14 629 läst ·
11 svar
15k läst
11 svar
fyrkantig sotviska
Har kollat på Jula efter sotviska, men dom hade bara runda. Jag har en fyrkantig rökkanal 140mmx160mm i en tegelskorsten.Vilken storlek skall viskan ha? Ska den vara större än kanalen för att riva bättre, eller kanske mindre?
Läs denna tråd http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/128823-sotarviskor.html
Köper man för hård viska sliter det på fogarna i kanalen. Det spelar ingen roll med en rund viska i fyrkantig kanal - för det är ju så att viskan tar ju hela kanalen - har du en fyrkantig viska så lär du ha en som är lika stor runt om annars vet du inte om den tar - ifall den vrider sig.
mvh
Buicksuper
Köper man för hård viska sliter det på fogarna i kanalen. Det spelar ingen roll med en rund viska i fyrkantig kanal - för det är ju så att viskan tar ju hela kanalen - har du en fyrkantig viska så lär du ha en som är lika stor runt om annars vet du inte om den tar - ifall den vrider sig.
mvh
Buicksuper
Jag skulle prova en kupad, som är 230.
Kupade går ner lättare i pipan och sen vänder dom sig.
Du kan även ringa sotarverktyg.
Detta tog jag från claes ohlson:
Skorstensviska av kupat, härdat fjäderstål. 150 mm för braskaminer samt rökkanaler med insatsrör 80-150 mm, 230 mm för kanaler 160-230 mm. 350 mm för kanaler 240-350 mm. Svensk tillverkning
179,00
SKORSTENSVISKA "KUPAD" 150 MM 30-2710
199,00
SKORSTENSVISKA "KUPAD" 230 MM 30-2711
229,00
SKORSTENSVISKA
Kupade går ner lättare i pipan och sen vänder dom sig.
Du kan även ringa sotarverktyg.
Detta tog jag från claes ohlson:
Skorstensviska av kupat, härdat fjäderstål. 150 mm för braskaminer samt rökkanaler med insatsrör 80-150 mm, 230 mm för kanaler 160-230 mm. 350 mm för kanaler 240-350 mm. Svensk tillverkning
179,00
SKORSTENSVISKA "KUPAD" 150 MM 30-2710
199,00
SKORSTENSVISKA "KUPAD" 230 MM 30-2711
229,00
SKORSTENSVISKA
Köp en tillräckligt stor rund och frisera till den.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Såpass tungt att det orkar dra ned viskan, jag har en 50 mm rundstång av stål 100 mm långt (hårdkromad kolvstång, dyrt, men den bara låg där)
Protte
Protte
Köp sotarsatsen till extrapriset på Julaså får du lod och rep billigt, kasta den värdelösa hårda viskan och köp en viska av mjukt stål på Clasohlsson. Då kommer du billigast undan. Räcker om diametern på viskan är lika stor som diagonalen i skorstenen
Tar upp den här, då jag har exakt samma fundering som TS 
Jag har också en fyrkantiga kanaler i tegelskorstenen och undrar hur jag ska komma åt hörnen. Murade om ett hål i en pipa på ca 30x30 och då hittade jag "vedrester" just i hörnen i kanalen (svarta spröda bitar - som skorpor) som gick att bryta bort med fingrarna. Förutom hörnen såg jag att min runda viska gjort ett bra jobb...
Är lösningen en friserad viska (fyrkantig) eller en större rund ?
Det är förövrigt en gjutjärns -kökspis som kanalen går till...
/Johan
Jag har också en fyrkantiga kanaler i tegelskorstenen och undrar hur jag ska komma åt hörnen. Murade om ett hål i en pipa på ca 30x30 och då hittade jag "vedrester" just i hörnen i kanalen (svarta spröda bitar - som skorpor) som gick att bryta bort med fingrarna. Förutom hörnen såg jag att min runda viska gjort ett bra jobb...
Är lösningen en friserad viska (fyrkantig) eller en större rund ?
Det är förövrigt en gjutjärns -kökspis som kanalen går till...
/Johan
Klicka här för att svara