Hej!
Jag har ett uteförråd för flis på 6 m3 som fungerar utmärkt och så flisar jag själv med traktordriven hugg. Så det är flishanteringen mellan huggen och förråd som har olika ideer för...
Ni som har högsta krav på automatisering kan nog sluta läsa här, jag tänkte inte investera så mycket i nuläget.
* Flisa i stor container och sedan lasta med skopa
* Flisa på gjuten platta med övertäckt press. och sedan lasta med skopa
*.....Nu fick jag en ide om att flisa i 10 st storsäckar med öppningsbar botten (1,5 m3 styck), som jag sedan tömmer i förrådet. fördelar är det blir mindre spill och så slipper jag en container som skymmer sjöutsikten d^_^b. Någon provat denna variant ?
/Johan
Jag har ett uteförråd för flis på 6 m3 som fungerar utmärkt och så flisar jag själv med traktordriven hugg. Så det är flishanteringen mellan huggen och förråd som har olika ideer för...
Ni som har högsta krav på automatisering kan nog sluta läsa här, jag tänkte inte investera så mycket i nuläget.
* Flisa i stor container och sedan lasta med skopa
* Flisa på gjuten platta med övertäckt press. och sedan lasta med skopa
*.....Nu fick jag en ide om att flisa i 10 st storsäckar med öppningsbar botten (1,5 m3 styck), som jag sedan tömmer i förrådet. fördelar är det blir mindre spill och så slipper jag en container som skymmer sjöutsikten d^_^b. Någon provat denna variant ?
/Johan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Problemet är väl mögel.
Under en pressening blir det fuktigt
Container är väl tät
Storsäcken är tät också.
Du skulle behöva något som liknar en korn/hö-tork.
En gjuten platta med lufthål och riktiga väggar och tak kanske.
Protte
Under en pressening blir det fuktigt
Container är väl tät
Storsäcken är tät också.
Du skulle behöva något som liknar en korn/hö-tork.
En gjuten platta med lufthål och riktiga väggar och tak kanske.
Protte
Jag eldar med flis från okt till april, och har ingen långtidslagring under perioden, max några veckor och då tycker jag inte mögel är nåt stort problem. Även om jag vet att mögel är hälsofarligt och underviker därför manuell hantering. Har nog tänkte lagra 10 m3 åt gången, då räcker det till 2 fyllningar i skrap-förrådet!
Flisveden är lagrad 6-9 månander innan på på hög.
Några funderingar till dom som är van att hantera storsäckar:
* Hur öppnas dom i botten ?
* Vilket redskap på lasten är bäst att använda ? används pallgafflar eller nåt annat special som passar lyftöglorna på säckarna?
/Johan
Flisveden är lagrad 6-9 månander innan på på hög.
Några funderingar till dom som är van att hantera storsäckar:
* Hur öppnas dom i botten ?
* Vilket redskap på lasten är bäst att använda ? används pallgafflar eller nåt annat special som passar lyftöglorna på säckarna?
/Johan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
De storsäckar jag har fått tag på från Fodercentralen har det varit salt i. I botten är det isytt en "slang" på ca 30 cm diameter, slangen knyter man igen med ett snöre men jag har svårt att tro att flis frivilligt rasar ut genom det lilla hålet.
Det kan ju finnas säck med större öppning.
Hanteringen är nog bäst med långarm för säcken är ganska hög och sedan ska du komma upp över kanten på ditt förråd också, sedan har man aspekten med säkerhet också, öglorna kan glida av gafflarna och då ramlar säcken (på någon). Ny gafflar kan vara vassa också och förstöra lyftöglorna.
Det finns ju speciella säcklyftare också så gör att säcken inte svänger fritt.
Jag satt och tänkte lite under Robot Wars och ska man göra det rationellt så svetsar man nätburar med öppningsbar botten och redskapsfästen direkt på sidan.
Det blir luftigt och ingen risk för mögel.
Det kan ju finnas säck med större öppning.
Hanteringen är nog bäst med långarm för säcken är ganska hög och sedan ska du komma upp över kanten på ditt förråd också, sedan har man aspekten med säkerhet också, öglorna kan glida av gafflarna och då ramlar säcken (på någon). Ny gafflar kan vara vassa också och förstöra lyftöglorna.
Det finns ju speciella säcklyftare också så gör att säcken inte svänger fritt.
Jag satt och tänkte lite under Robot Wars och ska man göra det rationellt så svetsar man nätburar med öppningsbar botten och redskapsfästen direkt på sidan.
Det blir luftigt och ingen risk för mögel.
Är det besvärligt att flisa direkt i förrådet?
När det gäller säckar så skulle jag tro att det kan rinna bra ifall fraktionen på flisen är liten och att bottenhålet är relativt stort. Annars kan det nog hänga fast.
En första googling ger bl.a:
http://www.boxonbags.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=14&Itemid=32
När det gäller säckar så skulle jag tro att det kan rinna bra ifall fraktionen på flisen är liten och att bottenhålet är relativt stort. Annars kan det nog hänga fast.
En första googling ger bl.a:
http://www.boxonbags.se/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=14&Itemid=32
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Min erfarenhet är av eldningspellets, i mitt förråd har jag en "reservtank" med en 20x20 cm lucka i botten och det är inte självklart att det rinner ut genom det stora hålet, man får vara där med en pinne och röra om.
Flis är ännu vassare/spretigare så det kommer inte att vilja ut genom ett 30 cm hål.
Länkens alternativ så är det nog bara full bottentömning som fungerar.
Protte
Flis är ännu vassare/spretigare så det kommer inte att vilja ut genom ett 30 cm hål.
Länkens alternativ så är det nog bara full bottentömning som fungerar.
Protte
Flisen som jag gör själv är rättså liten i fraktionen, men kyla o fukt gör det strävt ändå och ibland klumpar.
Att flisa direkt i förrådet är i princip möjligt, men det blir snabbt mycket skräp nära bakom huset då förrådet står en meter från husväggen. Ska fylla med 0-90 grus framför förrådet nu under hösten och då vill jag inte en massa träflisor som sen lägger sig överst...
Såg på Boxon bags hemsidan att det finns säckar med "full bottentömmning", vilket jag tror är ända alternativet för flis. Dom mindre strutarna blir det nog bara stopp i....
Kanten på förrådet är redan 2 meter över marknivå, så det nog nåt riktigt hög arm på lastfärstet så att jag får upp säcken så högt som möjligt. Var hittar jag ett sådant ?
(Traktor:valmet 505 Lastare: trima:1305)
/Johan
Att flisa direkt i förrådet är i princip möjligt, men det blir snabbt mycket skräp nära bakom huset då förrådet står en meter från husväggen. Ska fylla med 0-90 grus framför förrådet nu under hösten och då vill jag inte en massa träflisor som sen lägger sig överst...
Såg på Boxon bags hemsidan att det finns säckar med "full bottentömmning", vilket jag tror är ända alternativet för flis. Dom mindre strutarna blir det nog bara stopp i....
Kanten på förrådet är redan 2 meter över marknivå, så det nog nåt riktigt hög arm på lastfärstet så att jag får upp säcken så högt som möjligt. Var hittar jag ett sådant ?
(Traktor:valmet 505 Lastare: trima:1305)
/Johan
En kund till oss hade lagrat flis i stora säckar, det slutade med att vi fick skära sönder säckarna
för att få ut flisen.
Jag tror problemen var följande:
1. Många omlastningar hade gjort att flisen blivit hårt packad och gjorde den omöjligt att rinna ut ur säcken.
2. Flisen var av ojämn kvalité (vilken flis är inte det?)
3. Säckarna i fråga var INTE vatten täta vilket gjort flisen blöt.
På säckarna som användes öppnad man hela botten trots det ville flisen inte falla ut.
för att få ut flisen.
1. Många omlastningar hade gjort att flisen blivit hårt packad och gjorde den omöjligt att rinna ut ur säcken.
På säckarna som användes öppnad man hela botten trots det ville flisen inte falla ut.
Bla dessa har storsäckslyft om man nu lyckas att fi in alla fyra hörnen till en sådan
http://www.kts.nu/NT/svenska/produkter/storsackslyft.htm
http://www.nimaab.se/se/art/storsackslyft.php
http://www.norje.se/sv/lantbruk/lyftredskap/storsackslyft/
http://xyztrading.se/visa_produkt.asp?t=Stors%E4ckslyft+(1184)&id=97&lang=sv
http://www.kts.nu/NT/svenska/produkter/storsackslyft.htm
http://www.nimaab.se/se/art/storsackslyft.php
http://www.norje.se/sv/lantbruk/lyftredskap/storsackslyft/
http://xyztrading.se/visa_produkt.asp?t=Stors%E4ckslyft+(1184)&id=97&lang=sv
Tack för tipsen! Kan nog stämma att det finns tillfällen då det inte lämpligt att använda storsäckar, speciellt vid fuktig/grov flis i kombination med sträng kyla (mer är -15 grader)._ap_ skrev:En kund till oss hade lagrat flis i stora säckar, det slutade med att vi fick skära sönder säckarna
för att få ut flisen.
Man borde testa i mindre skala med att köpa typ 2 säckar.
I mitt fall har jag bra förutsättningar för att få det det att fungera, fin skuren flis och relativt torr. Annars kan jag ju flisa i spannmålsvagnen som jag gjorde förra året, men tyvärr går det inte att direktlasta ur den vagnen, utan jag har rakat ner flis från bakkanten ner skopan.
/Johan
Nima's variant ser ju föredömmlig ut, då man får upp säcken högt. De verkar dyrare än jag trodde :blushing: men priser är sällan någon positiv överraskning. Kan ju annars finnas nåt bra beg.saabdea skrev:
Man undrar ju även vad säckar kostar av passande typ med helt öppningsbar botten och även öppen upptill.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Gillar man inte priserna så är det bara att svetsa ihop en egen.
Protte
Protte
Nima har säck för 172:- http://www.nimaab.se/se/art/ventilerad-storsack.php
Den är ca 1,7 m hög så lyfter du ca 4 m med lastaren så räcker det ju med gafflarna på traktorn men jag kan tänka mig att det gör du nog inte.
Den är ca 1,7 m hög så lyfter du ca 4 m med lastaren så räcker det ju med gafflarna på traktorn men jag kan tänka mig att det gör du nog inte.
saabdea skrev:
Dom säckarna ser utmärkta utd^_^b
Ventilerade är väl fördel. 4 st stycken lyftöglor står det, är det tänkt att den här typen passar storsäckslyft med en krok ? krokar man på alla fyra öglorna ?
Har förövrigt inga pallgafflar, endast gödelgrep och vanlig snöskopa. Skulle nog inte ha en chans att klara lasthöjden med pallgafflar och säckar som är 1,7 m höga. Klarar lastning idag med skopa med en marginal på endast 0,5 meter på lasthöjden (förrådet är tyvärr högt)
Är inte svetskunnig :blushing:, så jag förlitar mig på färdigbyggt
Hej igen!
Har kikat vidare på säckar och lyftar. Hittade 2 st säckar i garaget som jag aldrig använt, de se precis lika ut som de som Nima säljer med helt öppningsbar botten.
En sak är jag tveksam till, hur upphängningen ska ske på storsäckslyften. På de bilder jag sett med storsäckslyftar (se länkar ovan) så visas en annan typ av storsäck med en centrerad lyftögla (gödningdsäckar). Alla vedsäckarna har kikat på har ju 4 lyftöglor och lyfts med pallgafflar på bilderna, hur funkar det i praktiken att få på alla dessa på en krok när säcken är full med flis ? :S
Har kikat vidare på säckar och lyftar. Hittade 2 st säckar i garaget som jag aldrig använt, de se precis lika ut som de som Nima säljer med helt öppningsbar botten.
En sak är jag tveksam till, hur upphängningen ska ske på storsäckslyften. På de bilder jag sett med storsäckslyftar (se länkar ovan) så visas en annan typ av storsäck med en centrerad lyftögla (gödningdsäckar). Alla vedsäckarna har kikat på har ju 4 lyftöglor och lyfts med pallgafflar på bilderna, hur funkar det i praktiken att få på alla dessa på en krok när säcken är full med flis ? :S