N
Netzel: Vi får väl se...:cool: Tank och panna åker in nu till veckan, sen byggs huset runt detta:) Skall bli kul att få starta upp anläggningen i nya huset!
25 svar · 3,5k läst
pipewelder
pipewelder: [citat] Javisst, det var nog en bidragande orsak :D Nu är det bara fortsätta och få klart alltihop innan kylan kommer...
10 svar · 3,1k läst
·
A
AudiTT: [citat] Detta är ju lysande...:D, nu skall bara tiden finnas att komma ner i pannrummet och kika, tack så långt..d^_^b
8 svar · 8,7k läst
K
kaka84: Jo, det förstår jag. Det är inte det överförda effekten jag funderar på, den kan man enkelt ut, precis som du sa. ΔT kommer ju vara störst i början och sedan minska allt eftersom tanken inne blir varm, eller tanken ute kallnar och då får man elda. Det var tryckfallet jag funderade på, och det verkar inte vara något problem så då kör jag på! Tackar ödmjukast för hjälpen!
9 svar · 3,4k läst
E
exerg: 650 haren stor lucka vilket kan ge risk för framrykning när du öppnar luckan . Väntar du tills veden är i "glödstadiet" innan du lägger in nästa vedpåfyllning kommer det att gå bra. Och vad föranleder egentligen att öppna den innan?
5 svar · 1,4k läst
Alpha
Alpha: Har en liknande fråga... Har beslutat mig för en pelletskamin och hade en installatör här idag för att kolla pipans storlek i den befintlga murstockskanalen, hade velat haft ett instatsrör 110-120 trots att det räcker med ett 80-100mm till pelletseldning MEN om jag i framtiden skulle vilja byta till en braskamin istället. Nu är ju min pipa både sned och har helsten halvsten från golv
5 svar · 2,7k läst
S
Sonny.L: Har som sagt försökt att få något mer utförligt svar av honom men inte fått något. Har gått på lite hårdare, eller rättare sagt oftare, och försökt få ett svar men han vill inte förklara det nå ytterligare för mig;). Hur som så ligger den mesta veden i vedbon nu. Men det var en varm helg att bubba in den på. Hur mkt skall man hålla på att veden ska vara inne i vedbon till
5 svar · 2,4k läst
S
skogason: Egentligen kan man köpa vad som helst av dom stora märkena på marknaden. Alla har bra värden, men om man vill elda för värmens skull så är det massa som gäller. Gjutjärn eller täljsten är bra. Contura är mest plåt, funkar fint till mys och hyfsad värme men jag skulle alla dagar i veckan välja något i gjutjärn och/eller sten.
3 svar · 3,8k läst
S
skogason: Använd en blockskorsten. Exempelvis NSP (NordiskaSkorstensProdukter) Safeblock eller Schiedel. 200mm borde funka.
10 svar · 2,2k läst
pipewelder
pipewelder: Tack för responsen :) Det lär dröja ett tag till innan fyllning. Håller på att flytta ut pannan just nu och sen behöver jag svetsa ihop hela systemet med kulvert och sånt.
7 svar · 3,5k läst
·
O
ollelarzon: Jag har tre 90gradare efter min gamla vedspis, och det funkar! Skorstenen är en åtta-nio meter hög gråstensmur.
8 svar · 13,6k läst
S
Sammep: Tackar för svaret!
22 svar · 3,7k läst
S
22 svar · 3,7k läst
G
Gabbe1: Tack för svaret! Nu är det bara att planera och börja skriva inköpslista :) -Panna med tillhörande anslutningsrör till murstock -SYR-ventil -Rökgastermostat -Delar till ett laddkoppel (cirkulationspump har jag redan liggande) -Rör och kopplingar/ventiler -Material till en "skräddarsydd" ackumulatortank 1,1-1,4 m3 (övertrycksfritt system enligt Matss förslag) Ska bli spännande att se
11 svar · 1,8k läst
I
iggy z: Är det någon som investerat i en Alfa term 20? Är det bortkastad energi att köpa en som är gjord för ackumulatortank för att eventuellt senare ansluta till ett centralvärmesystem. Kanske bättre att köpa en Alfa 90. Någon som har erfarenhet av Alfa spisar och kan rekommendera dessa?
0 svar · 1,1k läst
G
gaia: [citat] Ja, det blir mycket oekonomiskt att pyrelda = kondens + sot. Din ved är säkert tillräckligt torrt. Även om veden är 100% torrt så tillverkas det vatten/ångan vid förbränningen: CxHx+O2 = H2O + CO2+ värme.Vatten bildas vid varje förbränningsprocess även om bränsle inte innehåller en enda gram vatten. Du kan se att det rinner faktiskt vatten ur en avgasrör på en nystartat
8 svar · 2,4k läst
H
holmertz: Det är två helt skilda funktioner. Den ena ser till att brännaren håller rätt temperatur i pannan. Den andra stänger av strömmen helt om pannan blir överhettad så att den inte exploderar. Därför är det två ingångar till brännaren. Överhettningstermostat har du troligen redan. Behöver bara vara en termostat med (helst ställbar) hysteres som styr brännaren så är det klart De
17 svar · 14,5k läst
H
hedan83: Hittade dessa på http://www.jti.se/uploads/jti/t92.pdf Blev jag inte klok på. Men som _ap_ svarade så ska det inte vara ett problem jag har räknat på 55* i delta. Man kanske kan räkna på större diff. jag hat satt max på 95 grader i tankar och min på 40 grader. om man har tot 3500l acc så har man 224kWh lagrat i tank.
9 svar · 3,0k läst
G
GustavW: Rekommendationen kommer väl av gamla tiders murade skorstenar där strömningsmotståndet är större jämfört med ett slätt stålrör samt att skorstenen kyler rökgaserna. En stål/modulskorsten kyler knappt rökgaserna och ger därmed bättre drag.
8 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Mitt värmesystem är från 1952, bara järnrör med öppet system (till för 4 år sedan) Protte
5 svar · 2,1k läst
G
gaia: du ska ju ha ett tak över vedstapeln så det är ju lika bra att också spika på glesa väggar som ovan . Det är ju så snyggt!!!!! Måla bara på utsidan och kanter av väggplankor - funkar mycket bra , ruttnar ej. Stappla inte upp till taket så det kan vädra fritt under taket. En vedbod är alltid snyggare än en presenning så du behöver inte dölja vedboden bakom buskarna. Lägg en golv
7 svar · 6,0k läst
·
M
cheetah1: Många värmeljus i tät formation kan bilda en tillräckligt hög koncentration av förångat stearin ovanför ljusen att det kan antändas (tänk svetslåga), så undvik det.
27 svar · 20,4k läst
·
Snurre
Snurre: Min är en kraftig skjutande skruv med kärna. Alltid aska som täpper till mot luft eftersom skruven löper ut i botten på behållaren. Glömt vad det är för diameter men den är väl ca 13-14 cm skulle jag tro. Du har föresten fått mail på ditt pm Skalman!
12 svar · 2,4k läst
·
K
kaka84: Håller på att planera mitt nya värmesystem och ha upp ögonen för Aquawarm AluPex. Tål 95 grader och är ganska mycket billigare än kopparalternativet. Har något hört/sett/upplevt något positivt eller negativt om denna kulvert?
0 svar · 1,8k läst
M
M-T: Hej! Hej Vi har fått en gjutjärnskamin waterford st 92. Jag tror den är ca 10 år gammal. Försöker hitta information om vad det egentligen är för en kamin men hittar absolut ingenting! Är det någon som vet något om denna? Någon som har en sådan hemma kanske?? MVH M-T
0 svar · 1,5k läst
P
Patrik79: Ditt utgångsläge skulle ja ha kvar ved... alt köra pellets då du inte orkar elda el då det inte är så kallt,.. när kylan biter i så skulle ja stödelda med ved... varför vill du komma bort ifrån veden???
18 svar · 2,3k läst
T
Tompa74: Tackar så mycket! Det var det här jag ville veta :-)
8 svar · 2,4k läst
GK100
GK100: [citat] Analogt med din temperaturacceleration är då effektgradienten effektaccelerationen. Det är nog inte ett allmänt använt begrepp, snarare en Byggahusenhet uppkommen genom förvirring hos vissa skribenter gällande grundläggande fysik, energi, effekt osv. Annars brukar gradient användas som begrepp i engelsk litteratur rörande riktningskoefficient, första grunderna i derivatans
10 svar · 1,8k läst
T
Tompa74: [citat] Tackar för det svaret!
14 svar · 2,8k läst
M
Maggy: Det var 5 års garanti!:):):) Får nya stenar på garantin. Kommer i slutet på veckan! De hade gjort om utformningen på stenarna så alla måste bytas. Den modell på stenarna jag har verkar bara ha funnits ett år dvs på pannor tillverkade 2007. Hur som helst kan jag säga att Baxi har supersupport och är ohyggligt kompetenta och trevliga. Ytterligare en sak som får mig att tro att det var
2 svar · 7,9k läst
K
Kallekulspruta: Jag tackar och bugar för hjälpen.
6 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.