S
sa7ato: Ringde yggnadsnämnden eller vad dom heter som ger bygglov... Får INTE ha kamin i garage... Iof så är det skit samma som garage då jag tänkt ha det som hobbyrum så det är bara att köra på :) Ska fylla i lite papper och pynta 1225 spänn så är det klart. :D
4 svar · 2,0k läst
F
Fjodor: Morsning! Har en kompis som finns här på forumet som har en Gotfireanläggning (precis som hans far) Kika här eller skicka ett pm till honom om du har frågor: http://www.byggahus.se/bloggar/malmborg/1218-pannrummet-den-stora-kaerleken.html Cheers F
13 svar · 5,5k läst
·
Zixten
Zixten: Kan man få ett system med något för litet expansionskärl att fungera? Säg att man når vettigt maxtryck vid 90 grader, och aldrig låter systemet gå ner till mindre än runt 60, och har då det minsta trycket för att systemet skall funka. Vad händer då när systemet sjunker mer i värme, ner till 40 grader och trycket sjunker?? Tvåplansvilla + källare.
6 svar · 16,6k läst
miza1466
miza1466: En lite uppdatering för intresserade. Vi valde CTC EcoFlex för att just minska underhållet, och då kostnaden var knappa 11 000 mer så var det försumbart. Vi bör kunna kvitta detta mot att vi beräknar ett byte av brännarrör och att det går åt ca 2 st tändelement per år. Dessa problem inklusive att jag läst om minskad pelletsförbrukning (kan ju alltid hoppas) bör t.o.m ge en lite
14 svar · 6,4k läst
Gulz
Gulz: Hej Min kära dotter lyckades ryck loss ena glas luckan på våran kamin och den gick i golvet så den gick sönder. nu måste jag besteälla en ny men vet inte riktigt vad kaminen heter framgår inte i brochyren tyvärr men jag tror att det är en contura 300 från 1986 är det någon som har en bild på en sådan så jag kan gemföra så vore det väldigt snällt Mvh Martin
0 svar · 2,1k läst
2
2an: [citat] Det är istort samma typ av brännare som jag har så du kan köra 2 ton mellan rengöringarna av brännaren, Därimot så räcker inte oljepannor till med sina små askutrymmen.. Förra pannan som va en oljepanna klarade jag bara 3-4 dagar mellan asktömningarna när det va som kallast:blushing: de va inte så kul, Har väl inte överdrivet med utrymme i nuvarande panna heller men kan
9 svar · 17,6k läst
T
Tjodjuret: Ja, jag menar misslyckad start.
4 svar · 2,0k läst
V
Vedfyrer: Mulig jeg har tatt litt i selv. Har bestilt Termomatic combi 62 som vel er en ERA 10 men med uteføler og nattsenking. Koster velså 1000 kroner mer enn ERA 10. Grunnen til at jeg valgte denne var først og fremst at denne har nattsenkning, noe ERA 10 ikke har muligheten til så vidt jeg skjønner. Tar jeg feil? Tror det er en god del å spare på å senke nattetemperaturen med 3-4 grader si fra
15 svar · 2,9k läst
R
rundvikarn: Modren bor i ett 40-talshus på 345 kvadrat med originalfönster . Pannan är troligen från krigstiden också , inga acktankar . DÄR går det åt lite ved , tur att pannan rymmer mängder . Jämfört med det har du det lindrigt
16 svar · 2,5k läst
Zixten
Zixten: [citat] Vad jag minns så krävs det inte handskar med sågskydd, utan vanliga arbetshandskar....
12 svar · 7,1k läst
Pompe1997
Pompe1997: För andra gången nu på en vecka så har överhettningsskyddet löst ut. Har lite funderingar på om det kan vara luft i systemet som spökar. Ska montera på fler utluftningsventiler för säkerhets skull.
7 svar · 2,6k läst
prototypen
prototypen: Klassiskt så trär man på steatit (någon sorts porslin) pärlor direkt på tråden. Protte
2 svar · 2,5k läst
2
2an: Med så trång pipa bör du nog inte köra brännaren på mer än 10-12 kW, 15 kW rekomenderas 100 mm pipa.. Om brännaren är rätt justerad ska du inte behöva sota den pannan ofta, Sotning kan du göra efter varje 2 tons förbrukning el samtidigt som du tömmer asklådan.. Sotar det mycket nu? Med effekt på 10 kW ska brännaren förbruka 2,3 kg pellets/tim el 380 gram/10 min o pannan ska vara
2 svar · 2,0k läst
Corpes
Corpes: Jag får 10 års garanti på jobbet. Bortsett från lite målning så är jobbet komplett. Bara sotaren som ska komma och besiktiga rökkanalen.
3 svar · 2,6k läst
P
PX-21: Ljummen hit och dit...Den värmer ju upp blixtsnabbt istället för att måsta elda hela dagen för att få upp temp;)...
10 svar · 10,3k läst
C
Clumber: Ja då blir nog jag också nöjd,det låter superbra:D
7 svar · 2,6k läst
M
microtimer: Jag har monterat en Nordic Kamina 15 kw spisinsats som laddar en acctank på 750 l. Eldar morgon och kväll, tycker det fungerar jättebra i kombination med en luft/vatten värmepump som går in om tempen i tanken faller under 43 grader. Här finns bild på hur den ser ut... Huset är på ca 155 kvm/vattenburen golvvärme och vi är 4 personer i hushållet, varmvattnet räcker hur bra som helst,
52 svar · 26,1k läst
·
J
johan5588: hej igen! Nu har jag fått tag på både helt öpppningsbar storsäck på 1,5 m3 och en beg. storsäckslyft av märket bergsjö :) Tog ett foto idag så ni får se hur det ser ut. ligger bara ett bildäck i säcken så den ser väldigt hängning o avlång ut. Alla fyra öglorna hänger på kroken, vilket inte är helt optimalt om den är full. Ett lyft-ok som ser ut som ett kryss med krokar vore
31 svar · 6,8k läst
·
P
pr95: I en kamin behövs inget rökrörs-spjäll då den inte lagrar värme ,man stänger tilluftspjäll i en kakelugn el.dyl. som lagrar värme använder man rökrörs-spjäll tillsammans med en mindre ventil under spjället efter avslutad eldning stänger man spjäll och öppnar den mindre ventilen (kallas rosett ventil på kakelugn) under spjället, tilluftspjäll förblir öppet,på så vis kommer
5 svar · 11,0k läst
G
gaia: Spjäll - reglering av skorstensdrag... drar det för mycket med lite ved som brinner för våldsamt så kan man minska - halvöppet. Är det bara glöden kvar i brasan kan man också prova med halvöppet. Detta spjäll är din enda möjlighet att på något begränsat sätt reglera förbränningen. Man stänger spjället helt bara när det inte finns en enda glödande bit i brasan. gaia
2 svar · 10,4k läst
Göran.W
Göran.W: Ska du bygga allt nytt så är det en relativt liten kostnad att brandklassa det i sammanhanget så det bör du göra men du behöver för enkelhetens skull inte kalla det pannrum
6 svar · 2,4k läst
P
PX-21: Ja det är ju brukligt att man tar bort det redan vid installationen.;). Men visst kan ni göra det själv inga problem...Täck golvytan ,,bila försiktigt runt omkring ta bort stenarna ,mura igen,,putsa snyggt..klart...
1 svar · 2,4k läst
giantvalley
giantvalley: det är nog uponor han tänkte på. där höljet är gjort av återvunnen plast. Och isoleringen inte speciellt vattentät.
4 svar · 2,4k läst
T
Tyloh: [citat] Tack! det kändes lugnande.:) Har tryckexpansion kopplat på returledninen till pannan. Tänkte ha en avluftare på toppen av röret som går från pannan till tanken (på högsta punkten), samt en på toppen av tanken. Räcker det? Eller kan man ha nåt mer för att få bort ev. luftproblem?
2 svar · 1,4k läst
jajamänsan
jajamänsan: Skickar en bild på mitt gamla system:) Har funkat sisådär i 12 år.
4 svar · 4,3k läst
·
C
Clumber: Är det en braskamin så ska man inte elda för hårt/lägga i för mycket varje gång,det är många som har förstört sina braskaminer,men det har väl säljaren upplyst om.
9 svar · 2,8k läst
S
senmathal: [citat] Jo så är det helt säkert. I mitt förra system hade jag öppet men nu är det slutet. Jag får väl se om det fungerar vilket det gjort än så länge. Men det ska väl vara mest luftt i början så det är väl nu det ska krångla. Jag läste nu att automatluftare inte rekommenderas precis som du sa. För mig har det dock räckt till men får väl se om det börjar krångla. Eftersom
49 svar · 7,9k läst
P
para: Min contura 585 står direkt på glaset. Har lagt en pytteliten transparang silikonsträng som knappt syns runt sidorna
13 svar · 10,8k läst
·
P
pr95: [citat] precis mitt i prick man skapar ett kraftigt undertryck i pannan. Om man tänker sig att fläkten bara är till för att starta ock få igång processen när förgasningen och RGT stiger så behöver man inte någon fläkt --tillräckligt "drag" undertryck får man genom att skorsten är hög/grov. Min skorsten är 150/6m och när processen väl är igång sänker jag varvtalet på RGF
22 svar · 21,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.