Hej

Jag fick i uppdrag av far min att hitta lämplig flispanna till honom. Det är helt nytt område för mig och tänkte jag skulle be om lite tips på bra pannor och andra råd och tips här.
Han var på väg att köpa förra året men i sista sekund visade det sig att den inte var miljögodkänd.

Krav som ska uppfyllas:

Klara att värma upp 2st villor (250+200m2)
Att kunna elda med ved utöver flisen

Önskemål:
Den ska klara sig själv med minimalt underhåll vad gäller aska osv.
Så mycket autostyrt som möjligt alltså.

Den bör gå att få tag på i Östergötland (Norrköping med omnejd)

Jag vore ytterst tacksam för lite råd och tips samt lite förslag på pannor att börja titta.

Bara att fråga på om ni undrar nått mer.

_ap_
Varför ska du elda ved i en riktig flis panna?

Pannor som också går att elda ved med brukar inte vara så värst automatiska,
Frölings flis panna går iofs att elda ved med men bara i nödfall..

Vilken flispanna är inte miljögodkänd?

Grejjen med att också kunna elda med ved är ju självklart för att kunna elda lite skrot o skräp vid behov.

Pannan som vi kollat på tidigare hette Overdahl K-90 och den visade sig tydligen inte vara miljögodkänd.

En fråga som vi har disskuterat är om pannan verkligen måste vara miljögodkänd? Vi bor inte direkt i nått tätbebyggt område, utan har nån km till närmaste granne.

Jag var också inne på din linje med att kunna elda skräp, men lade ner det.
Om inte skrotet går att flisa så gör en hög på gården och elda upp det där...tycker jag, du kan få en bättre optimerad anläggning på det sättet.
Har du ekonomi till en sån Fröling som _ap_ har så blir du knappast missnöjd.

Glömde: annars skulle jag rekommendera en Combifire 40 tillsammans med nån bra brännaranläggning. Kanske Gotfire. www.gotfire.se
www.vedsol.com har Combifire.

Combifire verkar ju vara en trevlig panna. Ska definitivt titta närmare på den.

Vad gäller vedeldningen kanske man inte ska kolla så blint efter det, som sagt så går det ju att elda i hög.

Finns det fler prisvärda flispannor än Combifire som det talas om?

Och det här med miljögodkännandet, hur ligger det till med det egentligen?

_ap_
år 2009 skulle jag inte ens tänka på att montera något annat än en miljögodkänd panna.
Pannan bör även ha stående tuber som ex Combifire har för att underlätta auto sotning, liggande samlar mycke skräp.
Ska man bygga upp en helt ny anläggning ska man nog räkna riktigt noga vad det egentligen kostar att köpa panna, brännare, omrörare separat, istället för att direkt satsa på en "färdig" anläggning.
Det är en sak om man sitter på en fin brännare, typ Gotfire och vill uppgradera med
bättre panna.
Men börjar man från noll tror jag inte man tjänar så värst mycke?
Precis som bax säger, skrot som inte går att flisa duger bara till att slänga, ingen idé att stoppa i panna och sedan aska ur det.

Men ni som varit med lite längre här på forumet, vilka flispannor pratas det mest positivt om?
Detsamma för vedpannor vilka får mest positiv uppmärksamhet här?

Jag har själv en panna som heter Twinheat. Går att elda med det mesta som pellets, flis, spannmål etc och även ved. Automatisk uraskning har den också.

Har fått bra betyg hos dansk teknologiskt institut tror jag det heter, ungefär som statens provningsanstalt.

_ap_
Den har väl inte eltändning?

Jag hade själv en Baxi MultiHeat innan Frölingen och skulle aldrig rekomendera någon underhålls fyr, redan i slutet på april fick man slå av den.
Problemet många har är ju att effekt behovet skiftar så mycke över året, har man hög förbrukning året runt spelar det väl mindre roll om den "underhåller" en stund men inte kan man ligga och pyr elda en hel dag på sommaren.

Tyvärr pratas det inte så mycke flis här som det borde ;) men det låter som att Fröling och Gotfire ägarna är nöjda.
Sen finns det även ETA www.biovarmebd.se,
HDG http://www.bygglant.se/aciro/bilddb...CqQQCT3VK4b9gGC2ZeGTZcYsBTQTLZfGVpbMoGLXaFF0r
CatFire, http://www.cleanburn.se/catfire.htm

Ne jag har upptäckt att flisen inte disskuteras så mycket. Det är väl mest intressant för oss som har egen skog att plocka av, även om det inte borde vara så.

Twinheat har jag sneglat lite på men den blir ju tämligen dyr i inköp vad jag förstårr. Är ju annars bra att kunna elda med spannmål med. Vad fick du ge för din Twinheat?

Eltändning är ett måste!
En polare har en Veto med underhållsfyr. I april börjar han elda sågspån, i maj blöt sågspån, annars blir det bakbrand :(

Liggande tuber har jag också blivit avrådd ifrån.
Jag vet flera som har Arimax 35or att elda flis i, men har inte frågat om dom är nöjda.
Det beror ju en del på hur pannrummet ser ut också, jag t.ex. har svårt att få in en panna med rökutgången bakåt.

_ap_
Vad räknar du som dyrt?

Under 120-150tkr är nog svårt, men å andra sidan är inte 9kW bregvärme för 110tkr heller så billigt.
Spanmål är oxå bara glömma, varken bra för pannan eller plånboken.

Skiren skrev:
Ne jag har upptäckt att flisen inte disskuteras så mycket. Det är väl mest intressant för oss som har egen skog att plocka av, även om det inte borde vara så.

Twinheat har jag sneglat lite på men den blir ju tämligen dyr i inköp vad jag förstårr. Är ju annars bra att kunna elda med spannmål med. Vad fick du ge för din Twinheat?
Köpte den för ett par år sedan för 110, tror att den idag ligger runt 140.

Eltändning har den som sagt inte men det är inget som jag lider av direkt då solfångare tar hand om detta. Vill man inte ha solfångare och inte pauselda så finns det ju elpatron för uppvärmning av tappvatten. Men det är klart, inte vill man kanske betala el i onödan. Mina solfångare lär kanske inte vara särskilt lönsamt men ack så bekvämt.

Eldar inte flis så jag har ingen aning om det släcks ofta. Däremot spannmål fungerar ypperligt.

Spannmål har vi och kan få tag på till bra pris. Att dessutom kunna elda med havre och ved samtidigt är nått farsan har snöat in sig på.

Så underhållsfyr ska vi undvika (varför?) Kommer inte att ha solfångare.

Var på Borgeby fältdagar förra veckan och kollade på Twinheat och Veto. Såg ut att vara riktigt bra grejjer båda två.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.