jajamänsan
jajamänsan: Jag har en hemsvetsad tank som har isolerats med vanlig cellplast 100 skivor, nu skall jag byta ut denna och isoleringen är det inget fel på. Vad är det ni menar skulle kunna hända? Tanken har blivit eldad till 90 grader varje gång. Och isoleringen ser o känns fortfarande som ny.
11 svar · 2,8k läst
J
JOW: Om man inte kan pressa det till någon mera fast form?
5 svar · 2,2k läst
J
jan_af_lisoe: Tycker faktiskt att brasved har blivit otroligt dyr i Stockholmstrakten, ofatst 600 - 800 SEK per m3 stjäplt ved (vilket är 900 - 1200 SEK per m3 travad ved). Förr i tiden gick det att köpa långved för 300:- m3 travet, dvs 3-4 ggr billigare. Björk innehåller under 1000 kWh/m3s dvs kWh priset ligger på ca 80 öre, fortfarande något under elpriset. Elen behöver dock ej läggas upp i
17 svar · 5,9k läst
J
johan5588: Tar upp den här, då jag har exakt samma fundering som TS :D Jag har också en fyrkantiga kanaler i tegelskorstenen och undrar hur jag ska komma åt hörnen. Murade om ett hål i en pipa på ca 30x30 och då hittade jag "vedrester" just i hörnen i kanalen (svarta spröda bitar - som skorpor) som gick att bryta bort med fingrarna. Förutom hörnen såg jag att min runda viska gjort ett bra
11 svar · 14,6k läst
J
JanneL: Vet inte om jag uppfattat rätt, men, är skorsten kapad under taket bör det fungera. Jag har själv lejt en murare och stoppat ner ett rör (spiralslang) i en pipa. Eldar med pellets och det går hur bra som helst. Har för mig att det fylldes med något runt röret för att fylla ut utrymmet. I ditt fall torde det vara lämpligt att mura upp en pipa genom taket eller varför inte hela
1 svar · 3,3k läst
O
olle45: Hej yxis Du tänker helt rätt! ren luft späder ut rökgaser ger misvisande mätvärde... En sådan panna du beskriver tänder du ovan på ved inlägget för bästa resultat! Jag brukar fråga hur tänder ni ett stearin ljus ?? inte med veken nedåt vänd ?? samma gäller vedpanna med överförbränning!! Tänd med lite finhuggen ved ovanpå ven inlägget!! --------------- Det jag skrev om
9 svar · 2,9k läst
T
Thorsella: vad för ventil menar du nu? sitter den på laddomaten menar du?
5 svar · 1,7k läst
V
Valbobygge: Klena grenar "randbarkas". Dvs dra motorsågen mot grenen så att du kommer igenom barken. Räkna inte med att det torkar något i höst/vinter.
4 svar · 4,2k läst
P
petboos: Stort tack för alla svar! Nu har jag lite mer att gå vidare med.
8 svar · 2,8k läst
P
pr95: Mattan kan sluta en bit innanför- nätet håller den på plats, man putsar i omgångar lite grovt först, finputsar det sista Var man får tag på matta vet jag inte ,fråga runt Googla :blushing: möjligen innehåller mattan någon form av lim/bindemedel som håller ihop den Så omöjlig form har inte spisen visst går det att sätta kakel på den , vanligt kakel som är brända går att
5 svar · 5,1k läst
·
M
Matss: Kulvertdimension 25+25+28+22 tömmer din tank på nolltid, så det räcker. Även Cu22, välj shunt därefter dvs 22 klämring. PEM 32 är std till ett hus. Kulverten funkar som värmekabel, är du orolig så lägg en skiva markisolering över kulvert och PEM32
7 svar · 3,4k läst
Y
yxis: Aha! Tack för svaren! Jag glömde skriva att sotaren verkade tycka att det kan vara okej att elda för att få varmvatten men inte för att värma huset. Kan man göra nåt med skorstenen, typ klä in den med nån slags värmeisolering? Att byta hela skorstenen är nog inte lönsamt (jag antar att det rör sig om femsiffriga pengar?) eftersom huset mest används som fritidshus. Pannan borde väl
4 svar · 2,6k läst
T
TOBBE E: Har bytt till 78 termostat och nu laddas tanken med ca 86 grader på första vändan och inga problem med driften. Problemet som kvarstår är att jag inte lärt mig hur mycket ved jag kan lägga i andra gången , men det kommer väl.
4 svar · 1,7k läst
S
sagan1: Hur går det när kakelugnen skall sättas om,efter många års eldning eller om Du har otur närsomhelst kan ju en läcka uppstå i ugnen som kräver nedplockning och omsättning då blir det stora problem om Du har en skorsten som vilar på ugnen.
4 svar · 2,8k läst
pipewelder
pipewelder: Jag hade låtit ringen stå på golvet direkt och isolerat som du själv beskriver: innanför och utanför.
1 svar · 1,1k läst
B
BobLewis: Jo det har väl allt sågats och eldats en och annan pall, har sågat dem med motorsåg, sticksåg och på vedkapen. Inget kul! Hemligheten är att låta dem ligga ute ca två år, sedan är de mycket lättare att ta isär, samt bryta av till lämplig längd, för hand :D Nackdelen är att halvrutten gran/tall inte riktigt har det där energiinnehållet man önskar. Ser fram emot att se den
3 svar · 1,6k läst
pipewelder
pipewelder: 75mm är för stora bitar för "hemmabruk". Skicka iväg skruven du bara så blir det nog kanonbra
4 svar · 1,9k läst
S
Sonny.L: Oneklgen verkar du gå igång på tekniska prylar och digital mätning speciellt.:D För mig låter allt det här lite high tech men ska som sagt försöka fördjupa mig i det här. Man får tacka för tipset.
7 svar · 3,9k läst
P
pr95: [citat] Man blir inte själv lidande när röken transporteras bort -men kanske grannen:O Därför ska man se till att inte elda illaluktande material med låg temperatur :rolleyes:
23 svar · 39,8k läst
B
BigGitt: I Sjöbo krävs det en provtryckning av skorstenen efter varje ingrepp. Kvittar om man byter ut kaminen eller flyttar ut temporärt för att måla bakom.
11 svar · 4,9k läst
L
Leif Hj: Jag pumpade mina (två 100liters) med 0,5bar innan de var inkopplade. Borde väl gå att kolla trycket i dom på plats om du först släpper ut övertrycket (luftar) ur systemet.
2 svar · 3,0k läst
Matti_75
Matti_75: Har du kollat på biosolpannan en acctank med inbyggd pelletspanna.
7 svar · 2,5k läst
·
J
Jonas_81: Tackar för den informationen och nu med den och lita andragodbitar här från forumet så tyder det på tre ventiler och några meter extra rör så jag kan koppla om dem från serie till paralell. skall också försöka få så att jag kan köra på bara teknik tanken... Ventil kommer att sitta i alla hittills oanvända anslutningar så det skall vara lätta att kopla in värme väkslare m.m.
2 svar · 1,2k läst
GK100
GK100: [citat] Det går bra som du tänker om 21-60 är tillräcklig för din panneffekt. [citat] Pumpen är rimligtvis lite kraftigare också. [citat] Det spelar ingen roll på något sätt, håll du den horisontellt eller lutande i någon riktning vilket som nu passar bäst.
1 svar · 1,0k läst
B
BobLewis: En av mina favvo sidor sedan länge, uppdatering är givet! d^_^b
9 svar · 1,7k läst
H
Hebbe1: Noen som har erfarenheter med Heizomat? http://www.heizomat.de/en/start.htm Hebbe
50 svar · 18,4k läst
A
anjn: Hej igen! för att nu släppa framtida pannrumsdrömmar en stund och landa i nuvarande verklighet;) tänkte höra om någon kan tänkas ha en aning om vad jag har för panna? samt verkningsgrad på den vid ved respektive pellets drift eftersom jag nu under första året åker på att köpa antingen färdigkluven torr ved eller pellets så tänkte jag höra om det till och med skulle vara
13 svar · 1,9k läst
P
Papsen: ca. 15000-20000.- inkl materiel. sen har man 50% ROT avdrag
1 svar · 927 läst
G
Griffon: Tack för alla synpunkter. Och skönt att min tanke inte var fel
7 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.