Jag har en gammal "dubbelpanna" avsedd dels för olja (dyrt) och "fast bränsle" (där man i reklambroschyren från slutet av 60-talet pratar om koks...). Pannan har också en elpatron.

Jag har provat att elda en del med ved i den här pannan. Det jag tycker verkar vara riktigt svårt är att veta vilket läge på spjället som ger mest värmeenergi från veden.

Går det på nåt smidigt sätt att mäta på rökgaserna för att avgöra vad som är rätt läge på spjället?

På t.ex. elfa finns sensorer för kolmonoxid och koldioxid för ganska låga priser:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-027-22&toc=19643
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-027-30&toc=19643
"HS-134 Sensor för kolmonoxid, detekterar även väte
HS135 Sensor för luftföroreningar, känslig för isobutan (i-C4H10), alkoholer, svaveldioxid (SO2)and koldioxid (CO)2)."

Skulle någon av dessa eller båda i kombination kunna säga något vettigt om hur spjället bör justeras? Min teoretiska tanke är att sänka ned dem (ihop med en temperatursensor) uppifrån en bit ned i skorstenen, och i ett första skede bara visa mätvärdena på mätinstrument (och eventuellt logga dem i en dator). Ett framtida projekt skulle vara att motorstyra spjället så att förbränningen ger optimal värme och så att spjället stängs helt när elden brunnit ut.

Vad tror ni om det här? (Elektroniken är inga problem för mig, förutom det där att få ork att faktiskt fixa saker. Däremot är mekanik inte min starkaste sida).

Hur gör ni andra som eldar med ved i en gammal panna?

yxis skrev:
Vi åker till Classe o köper en Rgt mätare,vi ringer till Transtemper o beställler en motdragslucka,Vi eldar med torr ved,Vi dricker pilsner o håller om frugan ett par gånger i veckan....d^_^b

knekten skrev:
,vi dricker pilsner o håller om frugan ett par gånger i veckan....d^_^b
gottegris:p

De givarna är inte lönt att du försöker med, inget för den miljön, lambda får du isåfall gå in för.
Annars får du följa valda delar av knektens exempel istället.:)

Aha... tack för tipset, då slipper jag slänga en eller två hundralappar på givare som kommer paja efter en kvart i alla fall :)

Hej Alla
Jag håller med om att det inte alltid är lätt att vet vilka inställningar pannans primär o sekundär luft ska ha för inställning! Det hänger samman med anläggningar är helt olika ur många synvinklar....
1 Olika pannor mm
2 Olika skorstenar höjd o area och skorstenens temperatur tillverkad i för material mm
Rökgastemperatur minst 60°C mätt 50 cm ner i skorstenen ifrån toppen utan dragbegränsare installerad
med dragbegränsare kan rökgastemeraturen vara något lägre utan risk för kondens!
mitt råd är att kolla att det är kondes fritt, kondens kan skada skorstenen!
3 Hur terängförhållanden ser ut byig vind öppet eller skyddat läge. mm
4 Hur torr veden är påverkar också förbränningen..
----------------
Jag har svårt att tro att lamdastyrning kan ge ett rättvist mät resultat...
I min teori finns väte och syre med som kan ställa till det.
Dom som syslar med gengas kanske vet mer i det ämnet ?
--------------
Om det är någon som undrar i ämnet rökgastermometer med trådgivare som klarar den temeratur som rökgaser maximalt har, så är svaret ja! Termoelement klarar ca1200°C + ett visar instrument som omvandlar strömmen till ett värde i °C

yxis skrev:
Vi byter till en modern vedpanna med god verkningsgrad och som inte ger så mycket luftföroreningar d^_^b
//Bosse

olle45 skrev:
Jag har svårt att tro att lamdastyrning kan ge ett rättvist mät resultat...
I min teori finns väte och syre med som kan ställa till det.
En lambdasond mäter just förhållandet kolväte - syre, och är utvecklad för att just mäta förbränningsgaser...

Det jag undrar över är om man får fel mätresultat för att friskluft dras med förbi elden?

Jag tänker alltså på en gammal klassisk panna där luften kommer in underifrån genom ett grovt galler. Tydligast blir det när bara en vedklabbe brinner, då finns det gott om plats för luft att 'dra förbi'.

Det var därför jag var inne på att mäta just kolmonoxid... Om man justerar så att man får en pytteliten mängd kolmonoxid så borde man ha nått den punkt där man har nästan exakt så mycket luft som behövs för optimal förbränning utan att för den skull skicka på onödigt mycket luft.

Å andra sidan hade jag bara en trea i kemi på gymnasiet... :cool:

Hej yxis
Du tänker helt rätt! ren luft späder ut rökgaser ger misvisande mätvärde...
En sådan panna du beskriver tänder du ovan på ved inlägget för bästa resultat!
Jag brukar fråga hur tänder ni ett stearin ljus ?? inte med veken nedåt vänd ??
samma gäller vedpanna med överförbränning!! Tänd med lite finhuggen ved ovanpå ven inlägget!!
---------------
Det jag skrev om gengas denna gas kan alstras i alla pannor!
Liten bakgrund i ämnet gengas hur den uppstår lite enkelt utryckt....
Om glödbädden en hög temperatur över 850°C ger alltid förutsättning för optimal förbränning
Vid denna temperatur bildas vedgas denna vedgas brinner direkt om den får syre...
om vedgasen inte får syre är det gengas tillförs sekundärluft ovanför ved inlägget brinner gengasen direkt ovanför veden och den förbrukar en del av det syre som kommer in i pannan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.