1 725 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Laddomat/Baxi
Har en nyinstallerad innova 50kw med laddomat 21. När jag eldar och laddar tanken så laddas tanken med knivskarp skiktning med 80 grader från topp till botten.
Kör med 72 termostat i laddomaten.
Så min fråga är om jag byter till en 78 el 82 skulle det bli högre temp i tanken på en gång då? Eller är det bara returtemp som höjs?
Kör med 72 termostat i laddomaten.
Så min fråga är om jag byter till en 78 el 82 skulle det bli högre temp i tanken på en gång då? Eller är det bara returtemp som höjs?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Du kommer att få en högre temperatur på tanken. MEN det finns också en risk att du laddkretsen blir för varm så att du får tendenser till kokning i pannan, och då brukar det bli så att pannan slår ifrån när den överstiger typ 90 grader. Så var det i alla fall för mig. Jag körde 78 graders på min Laddomat först men processen blev lite instabil då. Gick då ner till 72 och tappade ett par grader i acken men fick en helt stabil laddningsprocess.
Testa en 78 graders och se hur systemet uppför sig, vettja!
Testa en 78 graders och se hur systemet uppför sig, vettja!
Har bytt till 78 termostat och nu laddas tanken med ca 86 grader på första vändan och inga problem med driften.
Problemet som kvarstår är att jag inte lärt mig hur mycket ved jag kan lägga i andra gången , men det kommer väl.
Problemet som kvarstår är att jag inte lärt mig hur mycket ved jag kan lägga i andra gången , men det kommer väl.
Klicka här för att svara