1 893 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
fundering över framtida val av panna
Hej!
håller på att köpa ett hus som har en gammal dubbelpanna/ kombipanna alfa någonting från 87 dvs sepparat del för ved samt en egen del där pelletsbrännaren sitter. anläggningen fungerar utan problem i dag, men ett pannbyte är väl kanske inte så långt bort med tanke på pannans ålder, i dag så är vv-beredaren i pannan samt el-patronen.
till detta fins det en 750 liters ack tank, förra ägaren har eldat ved och pellets ungefär 50/50 skulle tro att jag i framtiden har goda möjligheter till billig ved, men eftersom pelletsanläggningen är nästan ny vill jag även kuna använda den på ett smidigt sätt. önskedrömmen är en panna som fungerar bra med ved men som jag mycket enkelt skulle kunna slå över till pellets samt ha en elpatron som säkerhet när jag åker bort i fall pelletsbrännaren skulle lösa ut. har kikat på nätet på div. dubbelpannor men tycker ved delen i dessa är i snålaste laget. t.ex liten eldstadsvolym, kort ved 35-40 cm samt låg effekt 20 kw. huset är på ca 130m2 plus 50m2 biyta. så hur ska man resonera utifrån dessa förutsättningar? vill inte vara utan möjligheten att elda ved men vill inte bo i pannrumet när jag eldar med ved. eftersom pelletsanläggningen är ny vill jag även kunna använda den på ett smidigt sätt. så har ni några tipps?
håller på att köpa ett hus som har en gammal dubbelpanna/ kombipanna alfa någonting från 87 dvs sepparat del för ved samt en egen del där pelletsbrännaren sitter. anläggningen fungerar utan problem i dag, men ett pannbyte är väl kanske inte så långt bort med tanke på pannans ålder, i dag så är vv-beredaren i pannan samt el-patronen.
till detta fins det en 750 liters ack tank, förra ägaren har eldat ved och pellets ungefär 50/50 skulle tro att jag i framtiden har goda möjligheter till billig ved, men eftersom pelletsanläggningen är nästan ny vill jag även kuna använda den på ett smidigt sätt. önskedrömmen är en panna som fungerar bra med ved men som jag mycket enkelt skulle kunna slå över till pellets samt ha en elpatron som säkerhet när jag åker bort i fall pelletsbrännaren skulle lösa ut. har kikat på nätet på div. dubbelpannor men tycker ved delen i dessa är i snålaste laget. t.ex liten eldstadsvolym, kort ved 35-40 cm samt låg effekt 20 kw. huset är på ca 130m2 plus 50m2 biyta. så hur ska man resonera utifrån dessa förutsättningar? vill inte vara utan möjligheten att elda ved men vill inte bo i pannrumet när jag eldar med ved. eftersom pelletsanläggningen är ny vill jag även kunna använda den på ett smidigt sätt. så har ni några tipps?
Dubbelpannor är sedan länge ett passerat kapitel och absolut ingenting att lägga ned pengar på.
Ska man elda ved ska det vara i en vedpanna med liten vattenmängd avsedd att köras mot acktank.
Dubbelpannorna var ett feltänk från början, har ofta en vattenmängd på över 200 liter. En vedpanna har en vattenmängd på 50-60 liter. Det är i den isolerade tanken som vattnet ska finnas om det ska bli bra eldningsekonomi.
Calmar V33 finns i en version som har pelletsuttag på sidan.
http://www.trebema.se/calmar_pannan_v33.html
Alternativet är: låt kombipannan stå kvar med pelletsbrännaren och ställ en modern vedpanna vid sidan.
Pelletseldning och vedeldning låter sig inte lätt kombineras i samma panna.
Ska du elda pellets i en panna på 30 - 60 kW duger det inte heller med den gamla trötta brännaren som max. klarar av 20 kW utan en större brännare måste till för att rökgastemperaturen inte ska bli för låg.
Billigare i längden blir:
Sälj pelletsgrejorna, Installera exempelvis en Calmar V65. Sätt in en tank på 5000 liter så behöver du elda sällan. De gånger du åker bort längre tid låter du en elpatron ta över.
Troligen är din pelletsbrännare inte av det säkrare slaget som man utan vidare åker ifrån (bara en gissning) så lösningen med ved-pellets i samma panna visar också där sin svaghet.
Ska man elda ved ska det vara i en vedpanna med liten vattenmängd avsedd att köras mot acktank.
Dubbelpannorna var ett feltänk från början, har ofta en vattenmängd på över 200 liter. En vedpanna har en vattenmängd på 50-60 liter. Det är i den isolerade tanken som vattnet ska finnas om det ska bli bra eldningsekonomi.
Calmar V33 finns i en version som har pelletsuttag på sidan.
http://www.trebema.se/calmar_pannan_v33.html
Alternativet är: låt kombipannan stå kvar med pelletsbrännaren och ställ en modern vedpanna vid sidan.
Pelletseldning och vedeldning låter sig inte lätt kombineras i samma panna.
Ska du elda pellets i en panna på 30 - 60 kW duger det inte heller med den gamla trötta brännaren som max. klarar av 20 kW utan en större brännare måste till för att rökgastemperaturen inte ska bli för låg.
Billigare i längden blir:
Sälj pelletsgrejorna, Installera exempelvis en Calmar V65. Sätt in en tank på 5000 liter så behöver du elda sällan. De gånger du åker bort längre tid låter du en elpatron ta över.
Troligen är din pelletsbrännare inte av det säkrare slaget som man utan vidare åker ifrån (bara en gissning) så lösningen med ved-pellets i samma panna visar också där sin svaghet.
Det finns faktiskt riktigt bra kombinpannor tex vedsol har en pellets/ved-kombi i sitt Gasselle-sortiment som helt automatisk skiftar mellan bränslena. I övrigt håller jag med Holmerts, ska man elda ved så ska man ha en bra anläggning för det
Hej!
ja, jag har kikat på en calmar v33 men det är ju lite stök att koppla om den för pellets drift om jag förstått rätt. brännaren är en viking bio från 2008-2009
5000liter ack tank, är det inte mycket till mina 130+50 m2? har förstått då jag läser här på forumet att ack volym nästan inte kan bli för stor
men investeringskostnaden är ju en faktor som måste vägas in i det hela dvs. visst vore det trevligt att elda bara en gång i veckan, men kan jag hitta en lösning där jag kan elda säg 1 gång per dygn eller varannan dag under den kalla perioden vore jag nöjd. biytan på 50m2 består av snedtak på övervåningen då det är ett 1 1/2 plans hus. hur ska man resonera angående storlekar på acktankar? jag vill kunna resa bort även på vintern men då ska man väl kunna reducera ackvolymen (stänga av tankar) när man kör på el? tänkte att om jag t.ex skulle ha 5000 liter och är bortrest kan det inte vara bra att måsta värma allt detta med el-patron? som sagt många funderingar. i vinter blir det i vart fall pellets i befintlig panna, men jag vill börja planera lite så jag vet vad jag vill ha då det är dax för byte.
ja, jag har kikat på en calmar v33 men det är ju lite stök att koppla om den för pellets drift om jag förstått rätt. brännaren är en viking bio från 2008-2009
5000liter ack tank, är det inte mycket till mina 130+50 m2? har förstått då jag läser här på forumet att ack volym nästan inte kan bli för stor
Du kan ju ha kvar din 750 l som tekniktank där du har elpatron, shuntar och ev slingor eller värmeväxlare kopplade.
Jag ville från början också ha ved+pellets men har valt bort det till förmån för bara ved. Pellets är inte speciellt billigt längre och man vill inte åka ifrån pelletspannan alltför lång tid heller, då kan man lika bra använda elpatron dom få dagar det blir aktuellt.
Jag ville från början också ha ved+pellets men har valt bort det till förmån för bara ved. Pellets är inte speciellt billigt längre och man vill inte åka ifrån pelletspannan alltför lång tid heller, då kan man lika bra använda elpatron dom få dagar det blir aktuellt.
ja, det kanske är ogörligt att få till en bra ved/pellets kombination, men jag tyckte det var synd på en relativt ny pelletsanläggning, sedan hade det inte varit dumt att köra pellets vår sommar höst för varmvattnet plus den lilla värme som krävs då.
Köra pellets på sommaren för varmvattnet blir nog dyrare för de flesta än att värma vattnet med el pga. förlusterna.
Har man en skaplig tank räcker det med att elda en gång i veckan med ved för att få varmvatten.
Visst blir en tank på 4000-5000 liter dyr men då får man ett bra system i stället för två halvdåliga.
Har man en skaplig tank räcker det med att elda en gång i veckan med ved för att få varmvatten.
Visst blir en tank på 4000-5000 liter dyr men då får man ett bra system i stället för två halvdåliga.
Ja, drömma kan man ju göra men i den där klassen kommer man inte,
någon som vet hur molletanken ligger i pris? med en sådan skulle man kunna få in en stor på 2000- 2500 liter skulle man kunna ha allt i en sådan tank och få ett bra system? http://www.mollepannan.se/ackumulering.php eller ska man ha en liten för vv och elpatron och möjlighet att stänga av den stora?
någon som vet hur molletanken ligger i pris? med en sådan skulle man kunna få in en stor på 2000- 2500 liter skulle man kunna ha allt i en sådan tank och få ett bra system? http://www.mollepannan.se/ackumulering.php eller ska man ha en liten för vv och elpatron och möjlighet att stänga av den stora?
Ja, du kan behålla din lila teknikertank och koppla till en stor avstängningsbar slavtank om du har plats med båda.anjn skrev:
Vanlig slavtank ( utan vvb, elpatron) är faktisk billigare så du sparar pengar genom att behålla den du redan har
Tänk bara på att toppen på den lila tanken ska ligga i samma nivå eller högre än den stora. Du kanske behöver ställa din lila tank på någon sockel för att få den upp - för att du ska kunna tömma den stora tanken på varmvatten. Du kan till och med flytta den lila tanken en våning upp om så behövs och systemet kommer att fungera .....
gaia
Hej igen!
för att nu släppa framtida pannrumsdrömmar en stund och landa i nuvarande verklighet
tänkte höra om någon kan tänkas ha en aning om vad jag har för panna? samt verkningsgrad på den vid ved respektive pellets drift eftersom jag nu under första året åker på att köpa antingen färdigkluven torr ved eller pellets så tänkte jag höra om det till och med skulle vara billigast att köra pellets? alla skyltar på pannan är suddiga och i det närmaste oläsliga så det jag lyckats ta reda på är att pannan är från sent 80-till första åren på 90 talet den är vit och det står alpha på den, är en dubbelpanna med inbyggd vvberedare med el patron sepparat veddel på pannans högra sida samt en oljedel till vänster där pelletsbrännaren sitter. ett st.sepparat ack-tank på 5-700 liter ungefärlig vedförbrukning på ett år är ett billass långved som kapats och kluvits detta har räckt hela året inklusive varmvatten sommartid med friskt badande tonåringar. dragbegränsare på rökröret från pannan som spärras i stängt läge vid vedeldning men som används vid pelletsdrift, fråga mig inte varför denna spärras vid vedeldning. så någon som kan komma med lite tipps utifrån dessa förutsättningar. vill inte dra på mig några stora investeringar under första året då det blir fullt upp med div utgifter som flytt från lägenhet till hus medför. tillägas bör att pelletsen har varit väldigt driftsäker då den varit i drift, inga oväntade stopp hittils utan förra ägaren har bara askatur en gång i veckan.
för att nu släppa framtida pannrumsdrömmar en stund och landa i nuvarande verklighet
Klicka här för att svara