hej

Vi köpte i fredags en ny kamin. Tanken är at vi ska montera den till befintlig skorsten. Jag började iqår att mäta och hugga ner tegel, när jag kommer genom teglet ser jag att där är mellanrum sen kommer ett skorstensrör med isoliering runt hur ansluter jag till detta. Innermått befintlig skorsten är 135mm innermått på de nya röret är 150mm. Kaminen är en contura 660 t.

Frågat kvalitetsansvarig?

Behövs kvalitetsansvarig för kaminmontage ?

vi tänkte göra jobbet själv har inte hört talas om att kvalitetsansvarig skulle behövas.

Oavsett om en åtgärd kräver bygglov eller inte ska en bygganmälan göras av byggherrren minst tre veckor innan arbetena påbörjas. Det gäller när arbetet handlar om att:
- uppföra eller bygga till en byggnad
- uppföra, anordna eller väsentligt ändra en anläggning
- ändra i en byggnad så att bärande konstruktioner berörs eller planlösningen avsevärt ändras
- installera eller väsentligen ändra hissar, eldstäder, rökkanaler, anordningar för ventilation, vatten och avlopp
- unerhålla värdefull bebyggelse om det regleras i detaljplan eller områdesbestämmelser

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-bygganmalan/Bygganmalan/

(Och uppgifter om kvalitetsansvarig är en av punkterna i bygganmälan)

I just såna enklare ärenden kan byggherren utses som kvalitetsansvarig. Därför är det bäst att rådfråga den som ska besiktiga skorstennen.
Utan bygganmällan åker ni på "böter"!

Byggherre KAN vara kvalitetsansvarig, men då är det väl en förutsättning att han har varit med förut?

Sen är det sotaren som godkänner eller förkastar till sist-
alltså den som kommer och besiktigar innan i drift-tagande
Byggherre KAN vara kvalitetsansvarig, men då är det väl en förutsättning att han har varit med förut?
--Eller har kunskapen

Ingen verkar veta svaret på din fråga. Om jag vore du skulle jag ringa sotaren och fråga.

jag ringde sotaren idag och fick svar på min fråga. där vi ska ställa kaminen har redan stått en kamin, vi ska bara byta ut den till en större, behöver man göra bygganmälan för det.

Ja, om det är att "installera eller väsentligen ändra".
(Om du kan komma undan utan att göra det så som du egentligen ska göra är inget jag kommenterar.)

I Sjöbo krävs det en provtryckning av skorstenen efter varje ingrepp. Kvittar om man byter ut kaminen eller flyttar ut temporärt för att måla bakom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.