2 816 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Precis fått kamin installerad...
Hej
Jag har alldeles nyligen fått en kamin med tillhörande skorsten installerad för att slippa värma huset med el som annars är den primära värmekällan i huset. Jag är dock något bekymrad. Huset mitt har mekanisk frånluft och jag har nu efteråt läst om att hus med just denna typ av ventilation "måste" låta en kamin ta luft utifrån vilket min, precis nyligen installerade kamin, inte gör. Jag behöver veta från någon som vet. Är det så att kaminen verkligen måste få luft utifrån när man har mekanisk frånluft? Kan jag då gå tillbaka till säljaren och säga att de inte är klara med sitt jobb?
Tack för svar.
/Ante
Jag har alldeles nyligen fått en kamin med tillhörande skorsten installerad för att slippa värma huset med el som annars är den primära värmekällan i huset. Jag är dock något bekymrad. Huset mitt har mekanisk frånluft och jag har nu efteråt läst om att hus med just denna typ av ventilation "måste" låta en kamin ta luft utifrån vilket min, precis nyligen installerade kamin, inte gör. Jag behöver veta från någon som vet. Är det så att kaminen verkligen måste få luft utifrån när man har mekanisk frånluft? Kan jag då gå tillbaka till säljaren och säga att de inte är klara med sitt jobb?
Tack för svar.
/Ante
Det värsta som kan hända är att det blir lite bökigare att tända i kaminen. Om du får problem med att tända i den utan att det ryker in kan du öppna ett fönster medan du tänder. Det är nog ofta en fördel att ta kaminens tilluft utifrån, men något måste är det inte.
Erik
Erik
Om kaminen tar sin förbränningsluft inifrån rummet så ökar ventilationen. En del av värmen som kaminen bidrar med går därmed till spillo. Det är därför något effektivare att ta förbränningsluften utifrån. Någon avgörande skillnad är det dock inte.
Om du har mekanisk ventilation kan det bli så att ventilationssystemet suger in luft genom kaminen när skorstenen är kall. Det kan vara lite bökigt att tända när draget går åt fel håll. Det påstås att detta problem minskar om förbränningsluften tas utifrån. Om du inte upplever några problem så är det nog inga problem även om det kanske skulle vara ännu bättre att ta förbränningsluften utifrån.
Erik
Om du har mekanisk ventilation kan det bli så att ventilationssystemet suger in luft genom kaminen när skorstenen är kall. Det kan vara lite bökigt att tända när draget går åt fel håll. Det påstås att detta problem minskar om förbränningsluften tas utifrån. Om du inte upplever några problem så är det nog inga problem även om det kanske skulle vara ännu bättre att ta förbränningsluften utifrån.
Erik
Skorstenen blir för varm om man idioteldar även om den är isolerad enligt tillverkarens anvisningar. När träet runt skorstenen når 70 grader startar pyrolys som alstrar brännbara gaser. Sedan är det bara en tidsfråga..yllwa skrev:
Samma sak gäller vanliga murade skorstenar, jag har mätt upp 90 grader i bjälklaget till andra våningen efter en hel dag dags eldande i braskaminen.
Så elda lugnt med måttligt drag, och inte alltför många timmar i sträck. Lägg en hand på murstocken ibland, börjar det brännas är det hög tid att sluta elda.
har en liten fundering på att köpa kamin en gjutjärns, men jag tyckte det var rätt hög rökgastemp, på mellan 300- 550, hur hög temp får man ha, tacksam för nå svar,,,,,,,, e rätt ny här så ja hitt inte vart man la in fråga
Klicka här för att svara
