3 927 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Rökgastemp
Jo min fundering är egentligen om rökgastermometeren. Har en vedspis och på rökröret ut (uppåt) har jag haft en rökgastermometer som man fäster med en magnet. Den mäter väl tempen på rökröret och inte rökgaserna. Undrar mest om någon vet skillnaden mellan att ha en monterad med magnet och att ha en monterad med givaren inne i rökröret och mäter rökgasen direkt?
T.ex om min magnet givare visar att tempen är 230 grader är då rökgaserna varmare ändå?
Kanske någon som testat båda varianterna och sitter på facit?
Möjligt att frågan känns "flummig" men jag är lite nyfiken.
T.ex om min magnet givare visar att tempen är 230 grader är då rökgaserna varmare ändå?
Kanske någon som testat båda varianterna och sitter på facit?
Möjligt att frågan känns "flummig" men jag är lite nyfiken.
Så kan man ju göra.
Men det känns lättare att fråga
.
Dessutom finns det en orsak till som stavas f-r-u-g-a-n. Hon vill ha en rökgastermometer med svart bakgrund och det verkar inte helt lätt att hitta. Så därför blev det en med magnet på.
Någon som förresten vet var man skulle kunna hitta en "riktig" rökgastermometer med svart bakgrund? Har slösurfat på nätet men inte hittat.
Men det känns lättare att fråga
Dessutom finns det en orsak till som stavas f-r-u-g-a-n. Hon vill ha en rökgastermometer med svart bakgrund och det verkar inte helt lätt att hitta. Så därför blev det en med magnet på.
Någon som förresten vet var man skulle kunna hitta en "riktig" rökgastermometer med svart bakgrund? Har slösurfat på nätet men inte hittat.
Ingen mening att ha en som sitter i rökgången ,visar fel vid sotbildning på promben ...vill du mäta så ha en liten propp som du tar bort och sticker in en digital termometer och avläs direkt..och sätt tillbaks proppen..
...Billig variant=Låna FRUGANS"eller nya frugans... eller riktiga grejjer för karlar..
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=36-2828
Konstruktiva förslag från båda två det gillar jag.
Angående kärringen så är hon inte bara min fru utan mor till mina barn (enligt uppgift) och dom har redan fäst sig till henne så....
Annars så gillar jag den digitala termometern. Ska jag kolla närmare på.
Angående kärringen så är hon inte bara min fru utan mor till mina barn (enligt uppgift) och dom har redan fäst sig till henne så....
Annars så gillar jag den digitala termometern. Ska jag kolla närmare på.
Digitaltipsmätning!..Kan ju mäta rökgaserna som nämnst redan ...Sen kan du ju snabbt mäta i alla rum i huset och se spridningen av värmen och ställa raddarna exakt....Jag själv mätte vv tempen med min i förgår efter blandningsventil byte till x-akt 55 C ...Och har man mekanisk fläkt är det bara att mäta lufttempen ..mm ...Sen älskar man ju digitala prylar

Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden