2 764 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Isolering av ack-tank
Hej,
min nya custom-made tank (femkantig) ska komma nästa vecka från Huskvarna. Jag har börjat att fundera lite på isoleringen av den. Vi har fått över ett antal skivor 100 mm cellplast från isoleringen av bottenbjälklaget, skulle kanske det gå att limma på tanken? Vad säger ni, fungerar cellplast och i sådana fall finns det något lim som klarar temperaturen?
Hälsningar
Stenper
min nya custom-made tank (femkantig) ska komma nästa vecka från Huskvarna. Jag har börjat att fundera lite på isoleringen av den. Vi har fått över ett antal skivor 100 mm cellplast från isoleringen av bottenbjälklaget, skulle kanske det gå att limma på tanken? Vad säger ni, fungerar cellplast och i sådana fall finns det något lim som klarar temperaturen?
Hälsningar
Stenper
Tveksamt om cellplasten pallar 100 grader? Jag byggde in min trekubiks tank i ett hörn med OSB och gipsskivor och fyllde med lösull. Hyrde en spruta och blåste in ca 30-40 cm på sidorna och ca 60-70 cm på toppen. Inga glipor som lätt blir med skivor och mattor. Jag har minimalt med förluster från tanken, vilket är bra på sommaren när man bara behöver varm vatten. Blir inte många brasor under en sommar. Har du plats och möjlighet så snåla inte på isoleringen utan gör det riktigt på en gång.
Hej Åskar och tack för svaret!
Tyvärr är det utrymme som jag inte har! Var tvungen att beställa en femkantig tank av hörnskåpsmodell för att få plats med 1200 liter. Kanske måste jag skaffa riktigt bra isolering (PUR eller PIR) eftersom jag knappast kan få plats med mer än 100 mm. Hur som helst, nån som vet om cellplast klarar temperaturen och nåt lim som gör det?
Tyvärr är det utrymme som jag inte har! Var tvungen att beställa en femkantig tank av hörnskåpsmodell för att få plats med 1200 liter. Kanske måste jag skaffa riktigt bra isolering (PUR eller PIR) eftersom jag knappast kan få plats med mer än 100 mm. Hur som helst, nån som vet om cellplast klarar temperaturen och nåt lim som gör det?
Visst! Pur isolerar nästan dubbelt så bra som "frigolit". Skivorna är dock väldigt styva så de kräver en helt plan yta att limmas mot, med ex.vis pur trälim, funkar finfint.
Ett praktiskt alternativ är att limma stenullsskivor på tanken och purskivor på väggen. och därefter skjuta in tanken mot hörnet. På så vis "fylls" ev. ojämnheter i tanken ut av den relativt elastiska stenullen.
Staffan
Ett praktiskt alternativ är att limma stenullsskivor på tanken och purskivor på väggen. och därefter skjuta in tanken mot hörnet. På så vis "fylls" ev. ojämnheter i tanken ut av den relativt elastiska stenullen.
Staffan
Jag har en hemsvetsad tank som har isolerats med vanlig cellplast 100 skivor, nu skall jag byta ut denna och isoleringen är det inget fel på.
Vad är det ni menar skulle kunna hända?
Tanken har blivit eldad till 90 grader varje gång.
Och isoleringen ser o känns fortfarande som ny.
Vad är det ni menar skulle kunna hända?
Tanken har blivit eldad till 90 grader varje gång.
Och isoleringen ser o känns fortfarande som ny.
Klicka här för att svara