Är GSX kanske en nyare konstruktion? Någon som vet?
0 svar · 1,1k läst
B
beckstern: har testat idag med en pelletskorg o pellets från byggmax...funkar görbra!! 2 kg pellets i 1,5 timmar o kakelugnen är så varm som den ska va!d^_^bkanske lite för mycket...ska minska till 1,5kg imon...man vill ju inte spräcka pjäsen!!
0 svar · 2,9k läst
V
Ved?: Att glöden glöder och sotar mindre än fyren som brinner med självdrag.
2 svar · 1,2k läst
D
dangu: CHEMAS: Tack för svar! Jo, "onödigt drag" menar jag för att när det behövs eldas som mest är det som kallast ute. Då kommer det att dra in en massa onödig kall luft genom min tilluftventil som sitter i ytterväggen. Vi använder pannrummet som groventré och då känns det som att det går god vedvärme till spillo ut genom skorstenen. Angående ljudnivån: Nu har jag inte provkört
32 svar · 6,4k läst
·
L
Lövet: Nu har jag reviderat planerna... Ingen sol och endast en tank. Vad som inte syns på ritningen är att golvvärmens cirkulationspump styrs av en termostat som sitter i verkstaden. Jag räknar med att det alltid kommer att finnas värme i pannrummet så att det räcker..
7 svar · 8,9k läst
·
P
pr95: Vill inte ge dig tumör men har de tittat på alternativet >50kw http://www.vedsol.com/ 70kw panna den verkar vara gjord utan stora finesser lite keramik rejält med plåt torde hålla länge.
8 svar · 1,8k läst
Z
Zero: Kan man få mer utdragen förbränning så finns också en större möjlighet att kunna producera el från pannan i framtiden. Varmluftsturbiner eller kanske Stirlingmotorrer?
11 svar · 2,3k läst
·
Z
Zero: Vi har funderat på att bygga ett pelletsförråd men tiden verkar saknas fn. Läste om färdiga pelletsförråd men hittade då detta om PelliStore: http://pellets.storaenso.com/Product/ProductTemplate.aspx?menuId=62&path=75 "Vid bulkleverans levereras beställd kvantitet +/- 200 kg i leverantörens val, förutsatt att det finns plats i förrådet. Vid leverans till PelliStore PCS bulkförråd
0 svar · 1,7k läst
D
Daniel_76: Hej på er! Har idag en Värmebaronen Combimax 30UB tillsammans med "2 x 500 liter Strömsnäs"-tankar. Systemet funkar bra men jag skulle vilja kunna ackumulera mer. Har planer på ytterliggare en tank på 750 eller 1000 liter, siktar på det senare. Är lite sugen på solfångare framöver så jag funderar på 2 slingor, vvs+sol. * Är det något speciellt man bör tänka på? * Något
0 svar · 832 läst
K
kallemannen: Någon som vet om Arimax 35+ och Ariterm 35+ är exakt samma pannor??
0 svar · 703 läst
B
Baggis: Ovanstående fråga är fortfarande aktuell ;-)
2 svar · 2,2k läst
M
mulpac: [citat] :D Jag inser att det finns en massa olika kombinationer av kassetter och skorstenar som uppför sig på olika sätt, så det kanske inte är värt något att försöka ge tips från de erfarenheter man har från de eldstäder man eldat i. Fast jag skulle säga att man ska börja med stängd lucka, fast inte regla den så hårt så att det kan dra in lite extra luft genom en liten springa
24 svar · 11,8k läst
·
P
pr95: Det här med att lämna aska kvar på keramik både för och nackdelar -aska isolerar lite mot keramik men samtidigt finns risken att den sintrar (smälter) ihop med keramiken speciellt när denna åldrats blivit grövre i ytan sprickor osv. Ett tunt asklager är säkert inget problem det bildas ju hela tiden ny aska, en sak jag noterat är att aska bildar "hårda"klumpar om den tillåts bli lite
6 svar · 3,1k läst
H
hakaninorr: Jag har tänkt sätta in ca 7 meter modulstålskorsten till en kamin, och har väl framför allt stött på Permeter, Premodul och NVI 2000. Av dessa synes Permeter ligga bäst till i pris, och vad jag kan förstå så kan alla dessa fås med vit färg, och är dessutom tillverkade med rostfritt innerrör. Finns det några klara skillnader mellan dessa tre att ta hänsyn till?
0 svar · 3,9k läst
N
Netzel: Iknow men tack ändå d^_^b Skämdes mest att jag lyckats missa ritningen i den tråden.
8 svar · 1,5k läst
G
gillis018: Om jag vore du skulle jag sälja dom småtankarna och köpa en rejäl på en gång. Dels för att slippa göra om allt ännu en gång med tanke på alla rör som blir för alla tankar. Dyrt. Sen är det så att liten kastrull svalnar fortare.
6 svar · 2,9k läst
2
2an: Även pannor med automatisk sotning måste sotas manuellt 1 gång/år men är man försiktig den gången så klarar man sej ganska bra från att få massa sot i pannrummet, Beror väl mets på hur duktig sotare man har för de är han som får sota :) Ariterm biomatic går få med syresond/lamnda nu o den har automatisk sotning som standard, Vet inte exakt va den kostar men betydligt billigare
1 svar · 3,2k läst
2
2an: Janfire´s laddpanna är det samma panna men utan vv slinga? Om så är fallet så är den inte riktigt bra om man vill köra mot acktank då den har för stor vattenvolym. Max 50 L bör den innehålla annars blir det onödigt stora förluster.. Om man inte ska köra med solfångare är det tveksamt om man ska köra mot acktank, Det går typ jämt ut el med sämre isolerade rör o tank mer
4 svar · 2,0k läst
P
pr95: bästa lösning är styrning av pump från rökgasfläkt enligt Bosse_A s receptd^_^b Vill man snitsa till det kan man ha en eftergång av pump med hjälp av tidrelä som efterkylning
2 svar · 1,7k läst
J
JOW: Fråga sotaren angående sotluckor, jag tror inte att du behöver det när det är vinklar mindre än 90 grader, kanske gränsen är 45?
10 svar · 22,7k läst
·
joflopp
joflopp: Jag står inför att sätta in en liten gjutjärnskamin i det nyrenoverade sovrummet i stugan. Eftersom papptaket lades om för knappt två år sedan har jag ingen större lust att gå genom taket utan vill hellre sätta en stålskorsten på ytterväggen och ansluta kaminen i dess bakkant. Då skorstenen skulle hamna på stugans gavel och taket är av pulpettyp innebär det att taket går helt
0 svar · 3,7k läst
P
puttepj: Jag har beställt en 'Lilla E-kassetten från Eurofire' (panaramafönster) och den kommer och installeras om några veckor. Jag har ett vedförråd att ta av minst första vintern, men jag har också en hel del pallvirke, rivningsvirke av bra kvalitet (omålat) som jag tänkte såga upp de närmaste dagarna och ha som utfyllnad. Men banne mig om jag vet hur långa vedträn den klarar (tydligen
0 svar · 2,1k läst
J
johan5588: Hej igen! Ett lastväxlarflak till rimligt pris har jag letar efter hela våren o sommaren, de jag sett ligger på minst 30000 plus moms. Innermåtten verkar ju annars bra, 2500mm Alternativet är annars att gjuta en platta med sidoväggar och ett karftigt mothåll så man kan lasta med skopan. Då blir att täcka med en pressening. Skulle vilja lagra upptill 15m3 flis vintertid, på sommaren
8 svar · 4,9k läst
G
Griffon: Tack för alla svar Tyvärr har jag inte plats för större volym för tillfället, funderar på att skapa mer men det kan jag komplettera med senare. Jättetank fungerar tyvärr inte heller fast det ger mindre förluster PST: Har faktiskt ändrat specen till en Dalatank med 3 slingor. Tilläggas kan att jag idag har en albin trio kombipanna med keramik, 2 tankar som enligt uppgift skulle vara
6 svar · 2,2k läst
knekten
knekten: www.bynor.se har sådana i plast att sätta imellan rör o kärl.
1 svar · 1,6k läst
M
-MH-: Enligt någon manual jag ahr läst skall rosettventilen (där upp) vara halvöppen vid vedeldning. Jag har däremot ingen rosettventil, utan en lucka bara. Kör med den stängd. Det finns en likadan tråd där jag frågar samma sak som du, pröva sök.
3 svar · 5,2k läst
G
guntorp: [citat] Jag förstår principen och fördelarna, och att det inte handlar om energiåtgång utan energiutnyttjande med en BIV. Men är intresserad av hur stor skillnad det gör med och utan..handlar det om någon timmes längre tid mellan eldningarna eller mer? Som jag ser det handlar det om att optimera bekvämlighet och kunna styra över eldandet och inte låta eldandet styra över mig. För
7 svar · 6,4k läst
H
Hålta: Är det någon som vet om det finns någon vattenmantlad pelletskamin som är snygg har hög verkningsgrad, ger mycket värme till vattenmanteln samt har stor och vacker låga. Alla tips mottages tacksamt. Den enda jag vet så här långt är EVO AQUA. Den har väldigt liten glasruta villket kanske ger för lite mysfunktion.... Även pellets/ved kombi kamin som uppfyller ovanstående skulle kunna
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.