Jag har "fått" ved på rot som jag räknar med att elda om drygt 1 år,
Det är löv och mellan 5 och 20 cm i diameter. behöver man klyva grenar som är 5 cm, eller torkar dom ändå?
Man läser överalt att man skall fälla träden på våren, nu är frågan skall jag fälla nu på hösten och låta veden torka drygt 1 år eller skall jag fälla på våren och låta torka knappt 1 år, vilket är bäst?

//Tomas

Om du menar att du vill fälla nu OCH processa upp till ved så kan du göra det redan nu. Visserligen får du inte mycket torkeffekt förrän framåt vårkanten, men då har du i alla fall redan gjort jobbet. Att bara fälla nu och vänta med att skapa ved till i vår är inte en så bra idé, speciellt om det är björk

slipperman skrev:
Att bara fälla nu och vänta med att skapa ved till i vår är inte en så bra idé, speciellt om det är björk
Är syrafällning bara tillämpligt på sen vår / sommar?

Hampe skrev:
Är syrafällning bara tillämpligt på sen vår / sommar?
Om jag har fattat det rätt så är syrafällning en metod där lövverket lämnas kvar för att dra ut saven så att träet blir lite torrare. Om det är så innebär det rimligen att syrafällning inte funkar alls just nu. Löven gulnar=system shutdown på gång. Ingen näring eller vätska som går ut via löven således.

Annars var min huvudpoäng att björk degraderar galet fort om den ligger som obearbetad stock i skogen.

P.S. Googlade lite snabbt och fick upp meningar som "Val av metod beror på när man har möjlighet att hugga, på vår och sommar är stammarna savstinna så det torkar fortast med syrfällning" och "Syrfällning är att fälla träd (nog främst björk) under den tid på våren som löven precis har utvecklats. Man låter därefter träden ligga med kvistar och ..." och "Syrafällning är effektivast när löven håller på att slå ut". D.S,

Klena grenar "randbarkas". Dvs dra motorsågen mot grenen så att du kommer igenom barken.
Räkna inte med att det torkar något i höst/vinter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.