Ved, Pellets, Flis
silversmeden: Hittade inget pris på Selmacen men den hade jag tagit. Snyggare och bättre effekt och verkningsgrad, inte mycket men ändå.
silversmeden: Det där va ju mycket snyggt,bra jobbat! Är också lite inne på att hitta någon bra lösning, just nu blir det ventilerade säck på pall med lösa takplåtar på, ett slags mobilt förråd?Gillade tanken med först in först ut.
silversmeden: Skamolex Vermeculit plattor pressade finns på Bauhaus, lätta att såga,fila i, tror ev att det finns olika tjocklekar också. Pris?
Daniel_76: Hej! Det blev en Torsby (TB) Mini brännare, begagnad inkl. skruv och förråd. Kommer att elda med ved tills oktober någon gång för att elda upp en del av förrådet och ha tid på mig att trimma in allt. * Beställt och monterat en "KW Z 150"-dragreglerare * Köpt styrkit TK1B från eKontrolll * Brännaren är provkörd på garageuppfarten! :D * Dykrör samt bussning till
Hus-kvarna: Är det färg på väggen kan den i vissa fall brinna, annars så ska det väl gå att ställa kaminen rätt nära. Dock är det väl klokt att ha en liten glipa för att kunna se baksidan, den gången det kan behövas...
DumFråga: Tack jag gjorde det och den pekade åt samma håll, blev lite fundersam för jag hör inte att den går men jag har inte mycket värme på heller men jag trodde att den skulle gå hela tiden oavsett, och sen går strömkabeln uppåt istället för neråt som på bilden, det är en UPS-pump
roli: Jötul har en "brandskyddsskiva" som är 5 cm tjock. Använder du den på väggen så får du enligt vår sotare montera kaminen 5 cm utanför skivan.
Belissimo: Nu till en annan fråga gällande frakt av pannan. Vad är igentligen bäst?. Jag har en bit över 30 mil att åka för att hämta den. Är det lönt att försöka få något fraktbolag att hämta den eller är det bäst att hyra en liten lastbil själv?
Marcus Elektriker: Hej I vårat pannrum ser det ut som följer. En Panna från 72 med kmp 20 brännare. I pannan så sitter det en vvb. Men det är beläggningar på denna eller något för så fort man ökar flödet så hinner den inte värma. Den (vvb) är seriekopplad med en vvb i en ack tank på 500 liter. Just nu är det konstant cirkulation på dessa panna till tank. Bredvid panna sitter en el panna på cirka
Mazchi: Nu har vi haft lite semester och fött barn o grejjer så nu tar vi tag i pannrummet igen. Jag har tagit upp hål i murstocken nu ända in till insatsröret. Ska ta ett hål, nästan lika stort som diametern på röret. Men hur tätar jag runt insatsröret upptill? Nertill är lugnt tror jag, tänkte bara fylla tomrummet med blandad cementkross och sedan eldfast murbruk. Hur ska man gå tillväga
silversmeden: Verkar kul är lite sugen men kan inte motivera mig själv varför jag ska ha en därför blir det nog inget för mig.
Kurtivan: Bättre med en fladdermus än ett helt kajbo...... Jag vet :)
anjn: Ok! så 30-40 cm så borde det klara sig? 28 rör är det som jag tänkt använda och ev prisol till signalledningen. det blir ju ingen lång sträcka som röret löper horisontellt= tjockleken på isoleringen, så det borde ju inte bli så stort motstånd tycker man på den korta stumpen. om man nu ska löda 28 rör ev. grövre till laddkretsen senare vad behöver man för brännare för att
ichgary: [citat] För att lägre rökgastemp betyder oftast högre verkningsgrad.. Mer av värmen från röken överförs till vattnet..
fth: Hej! Jag har tänkt bygga en "murspis" i mitt fritidshus med en insats från kotly.com Spisen tänkte jag bygga som en nisch/låda av lättbetongskivor, med ett "lock" av betong som jag bygger skorstenen på. Hur ansluter jag sedan insatsen till Heda-skorstenen? Använder man bara ett järnrör? Jag tänkte försöka placera skorstenen direkt ovanför kaminens skorstensanslutning, men om det inte
sanamon: [citat] Hej! Maxitherm, www.billigtvvs.se Aquatherm från producenten (har egen firma)
silversmeden: Grym support, tänk om företagen hade samma kompetens;). Vilken fantastisk ritning på ditt system gillar den skarpt hur har du gjort den?
silversmeden: Nja, den ska kopplas mot 1,5 bar säk och exp enl manual. Mitt solsystem har säk på 6 bar men jag kör så lågt jag kan, har märkt att runt 1,5 kallt funkar bra, vid 80 grader är trycket ca 1,8. Tror inte man ska koppla ihop de två systemen om nu värmen skulle sticka upp på taket vid drift av elpanna eller solsystemet far upp i elpannan. Har man kranar vet man vart cirkulationen hamnar.
silversmeden: Problemet kan va att man slänger in en kassett och lite galler men tänker inte på termiken. Du skulle behöva täta till upp så inte värmen går upp i skorstenen och sedan ta upp ett rejält hål i spiskåpan så du får lite cirkulation på varmluften. Man kan sätta fläktar för att tvinga ner luften på golvet men de låter ju så bättre är väl att man hör elden spraka.
prototypen: Lite som råttan på repet.. Vissa saker måste göras före mao. Protte
micke_t: Jag var och klämde på en sån här för ett tag sedan och det som jag blev fundersam på var just lucklåsen. Dom är väldigt små om man jämför med en bildörr. Såg nästan lite ömtåliga ut. Kanske inte direkt smäckiga men nästan. Fungerade fint men jag undrar hur dom håller. Meningen är väl att en panna ska bli några år innan den har gjort sitt.
Izvek: Jo att flis tar mer plats är inte så ologiskt. Men undrade om det skiljer sig i förbrukning mellan d olika teknikerna. Men d kanske det inte gör Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Matss: Har precis proveldat nya pannan, Gaselle 70. Behöver nog lite mer tank än 2 m3 som det är idag...
anjn: Hej! Har tidigare haft en tråd här på forumet angående val av panna, men nu har förutsättningarna klarnat en del. har totalt ca 140- 150m2 att värma upp med biyta. samt att jag nu har skaffat 2x1500 liters ack-tankar. till detta blir det öppen expansion på drygt 150 liter. det första jag ska göra är att joxa upp expansionskärlet på vinden samt dra ledningar för detta, därefter så
Majgårdarna: Baxi redovisar lite siffror i sin pdf. http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/vxb33-53_S.061019_rev0.pdf Kanske det hjälper?
GordonE: Har du någon speciell anledning till kulvertvalet? För det finns ju bättre att välja på när det gäller förluster. Dock är nog Uponors mer lätthanterlig.
Byggare_moe: Har en skorsten murad av tegel. Jag har byggt till huset och då blev skorstenen tyvärr för låg. Den sticker endast upp 10 cm ovanför taket. Enligt sotaren behöver den sticka upp 100cm ovanför takutmynningen. Därför ska jag nu mura upp skorstenen så att den slutar på rätt höjd. Ska också passa på att klä in den i plåt då den är utsatt för mycket regn som vandrar ner i