hej

jag håller på att bygga en husbåt och är på jakt efter en Ackumulatortank en pellets brännare. det finnas massor av olika brännare och tankar men jag har ett problem att jag ska få dessa två saker på en yta av 110cm bred och 100 djup med en tak höjd på 240cm. det är ganska litet och jag har hittat en bra Ackumulatortank Effecta Comfort 300 som är 60cm bred och 61cm djup.

nu är det bara brännaren som är problemet, jag letar efter en väldigt liten brännare på bredden. har ni någon bra idé?

H
Är det en en laddpanna du menar?

holmertz skrev:
Är det en en laddpanna du menar?
tack för ordet laddpanna, sökte på det och hitta detta http://www.spc-pellets.se/5457/ en brännare på ca 40cm :D

vad tror ni, med Effecta Comfort 300 och Ariterm pelletspanna - Bionet 12+ funkar det bra?

vad behöver jag mer? jag tänker på att jag behöver en pump som pumpar upp vattnet från mälaren, vad mer för att få ett fungerande vattensystem på husbåten?

måste du ha en separat tank? kolla på effecta komplett annars

H
Men Effekta Komplett är ju bara en vanlig panna med 183 liter vatten. Dessutom är den väl inte särskilt smal. Brännaren i Komplett är av den gamla brand- och explosionsfarliga P21 typen. Skulle jag aldrig våga ha i en båt.

Ariterm Bionet 12 fungerar säkert bra. Finns visst också någon liknande panna som heter Ecotec Uniq.

Är det varmvattnet du ska pumpa från Mälaren? Borde väl fungera bra om det finns något filter som rensar bort alger och liknande. Vattnet som cirkulerar mellan pannan och tanken är ett slutet systen som ska innehålla rent syrefritt vatten.

Är det för den inbyggda solstyrningen som du vill använda Effecta Comfort 300?
Kanske bäst höra med Effecta om tanken lämpar dig för anslutning mot pelletspanna.
Något slags laddautomatik för pannan behöva också som sätter igång en pump när brännaren startar.
Slingorna i den kanske mest är tänkta för solfångare och värmepump.
Inbillar mig att en tank med kopparslinga är mer okänslig för korrosivt sjövatten än den plattvärmeväxlare som troligen sitter i Effecta Comfort 300.

Huskvarna Tanksvets specialbygger annars tankar för att passa i små utrymmen men då måste köpas extra shunt, shuntstyrning och solstyrning. Kostnad har jag ingen aning om.

Köpa varje del för sig kanske inte blir dyrare. Finns ju exempelvis en sådan här tank att komplettera med valfri utrustning.
http://www.boroe.com/tank.php?tankid=2&volume=320

Redigerat:
holmertz skrev:
Men Effekta Komplett är ju bara en vanlig panna med 183 liter vatten. Dessutom är den väl inte särskilt smal. Brännaren i Komplett är av den gamla brand- och explosionsfarliga P21 typen. Skulle jag aldrig våga ha i en båt.

Ariterm Bionet 12 fungerar säkert bra. Finns visst också någon liknande panna som heter Ecotec Uniq.

Är det varmvattnet du ska pumpa från Mälaren? Borde väl fungera bra om det finns något filter som rensar bort alger och liknande. Vattne8st som cirkulerar mellan pannan och tanken är ett slutet systen som ska innehålla rent syrefritt vatten.

Är det för den inbyggda solstyrningen som du vill använda Effecta Comfort 300?
Kanske bäst höra med Effecta om tanken lämpar dig för anslutning mot pelletspanna.
Något slags laddautomatik för pannan behöva också som sätter igång en pump när brännaren startar.
Slingorna i den kanske mest är tänkta för solfångare och värmepump.
Inbillar mig att en tank med kopparslinga är mer okänslig för korrosivt sjövatten än den plattvärmeväxlare som troligen sitter i Effecta Comfort 300.

Huskvarna Tanksvets specialbygger annars tankar för att passa i små utrymmen men då måste köpas extra shunt, shuntstyrning och solstyrning. Kostnad har jag ingen aning om.

Köpa varje del för sig kanske inte blir dyrare. Finns ju exempelvis en sådan här tank att komplettera med valfri utrustning.
[länk]
tack för informationen

men det känns som jag har förstått det fel, jag torde att det endast gick att använda en panna med en akumuleringstank? för jag har inte tänkt att ha någon solsvärme utan allt ska komma från pellets. jag kar läst till mig att det funkar att använda pannan för att värma vatten, men jag undrar om det funkar till golvvärme också ?

lilla rummet längs back i huset är där pannan ska finnas och rummet på sidan är badrummet

• utan tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Då tar det mindre plats.:)
En sån här tar nog minst plats och har mycket lite jobb med asktömmning.
http://www.maniarmatur.se/sv/product/5055/PELLETSPANNA-CTC-ECOFLEX-15KW-EL9KW
Matningsskruv och förråd tillkommer.

En Focus panna är lite billigare. Här med Iwabo Villa S1X brännare och 250 liters pelletsförråd i metall.
http://www.maniarmatur.se/sv/product/5117/FOCUS-PE-20-PELLETSPAKET
Kräver rengöring av brännaren varje vecka på vintern när den körs i en villa.
I en husbåt går det nog åt mycket mindre värme så rengöringsintervallet blir mindre.
Billigare än det paketet kommer man nog inte undan om man ska ha ett nytt system.
Måtten på Focus pannan har du här
http://www.iwabo.se/pdf/focus_pelletspannor.pdf

Båda pannorna är smala så det blir plats för förrådet också.

Hos Ecoflex ingår shunt som kan ge lagom temperatur till golvvärme men måste köpas till hos Focus. Ecoflex har plattvärmeväxlare och Focus en kopparslinga för varmvattnet.

Redigerat:
Har du kollat på biosolpannan en acctank med inbyggd pelletspanna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.