Ved, Pellets, Flis
Plutus: Om man stänger kranen på sommaren när man bara ska ha varmvatten, slipper man värma upp två tankar.
Plutus: Mitt källargolv består av två golv, först bottenplattan som man byggt huset på, sedan isolering och överst en glättat betongyta. Så där har fundamentet en given förklaring. (Att få ner vikten på bottenplattan)
NoBra1n: Hej! Nu vet jag inte om jag har skrivit i rätt forumsdel men det får bära eller brista ;) Är på jakt efter 7-10 m3 färdigkluven ved, har ringt runt lite i veckan och hört mig för, men dom flesta har sålt iväg det mesta. Vet ni någon som har några pinnar kvar? Hemleverans är ett stort plus! Och ja, jag vet att jag är lite sent ute :)
MMR: Finns det några fler synpunkter på Kaminexpertens billiga kaminer (dvs under 5000:-) Vi vill ha en liten kamin med inte alldeles för hög effekt. Tanken är egentligen lite mysfaktor och lite värme under hösten och vintern. Har inga ambitioner överhuvudtaget att använda den för primär uppvärmning. Den kommer anslutas till befintlig murstock som fram tills förra vintern användes för
gaia: [citat] du får sämre skorstensdrag och svårt att sota med rökgångar som svänger upp och ner - dålig idee. gaia
holmertz: Har du bara en tillräckligt kraftig brännare så borde det fungera. Vad är det för sorts panna och hur många kilowatt är den på?
Qrille: Körde med parocs brandmatta (tror jag för etiketterna var borta p.g.a fukt), men var noga när du köper för det finns både värmematta och brandmatta, och det är brandmatta man ska ha. Det verkar som att det är i stort sett samma matta men att värmemattan har nån slags ytskikt i form av nån fiberduk. Som sagt är jag osäker på vilken jag har men det verkar fungera och det blir inte
Matss: Bättre att bygga ett luftriktigt system, så slipper man sådana häxknep...
2an: Helt ok pris men den är lite stor i huset som TS har, Min effekt på Biomatic 50 är 25 kW så den kommer få väldigt korta gångtider om man inte har acktank förstås.. Den har inte heller någon vvberedare men effekt finns ju så att de skulle gå fint o koppla på en TVA o ha obegränsat med vv
2an: pannan är bara en värmeupptagande yta med pelletseldning så alla pannor duger för pelletseldning
2an: Effekta 60 o en tank på 6-7 m3 så du kan köra 2 fulla pannor då du väl tänt vilket inte blir ofta ;)
marlin 45-70: jag har en vedex 3300 som jag eldar mot två stycken 1000 lit tankar pannan funkar klockrent jag eldar upp tankarna från ca 50 grader till 85 grader på ca 2.5 timmar det är väl inget att klaga på. luckorna funkar bra och verkar vara gedigna vad det gäller rökplåten så är den ju ledad så den viker ju in sej själv när man lägger in ved. styrningen ut på radiatorerna har jag en
niklash: Har funderingar på att svetsa en egen stros mellan kökspannan och murstocken. Är det något speciellt man skall tänka på? I pannan skall strosen sitta fast med en fläns som är skruvad med 2 skruv, vad för material skall man göra den va och vad köper jag detta?
LaT: V-G: Du missförstod mig, vilket ju ofta blir fallet med sådana här konversationer då det är svårt att nyansera och följa trådar. Det började ifrån min sida bara med ett inlägg om att det funkar med en panntermostat OCKSÅ, nada more, eftersom en del verkade ha problem med hur man ska ställa in rökgastermostaten.
somelvis: Prova med Iwabo själva. De har åf här och var. Mvh
Davestha: tackar andreas h för tipset om dala värmesystem...fick just ett pris på 3700 inkl moms, installation och ROT...bra mycket bättre än det jag fick från YIT:D...sen fick jag bestämma själv m jag ville ha CBJ eller ERA10?? några tips?...såg här uppe att några blivit avrådda från ERA10?
Davidha: Hej! undrar om det är någon som kör med en Atmos dc25 sf med pelletsbrännare i? det borde ju fungera bra då den har en liten vattenvolym (45l). även tänkt att elda lite ved när man får lust och tid mvh David
Griffon: Nu kommer facit...nåja, men i alla fall hur det gick. Gamla pannan ut med hjälp av rörbitar under. Jag hade en gammal bit av kabelstege som jag använde som vagga över tröskeln ur pannrummet. Därefter fuskade vi med en bobcat med gafflar:-) Ärligt talat var det tur att den fanns, utan den hade det varit rejält mycket svettigare. Nya pannan in med samma metoder
Kurtivan: Jag svarar mig själv, kniv och tålamod och ca 2 timmar senare så var det losskrapat från behållaren och yttermanteln var också någorlunda rengjord. Vad värre var är att avtappningskranen gick sönder när jag skulle lossa den. Är det ngn som vet var jag hittar en sådan eller är vedeldad vattenvärmare så gamla grejor att frågan passar bättre under byggnadsvård?
JohanEO: Borde inte vara något problem om du använder kulvertstyrnig. Eller försöker du föra över värme via självcirkulation?
GustavW: Finns en 5årsregel för ROTjobb. Dvs hus med byggår 2005 kan använda ROT nu, ej nyare...
Indus: Fråga sotaren hur han gör när han besiktigar installationer med kaminer och kakelugnar från första delen av 1900-talet. Där går det inte att få tag i någon beskrivning. Kolla också boverkets regler. www.boverket.se Om kaminen inte är CE märkt får man snällt följa boverkets regler. Men det betyder absolut inte att man måste placera den mitt i rummet. Din sotare verkar vara en
El_-micke: sätt en termostat på rökröret så går fläkten så länge som brännaren går + den sunden de tar för rökröret att svalna.eller start via brännaren o stopp via rökgastemostat.....finns massor av lösnngar
giantvalley: Låter som en bra anläggning, får du in en 2400EK istället? Akvatermtankarna går att efterutrusta med solslinga om man vill det. samt för 500kr så får du fler luckor för framtida slingor så spar du pengarna för ECOZenith tanken och kan köpa slingor och utrustning för just det du behöver istället, och slipper betala för allt inbyggt "lull lull"
Matss: Alla ventiler öppna. Förr med dåligt isolerade tankar så kallnade dom så fort att det inte var nån ide' att värma mer än en på sommaren, då körde man bara en tank, dvs en kulventil stängd. Men idag isolerar man tankarna riktigt istället (eller bör göra det)
aivo: Jag är inte på jakt efter ny panna i nuläget utan mest intresserad av att hålla mig lite up to date om vad som finns därute. Sedan är ju ny teknik alltid kul!
Fotografen: [citat] Då e vi två! Dragmagneter brukar vara dyra så omlindartipset är bäst hittills.
El_-micke: välj ett system som har både inne och utegivare så får du den bästa komforten
brynolfsson: Har samma problem med att det flyger ut en massa gnistor när fläkten går på fullfart. Har varit i kontakt med Transtemper och vi kom fram till att man inte kan sätta en dragbegränsare på denna fläktstyrda panna. Någon som vet? Inte alls kul med alla dessa gnistor //Hans