Byggahus.se

Laddning av acctankar?

1. Pompe1997
    Medlem · skåne · 337 inlägg

Pompe1997

Medlem
    Varför laddar man acctankarna uppifrån och inte nerifrån?
    På mitt system så laddar jag mina tankar uppifrån och jag undrar varför man gör detta?
    Det finns väl system där man laddar tankarna underifrån eller?
    Jag kör med FOCUS Eco Nature 40 och 3x750 liter acctankar med en laddomat 21.

Som det e kopplat nu så värmer jag vattnet i radiatorerna först sen kommer värmen till tankarna som jag av någon anledning bara får upp till 80 grader.

Jag har följt metroterms ritningsförslag och sitter nu och undrar om det inte går att effectivisera laddningen så att det hela går fortare.

Hoppas på många intressanta svar nu!

2. T
    Medlem · Örebro · 173 inlägg

TOBBE E

Medlem
    Slår pannan i från när du fått upp tankarna i 80 grader? Om inte så är det bara att elda mer.

3. J
    Medlem · Trångsund · 859 inlägg

jerk

Medlem
    Det kalla vattnet har högre densitet vilket medför att det villl sjunka till botten. Om du då laddar uppifrån med varmt vatten så stannar det där. Det är det som kallas för skiktning. Om du laddar in 100 liter 80 gradigt vatten i toppen så har du vatten så du kan diska och dusha. Om du istället laddar med samma mängd varmt vatten i botten så blandas det med det kalla vattnet och det tar då mycket längre tid att att komma upp i samma temperatur i toppen innan du kan använda det för tex dusch.

4. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 324 inlägg

prototypen

Medlem
    Att ladda tanken nerifrån strider mot fysikens lagar, varmt vatten flyter ovanpå kallare pga lägre densitet.

Protte

5. Pompe1997

Pompe1997

Medlem
    Tack för svar alla!
    Jag e nybörjare med den här typen av panna med tankar så jag vill lära mej mer om just detta.
    Gärna prata med andra som har erfarenhet på sånt här!

Fläkten slår ifrån på 90 grader och har jag ställt in pumptermostaten på 90 grader så stiger termometern på pannvattnet till 100-106 grader efter det att fläkten slagit ifrån och laddomaten laddar.
    Så jag har pumptermostaten inställd på 85 grader för att det inte ska stiga över 100 grader i pannan efter det att fläkten slagit ifrån.

När jag eldade idag så räckte det med 1 fullt ilägg så steg tempen i acctankarna från 40 till 82 grader.
    Men jag kommer inte över 82 grader trots att jag lagt in mer ved.

Vore det inte bättre att ladda tankarna först och sen elementen?

6. T
    Medlem · Örebro · 173 inlägg

TOBBE E

Medlem
    Har du ingen shunt du kan strypa lite?

7. 2
    Medlem · 3 137 inlägg

2an

Medlem
    Vad körs laddomat pumpen på för hastighet?
    Vad används för termostat i laddomaten?

Borde inte fläkten i pannan gå få att stoppa vid högre temp än 90°?
    Fläkten ska inte stoppa under eldning (om inte tankarna är fulla) o tankarna ska gå ladda till mer än 80° utan att det ska bli nämda problem..
    Om tankarna laddas till 95° istället för 80° får man i 39 kWh mer i tankarna vilket gör att man får värme i en normalvilla vid 0° ute i ca 13 tim längre;)

8. Pompe1997

Pompe1997

Medlem
    För andra gången nu på en vecka så har överhettningsskyddet löst ut.

Har lite funderingar på om det kan vara luft i systemet som spökar.
    Ska montera på fler utluftningsventiler för säkerhets skull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.