Jag har en 50kw baxi panna och ca 320kvm att värma upp, var ligger max gränsen på ack volymen för den pannan, min är ca 3300 liter om jag räknat rätt.

Du bör inte ha större acktank än att du förbrukar energin fram till nästa eldning..dvs jämna dygn

Finns det nån övre gräns? Det är väl utrymmesgräns isf. Minimum ackvolym brukar man väl räkna på minst 10L/kvm uppvärmd yta, max är väl utrymmesmässigt, vad som är praktiskt möjligt. Så länge vi pratar om välisolerade tankar så har det ingen praktisk betydelse. Man anpassar ju ändå eldandet efter mängden värme som förbrukas. Tidig höst så kanske det räcker med 1 inlägg för att få upp en anläggning i rätt temp, vid -20gr så kan det krävas både 3 och 4 inlägg för att nå samma. Jag skulle nog påstå att det är bättre att ha för stor acc-volym än för liten, då har man utrymme för att kanske elda varannan, var tredje dag istället om man så önskar.

Svanenmetoden x2 är en teoretisk rimlig maxgräns på dom flesta pannor, man kan naturligtvis ha mer om man vill..

dvs, i ditt fall (185x18)x2 mellan 6-7m3..

Krilleman
Det är svårare att köpa större tankar när du ångrar dig och har installerat för snålt med volym... Tänkvärt!

krilleman_215 skrev:
Det är svårare att köpa större tankar när du ångrar dig och har installerat för snålt med volym... Tänkvärt!
Ja, du för mig hade det inte skadat med ett par kubik extra, men det beror väl lite på hur mycket man vill elda. Att klara sig på en eldning om dagen vid -25 grader bör man nog räkna på i mitt fall minst 4 kubik har 2,25 idag.:|

silversmeden skrev:
Ja, du för mig hade det inte skadat med ett par kubik extra, men det beror väl lite på hur mycket man vill elda. Att klara sig på en eldning om dagen vid -25 grader bör man nog räkna på i mitt fall minst 4 kubik har 2,25 idag.:|
Men normalt räcker det inte med att öka tankvolymen om man tar för stor tank hinner man inte elda upp den på en kväll när det är kallt nu är väl inte det i sig nått problem men man nyttjar inte hela tanken när den behövs som bäst .

silversmeden skrev:

Dubbla svanen för din panna = 4140
Jag tror att det är ganska lagom. blir ju iofs en hel del inlägg om man vill fylla tanken helt mitt i smällkalla vintern..

Krilleman
2 x 1800 känns bra för min del! d^_^b

Men tanken att jag skulle köpt större har redan slagit mig, fast jag har lite snålt med takhöjd, på mina 1800 L tankar får jag "bara" plats med 300 iso på toppen och 400 på sidorna... Skulle önska att det fanns mer plats på höjden i min källare, men man får hålla sig efter sina förutsättningar!

krilleman_215 skrev:
2 x 1800 känns bra för min del! d^_^b

Men tanken att jag skulle köpt större har redan slagit mig, fast jag har lite snålt med takhöjd, på mina 1800 L tankar får jag "bara" plats med 300 iso på toppen och 400 på sidorna... Skulle önska att det fanns mer plats på höjden i min källare, men man får hålla sig efter sina förutsättningar!
Är ju normalt bara halva året det gör nått om det läcker lite värme till källaren om den är uppvärmd alltså. Tror du ska vara nöjd med 300 kolla hur mycket isolering en färdigisolerad tank har.

Krilleman
Jodå, klart jag har koll på hur mycket iso en färdig tank har, VB har dom bästa för övrigt om man ska köpa färdig iso! Lite dyra, men värt det.

Att 300 var för lite är mitt personliga tycke.

Semestern börjar idag! Skål! d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.