39 734 läst ·
23 svar
40k läst
23 svar
Elda målade plank i täljstenskamin?!?
Vad skall det vara för slags svar? Har du ens läst undersökningen själv? Jag hoppas att alla kan vara överens om att dels rökning är mer skadligt än vedeldning och dels att vedeldning är olika skadligt beroende på vad man har för eldstad och hur man eldar. Du skriver ju själv att eldstaden spelar roll, men undersökningen du hänvisar till tar inte hänsyn till det. Med detta försöker jag inte hävda att vedeldning är ofarligt utan att nämnda undersökning är bristfällig.holmertz skrev:
Erik
Det var ju konstigt, då jag eldar i mina kaminer och vedspisar (vilket sker dagligen) så ökar luftutbytet i mitt hus vilket måste betyda att de carcinogena kommer med in utifrån. Hemska saker, måste nog låsa in mig själv i en kuvös nu. Det jag försöker säga att det går inte att göra en dylik undersökning i verkliga hus och tro att man får ett tillförlitligt resultat. Att dessutom påstå att ämnena härstammar från eldningen är rent utsagt idiotiskt eftersom övriga källor ej har eliminerats.holmertz skrev:
Personligen eldar jag friskt med målat rivningsvirke, mest på grund av lathet (orkar inte transportera bort det) eftersom även ved finns att tillgå. Om värmeverken skulle ge mig betalt, och inte ta betalt, för det bränsle jag levererar åt dem så skulle jag kanske ändra inställning.
Nu är ju Holmertz tydligen bannad, men det kan ju trots allt finnas ett intresse av att bemöta påståendet.holmertz skrev:
Gissar att det är rapporten från bl.a. Göteborgs universitet som Energimyndigheten beställde 2003 - Inverkan av vedeldning på exponeringen för bensen, 1,3-butadien, formaldehyd och acetaldehyd som avses. Inte så färsk, men ändå.
I rapporten kan man faktiskt påvisa att vedeldare hade i snitt 0,21 μg/m3 1,3-butadien medans ickeeldarna hade i snitt 0,13 μg/m3. Signifikant ökning, men gränsvärdet för 1,3-butadien ligger på 1 mg/m3, dvs 1 000 μg/m3.
För bensen kunde man inte se några signifikanta skillnader mellan grupperna.
Formaldehyd - Medianexponeringen var 19 μg/m3 för vedeldarna och 28 μg/m3 för icke-vedelare. Notera det omvända resultatet. Gränsvärdet för formaldehyd ligger på 600 μg/m3.
Acetaldehyd - ingen signifikant skillnad mellan grupperna.
Sedan finns det en rapport som man vände till att det är hälsosamt att elda med ved.
Den publicerades i sin helhet 2003 av en doktorand på Chalmers Tekniska Högskola och har diskuterats flitigt i media.
Rapporten kan man läsa i sin helhet här.
Ingen av dessa rapporter är att se som avancerad forskning. De har utförts av doktorander, dvs studenter som läser forskarutbildningen. I allt för många fall är dessa avhandlingar allt annat än statistiskt säkerställda men inte heller det är ett problem eftersom det är just rapporter.
Problemet uppstår när media får pressmeddelande från uppdragsgivaren och sedan sätter rubrikmakarna igång.
Källor:
HYGIENISKA GRÄNSVÄRDEN OCH ÅTGÄRDER MOT LUFTFÖRORENINGAR - AFS 2005:17
joflopp skrev:
Nej håller inte med om nedvärderingen av doktorander, Jag vill hävda att den mesta av forskningen som vi har i Sverige är just utförd av doktorander och den håller en väldigt hög nivå.
Doktorander är färdiga med sina examina tex Civilingejörsexamen på tekniksidan, sedan blir de doktorander för att så småningom bli teknisk doktor. dvs du blir inte en teknisk doktor med att gå en viss utbildning och vissa kurser utan du blir en doktor på din egen forskning.
/ATW
Doktorand är en student som är antagen till och läser en forskarutbildning. Doktor blir en doktorand efter avlagd doktorsexamen genom att doktorsavhandligen godkänns vid disputation.ArneTW skrev:Nej håller inte med om nedvärderingen av doktorander, Jag vill hävda att den mesta av forskningen som vi har i Sverige är just utförd av doktorander och den håller en väldigt hög nivå.
Doktorander är färdiga med sina examina tex Civilingejörsexamen på tekniksidan, sedan blir de doktorander för att så småningom bli teknisk doktor. dvs du blir inte en teknisk doktor med att gå en viss utbildning och vissa kurser utan du blir en doktor på din egen forskning.
/ATW
Tyvärr går det att lyfta fram alltför många exempel på avhandlingar gjorda av doktorander (ej doktorer) där handledaren inte har sett till att arbetet hållt en tillräckligt hög kvalitet. Det är dock ett helt ämne för en ny tråd som inte har så mycket med att göra med att bygga hus.
Du lyckades dock rycka citatet lite ur sitt sammanhang. jag skrev att det stora problemet inte är kvaliteten på rapporterna utan medias totala okunskap att sätta sig in i rapporterna innan man skriver rubriker och artiklar.
Nyckelorden i den artikeln:pr95 skrev:
Vedeldning troligen lika hälsofarlig som bilavgaser.
Vi tror att inandning av rök orsakar en lindrig inflammation i luftvägarna, vilket sätter fart på signalsubstanser i hela kroppen och ger en låggradig inflammation även i andra organ. Det kan i sin tur påverka blodkärl och blodkoagulation och leda till akuta hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, säger Lars Barregård.
Sedan kommer den enastående slutsatsen:
Den som eldar hemma och vill undvika rökpartiklar bör alltså se till att ha bra drag i skorstenen och god ventilation.
d^_^b
Jag vill förtydliga att jag inte har tagit ställning till om vedeldande är hälsofarligt eller ej. Jag vill mest få folk att faktiskt läsa artiklarna ordenligt, studera rapporterna och vara allmänt källkritiska. Ni anar inte hur lätt det är att bli utsedd till expert av media.
Man blir inte själv lidande när röken transporteras bort -men kanske grannen:O
Därför ska man se till att inte elda illaluktande material med låg temperatur
Klicka här för att svara