Ved, Pellets, Flis
pr95: Diskuterades >http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/131995-vilken-vedpanna-aer-prisvaerdast.html
Gabbe1: Fuktproblemet kan jag köpa, men om man gjuter längst upp precis som man ska göra med vermuculit så borde det inte vara någon stor risk tycker jag. I mitt fall finns dessutom en huv över skorstenen så det regnar inte in mycket där uppe. Kan det finnas något bättre media än sand som överför värme till murstocken?
M_Persson: Tydligen så klarar den av att tända igen när pannan sjunkit. Spån verkar glöda länge länge.. Får se imorgon om den fortfarande är igång.
danielr112: Öka upp så att pannan får in mer luft. Du får pilla lite på ventilerna. Det man vill ha i rökgasen är att tempereturen 1 meter ner från toppen i skorstenen inte är för låg. typ 70-80 grader eller nåt. Rökgasen ut från pannan skulle då mycke väl kunna vara 140 grader... Det betyder att man får mindre förlust. Så vill du vara på den säkra sidan ska du mäta temperaturen på
Patrik79: Alltså varför inte åtgärda otätheterna innan val av panna monteras,. man gör ju inte en eld i full storm om man inte gör nån form av vindskydd,.
falkowich: Hej, Tack för ditt snabba svar! Jag har fått tag på en Nibe SP150 som farsan hade liggande. Hur skulle man enklast kunna koppla in den i kretsen? Kan man koppla den som en ack.tank eller skall man köra den parallellt? Tänkte att man kan köra med elpatron på sommaren och sen med pannan när eldningssäsongen börjar igen. -- MvH Falk
AndTo: Hej, jag har nog fastnat för en ännu bättre och större; http://www.edilkamin.com/hu/termocamini/termocamino_idro_50.aspx den har max effekt 21kw och 78% verkningsgrad, klädd med keramikplattor inne i brännkammare och därmed skulle den säkert vara miljögodkänd om den hade provats, nu CE märkt. Jag har fått pris, 19875 Estniska kroon, det gör ca. 12557 SEK hos
Avemo: Gamla öppna spisar var ofta breda, grunda och höga. Därmed kunde en större del av strålningsvärmen leta sig ut i rummet. Nackdelen är att det lättare ryker in. Den som idag bygger en öppen spis är knappast intresserad av effektivitet, utan det blir lite mindre öppning och djupare spis. Mindre risk att det ryker in, men ännu sämre värmeutbyte. Erik
saabdea: Kan ju prova med att fila bort lite material där den är tyngst annars.
Patrik79: ja det är olika men till 40-50 grader,. eldar ja när dom är 60 grader högst upp räcker det med ett ilägg,.. ja värmer 100 kvm + källaren som är lika stor.. sen beror det på ved samt hur mycke du duschar och temt inne,. vi har 21-22 grader isolering av tankarna är bara det som är på borö tankarna samt så har ja en strömsnästank,. tror det är 70 mineralull tunt om,..
Gördetsjälvaren: Man kan också lägga ett varv med stenullsisolering med nät på runt röret typ 50mm. Så gjorde jag på min Innova 50.Kan dessutom vara trevligt att hålla ner temperaturen i pannrummet. Är ganska varmt ändå utan bidrag från detta rör... Det enda min sotare var intresserad av att temperaturen på väggen inte blev för hög. Och det blev den inte med denna monterad. Istället för att
vedklyven: den kan passera 500 grader utan problem om man inte aktar sig.......pannjävel.......
Patrik79: ja hade olika dimension på mina rör när ja bytte panna.. ja köpte pann kitt och en packning på biltema,. det har hållt i 3 år utan problem
kallemannen: Ok. Hoppas verkligen Du blir nöjd med den, ingen man byter omigen, annars skulle vara hemskt om man blir missnöjd, inte minst om man varit nöjd med den tidigare pannan.
w_larsson: Värmekällan blir vedpanna på ca 35-40kW, ca 1500-2500l tankar. Matss, vad menar du med att lagringskapaciteten ökar? Kan du länka tråden om vvb?
egs: [citat] Precis, jag har en sådan men konan och isoleringen sitter inte ihop med varandra. Nu när jag skriver så kom jag på den troliga lösningen. Det undre, oislolerade röret är inte från NVI utan från tillverkaren av varmvattencisternen som sitter runt. Det röret går i nvi-röret, medans ett NVI-rör går utanpå. Jag får alltså ta och skarva med ett kort, iosolerat NVI-rör så
Fotografen: Vill nog påstå att det är samma sak. Ved där man travat yttermurar och sedan kastat in veden innanför är en dös, en helt osorterad vedhög kort och gott en vedhög.
somelvis: Tänk på att brännaren kan slå i elpatronerna om du har sådana monterade. På parca 3000 sitter de utanpå pannan mitt för luckan där brännaren ska vara. lite dum placering. Jag har en monteringstos och lågriktare liggande om du är intresserad.
skogason: Verkar det tätt så är det nog det. Låt honom provtrycka och stå beredd med pannkittet och bjud på kaffe med dopp så ska du se att det går bra.
skogason: Luften kan släppas ut ovanför omramningen. Att mura mot insatsen är inte så bra eftersom metall utvidgas när det blir varmt. Dom flesta har ett minimiavstånd mellan metall och omramning. "upptill-effekten" är inte intressant, däremot den nominella effekten vid "normal" eldning. Vid 25kw vill du nog vara i nåt annat rum när du eldar tror jag. :)
Miljarder: Hej, Jag har ett hus på 170kvm samt ett garage på 50 kvm och som idag är uppvärmt med en Nibe 310 Fighter som sitter i huset, samt ett par elradiatorer i garaget. Jag tänkte installera en Mollepanna för vedeldning (www.mollepannan.se) med 2m3 acku-tankar och placera dessa i förrådet i garaget och sedan gräva en kullvert in till huset. De tycker att jag ska behålla min Nibe för
cheetah1: Du har förmodligen nån samlingspunkt i huset där all vvs ska dras ifrån, där bör den komma upp. i ladugårn är det väl bara att dra upp den i närheten av acktankeriet. I övrigt vill jag hänvisa till en diskussion i en annan tråd om kulvertar, som jag inte har tid att göra en direktlänk till nu, för jag ska gå och lägga mig, men du hittar den nog, jag har själv postat i den idag.
cheetah1: Finns även tempstyrda ventiler som är avsedda för vvc.
klarssson: Håller på och bygger nytt pannrum och funderar på Calmar Retro XL när den släpps den kommer ha vedvolymen på 205 liter och effekten runt 60-70 kW.. Då undrar jag om jag lägger i 2 fulla i lägg skulle jag då behöva ha ack på 7380? Kommer och värma hus på ca 200kvadrat och kommer bygga om några år ett garage på ca 100kvadrat. Då borde väl den pannan räcka?
Jan-Å: Jag installerade min roslagsspis ihop med en kompis-kompis som visste hur man gjorde. Sotaren kollade själva installationen och provtryckte men läste inga instruktioner, däremot rapporterade han resultatet till kommunen vilket resulterade i ett brev från dom där det stod att det krävdes bygganmälan för att göra det som vi redan hade gjort. Det var inget problem i sig, vi gjorde en
Danne031: Då bör det vara en Pellx, för din info. När du slår av brännaren med strömbrytaren på panelen så fortsätter fläkten gå en stund för att lågan ska få brinna ut ;) Det låter ju som något gått väldigt knas fast har du tur kanske det bara var ett glapp någonstans i elektroniken, hoppas det fortsätter gå smärtfritt nu.
pipewelder: Det kan vara lika bra att tillverka den själv, men eftersom just dragluckan inte är högprioriterad just nu så ville jag endast tillverka stosen för att kunna isolera skorstensröret. Ev köpa/tillverka senare i höst....