Hej,
jag planerar att värma upp ca 95 kvm enplan, öppen planlösning, med en kombination av solpaneler och vattenmantlad kamin. Hur stor accumulator tank behöver jag? räcker 500l?
2personer i hushållet, golvvärme i badrum och hall, resten radiatorer planerar även en vanlig braskamin för trivsel i det stora rummet (40kvm).
Tips råd eller tillrop mottages tacksamt
PS Någon som har erfarenhet av Borö´s produkter?
DS

Redigerat:
Säg 1000L så tror jag du börjar närma dig något vettigt. Har precis kört igång ett system med 1250 liter varav en tank med 500 L. Just nu kör vi med helt oisolerade tankar och sammanlagt runt 20m oisolerade 28mm rör till kaminen, ändå laddar vi ganska snabbt 500L tanken till 80-85 grader från topp till botten. Rekommenderar också starkt att köpa en stor tank istället för två små om du kan. Du bör inte ha förrådsberedare i ett system med så lite effekt. Kör med sling alt tappautomat.
I övrigt har vi kanske samma förutsättningar, 2 personer i hushåll och 92 kvm.

tack,
hur påverkar de oisolerade tankarna omgivningen? finns det fördelar?

En oisolerad tank borde bli alltför snabbt kall på mulna dagar och göra huset till en bastu på soliga julidagar.
Inget att rekomendera tror jag.

nästan vad jag trodde ;-) Nu har jag hittat Baxi´s TVA finns det andra modeller som någon kan rekommendera?

Nibe har "Tappman", ca 5600:- exkl. moms.
Värmebaronen har "Ack-Va-Varm" ca 5150:- exkl. moms.

Har dock inte provat någon av dem.

Tankarna ska vara väl isolerade. Finns ingen fördel att ha oisolerad.

En oisolerad tank är otänkbart. Oavsett vilken tid på året det är kommer rummet den står i vara så varmt så man inte kan vistas där + att den kommer bli kall på några timmar. Annledningen till att jag inte har isolerat tankarna är för att det har funnits viktigare saker att göra. I övrigt rekommenderar jag att du bygger för att kunna få självcirkulation mellan kamin och tank. Just nu kan vi göra mindre inlägg utan att pumpen behöver gå, och skulle pumpen gå sönder har vi gott om tid att strypa elden.

Stort tack för alla svar!
Nu har jag lite mer att gå vidare med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.