Hej på er
idag har jag en kamin i vrum och en kokspis i köket, vägg i vägg.
bakom kaminen går ett plåtschakt med 2 isoleraderör
funderar på om man skulle kunna ta ner schaktet och riva väggen mellan kök och vrum
sen mura upp en ny vägg av tegel med 2 rökgångar i som går upp ner och upp igen med anslutning till de isolerade rören, får kapa dom naturligtvis.
anledningen är att eldar jag i vrum så blir det 35grader där men i köket är det fortfarande svalt, eldar jag i kokspisen så brinner veden upp innan man fyllt på kaffet...
har provat med värmeflyttare mod. pax men det funkar dåligt
tänkte att om man gör en sån värmevägg så blir det fortfarande varmt i vrum men förhoppningsvis så blir det även lite varmere i köket och teglet lagrar lite värme
funkar det tror niaä

Det låter som ett jättejobb för ett dåligt resultat. En förutsättning för att det skall fungera är att kaminen har mycket dålig verkningsgrad. Om kaminen tar vara på 70% av energin i veden finns 30% kvar i röken. Om hälften av detta kan tas till vara i kanalerna så hamnar hälften av dessa 15% i köket och resten i vardagsrummet. Alltså 10 gånger mer värme i vardagsrummet än i köket. Jag gissar på siffrorna, men den mesta värmen kommer att tillkomma vardagsrummet om det är där du eldar. Kaminer med eller utan murad skorsten är bra till uppvärmning, men ganska dåliga till varmhållning.

Erik

se där tur man frågar innan man börjar :) tack
nått tips på hur man får värmen till köket då?
nu är det bara en dörröppning som värmen måste gå genom och kan inte öppna upp nått heller...

Jag vet inte vare sig vad du har för hus, kamin eller köksspis, men om det blir 35 grader i vardagsrummet när du eldar har du troligen en ganska stor kamin. Efter att man värmt upp brukar en köksspis räcka ganska bra för att hålla varmt både i kök och intilliggande rum. Man får inte glömma bort den någon längre stund, men järnkaminer och järnspisar har aldrig varit ett bekvämt sätt att hålla varmt. Det finns de som fyller ugnen med täljsten och ställer en stor panna vatten på hällen för att få värmen att stanna lite längre efter avslutad eldning, men för nämnvärd effekt krävs åtskilliga hundra kilo.

Lämna dörren vidöppen mellan vardagsrum och kök. Elda i både kamin och spis tills det är varmt, övergå då till bara vedspisen. Acceptera att eldstäder av järn inte är lika bra till varmhållning som en kakelugn.

Erik

nino skrev:
sen mura upp en ny vägg av tegel med 2 rökgångar i som går upp ner och upp igen
du får sämre skorstensdrag och svårt att sota med rökgångar som svänger upp och ner - dålig idee.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.