Ved, Pellets, Flis
smurfen72: Är inga problem att få självcirkulation genom en cp om systemet är byggt så att självcirk funkar i övrigt. Jag kör vattnet från vp genom en avstängd cp hela tiden den begränsar inte flödet nämnvärt den körs endast nån gång per år samt vid strömavbrott.
Pondus: Hadde i utgangspunktet tenkt på fulltemp ut på varmekretsen til vifte konvektorene, men lurer på om det ikke er lurt og koble på en ThermOmatic CBJ RS og en Shunt ESBE 25-10 CU28? Greit å ligge på ca 30 grader ut på varmekretsen om sommeren, og kanskje opp mot 60 om vinteren så lenge tempen i tankene er høy nok. Vilke erfaringer har dere med systemet?
ma: Tack för tipset ska ringa o kolla! Är det fler som kan rekomendera rörisar i skåne för installation av komplett Baxi vedanläggning så hojta till!
Alpha: Undrar samma sak så jag livar upp denna gamla tråd för att se om någon kan ge mer info om dels installationen är enklare än instatsrör för det som bekymmrar mig är dels att pipan är trång, svänger och är osäker på att ett vanligt flexibelt rör får plats inkl. vermeculit samt stort hål i muren i vardagsrummet som kan innebära nedsotning av huset IGEN, räcker att ha fått
simon123: tack för svaren, jag vill ha ett system som är hållbart o enkelt och som skulle kunna fungera även under strömavbrott. gör ej något om man får gå o ställa in lite rattar här och där så det behöver inte till 1000% vara automatiserat.
silversmeden: [citat] Skulle väl vilja säga det så här:beroende på vad det kostar och bästa isolering, så stenull hade jag tagit,de säger att PUR är dubbelt så mycket bättre men det beror väl på vilken tjocklek man har plats med. Lite plats och då menar jag 10 cm= PUR mer än 30= stenull. Jag stack in handen i våras när jag hade 90 grder i topp utanpå min PUR isolering o j-a va varmt det va,
silversmeden: [citat] Läste en tråd nånstans för länge sedan om just puffar och övertändning och där fick jag det förklarat för mig att det är gengaspuffar som antänds. Det bildas vid hög temp gengas och när den antänds i vedutrymmet så puffar det i själlen och ryker ut. Man hör först liksom att det blir lite tyst sedan kommer smällen inte kul... Jag fick det av två anledningar
Nikoneer: Hej forumkamrater! Håller på och laddar för pannbyte, och har snävat ner urvalet till Baxi eller Effecta. Baxi har jag klämt och känt på, men finns det någon i Östergötland som har installerat en Effecta (35 eller 60 kW, gärna av den nyare modellen) som man skulle kunna besöka och titta på? Det är svårt att få någon känsla för byggkvalité och hantering från broschyrer och
Krumeluren: Kan också vara smart att gjuta in rör för lufttillförsel utifrån i plattan, men snåla inte på dimensionen (en stor täljstensugn typ Tulikivi eller en kakelugn drar mer förbränningsluft än man tror) och var noga med att mäta ut rätt plats för anslutning till ugnen.
Chrissofsweden: [citat] Jag blev skitlurad känns det som.. 13'800:- skulle kalaset kosta + 7990:- för kaminen. En tusing till sotaren och vi landar på ca 10'000:- i arbetskostnad för honom.... och då var han inte där mer än kanske åtta timmar.. MAX. Fy för fan... /Christian
olle_k: klarade mig i 6 dagar på 3/4 inlägg(70 grader)tycker inte det är så jätte imponerande men har inte fått rörisoleringen ännu så det lär hjälpa en hel del. förbrukar inte spec mycket varmvatten heller.max 2 dushar per dag. pannan slår ifrån vid 85 grader så det duger ju men laddomaten har 72 graders termostat om jag förstått saken rätt. är det någon ide att byta till 78?
Sammep: Det kan ha varit Storsveden jag tänkte på, men priserna är inte så bra som jag minns :)
kaka84: Har du hanske med fasvändare på klyven? Har råkat ut för att efter för flitigt vridande fram och tillbaka så kan någon av trådarna lossna. Då blir maskinen orkeslös. Det är heller inte bra för motorn så om det ryker därifrån så kan du nog misstänka något sånt.
bakhjulsjanne: Hej, Nu nästan 3 år efter förra inlägget har flisstokern precis kört sin sista flis, Jordvärme installeras efter midsommar. Det blev för kostsamt efter div offerter att automatisera anläggningen. Sonny 32kw Stoker med 240l tank årsm 2006 säljes därmed till högstbjudande (Västsverige)
silversmeden: [citat] Håller med, fast det kommer att ta lite tid med kakelugnarna, tror att tidsmässigt tar de mer tid än ett vedsystem. Kakelugnarna blir liksom en slags toppning av värmen och lite mys, har själv kakelugn och vissa år blir det inte av att man eldar i den. Optimalt eldar man 1-2 brasor per dag i kakelugnen, den är mycket snål på ved. Vedpannan likaså en gång per dag beroende på
ichgary: [citat] Ehm.. Jag har öppet system som du kanske förstår eftersom jag kör övertrycksfritt. Trodde det framgick i mitt förra inlägg, men det blev väl misuppfattat..
mfstyle: Sedan en fråga ang. tappvarmvatten; ventilkombination som innehåller säkerhets-, back-, avstängnings- och vacuumventil. Behövs detta, och isof var sitter de? Nu börjar det gå runt igen... För att nu inte alla ska tänka herre min skapare, skall han försöka bygga ihop ngt.. Men jag tänkte som så att det skulle räcka med backventil. Då ju beredaren inte kan "hänga sig" och göra hur
rundvikarn: Nog fick jag låna digitalkameran alltid . Sladden mellan kamera och datorn vet däremot ingen var den finns . SUCK
nightzero: Hej och tack för svaret! Det jag funderade på var väl om det finns kaminer som matas per automatik under normal drift, men som kan matas manuellt i nödfall. Vi har inte strömavbrott så ofta, men det har hänt en gång per vinter de senaste två åren. Om det är kallt ute märker man ganska snabbt att det blir kallt i vårt dåligt isolerade 70-tas hus. Efter en timme är det dags att
Avemo: Det finns färg avsedd för avgassystem som tål 650 grader. Den brukar dock vara matt och risken finns att det inte blir så snyggt när det börjar släppa efter ett par år. Det går att lämna den till någon som emaljerar om den i önskad färg. Alternativt letar du på blocket tills du hittar en svart spis. Det brukar vara vanligare. Jag är lite skeptisk till att måla på emaljen. Erik
josl: Hej. Är det någon som känner igen denna kamin.Jag har köpt denna täljstenskamin begangnad och behöver information om modell och tillverkare för att kunna göra en bygganmälan till komunen. All info är av intresse. Tack på förhand /josl
mdsved: ;)Hej igen! Vad kostar en tank 3m2 med 2 st vv slingor och en solslinga, jag ska sätta den där oljetanken stog. Jag vill ha den gärna 90-100cm bred för isoleringens skull. Jag har haft 4st olika anläggningar och hade tänkt bygga den sista på 10-20 år... ps Molle har förhöjningsats till 150l vedvolym.
ichgary: Från 3.000L och uppåt blir nog bra för dig, sen vilken panna du väljer är lite svårare för det finns en del att välja på.. Gaselle BAXI Effecta Fröling ETA m.fl Beror lite på hur mycket man tycker en panna får kosta, ska man köpa en Lada Niva eller en Bentley?
pyerdarn: hej någon som vet hur stora tankar ja kan ha till min panna eldar med ved (omvändförbränning) samma sam tmv alpha.. har 500liter nu men är sugen på 1000liter till. har en differens termostat 1 (laddomat) utan termisk ventil :( fungerar bra men tycker de varar kort. fin rökgastemp med fullfart i pannan 250-275 g ca
johanpelle: Tank med inbyggd beredare verkar ovanligt. Tror snarare att det sitter en kopparslinga i tanken för varmvattnet. Om det är så, plugga varmvattenanslutningen om tanken i övrigt är bra och montera en tappvattenautomat. Då kan du klara dig billigt undan genom att skrota pannan, sälja Janfire för 5000 och köpa en laddpanna med brännare. En komplett pelletspanna blir mycket dyrare.
silversmeden: ISOLERA ! jag märker stor skillnad på temp i panncentral från att bara ha haft 40 mm pur på ackarna och isolerade rör. Byggde en stor låda runt hela skiten och tryckte in massor med stenull och framförallt på toppen, ska försöka få dit ännu mer. Billig lösning är stenull och värmefilt (du vet den där silvriga prassliga på classe o tror jag ) och alutejp från Biltema funkar
Löven4ever: precis som jag misstänkte ville bara höra fler säga det som bekräftelse på mina tankegångar . och tack för svaren /Stefan
olle_k: jag vet inte.du behöver ju inte fundera så mycket när du drar rören. har ingen större erfarenhet av det men en kompis tror jag har haft det det går rör från pannan upp till taket sen ut till elementen och returen sitter under golvet.inte spec snygg dragning jämfört med att dra allt vid/i golvet.
davvethepirate: el vvb matas med varmvatten från vvb i acktanken så det vattnet är varmt nog. iaf så är problemet löst nu. Det sitter en backventil som är kass på vvc slingan. När den nya vvb monterades så blev det mer mottryck i systemet och kallvatten trycks in i vvc baklänges, därför blir det bara ljummet i kranen.