Har Införskaffat en begagnad baxi solo plus panna med 2st 750 L tankar som jag håller på att koppla in. funderar på om jag kan koppla expansionskärlet (öppet) på samma sätt som förra ägaren eller om man ska göra på något annat sätt? förra ägaren av pannan hade också öppet system. på pannans utgångar på baksidan har han pluggat översta anslutningen märkt expanison/extra framledning. sedan använt utgången under märkt (framledning) som framledning sen en utgång under den som är märkt (extra retur) har övertrycksventil varit monterad på och slutligen i botten på bannan har returen anslutitis.

Är det ok att ha expansionsutgång på pannan pluggad och ansluta stigare till expansion parrallelt med framledningen som förra ägaren gjort?

I ett öppet system så vill du ha expansionen ansluten så högt upp i pannan som möjligt. Pluggar du anslutningen "expansion" längst upp på pannan kommer du få en luftficka i pannan och även om du luftar bort den så kan du få problem att överdelen av pannan kokar.

Ok ska jag då göra så att jag kopplar expansionskärlet på exp utgången på pannan. och låta framledningen som går upp i taket och vidare till tank/laddpaket 3 meter bort vara för sig själv? eller ska man förgrena expansion och framledningsutgång på panna?

Bifogar 2 bilder på hur jag hade tänkt (kanske lite lättare att förstå) man vill ju gärna göra rätt från början så man slipper att( göra om gör rätt) d^_^b

• baxi 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • baxi3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
http://www.termoventiler.se/media/upload/Lm21_Manual.pdf

Kolla på sid 7, längst upp till höger, inkoppling av "kallt" exp, bra om man kan undvika varmhållning av kärlet för att undvika värmeförluster.

Men kan man inte placera det öppna kärlet så det ligger frostfritt kan det vara bra att koppla in det varmt med mycket isolering.

Första bilden kommer att ge dig stora luftproblem, expansion måste anslutas till högsta punkt såsom i bild 2. Jag tror att båda övre uttagen på Solo Plus ligger högt i pannan? Annars väljer du det högsta och kopplar som bild 2

Ok det var så jag tänkte (som bild 2) men då kommer jag använda mig av endast Expansion/extra framlednings utgången för den ligger ca 1cm över utgången som kallas Framledning och plugga den istället, Tack för alla svar. bra med ett forum där man vet att man får bra svar:)

Grym support, tänk om företagen hade samma kompetens;). Vilken fantastisk ritning på ditt system gillar den skarpt hur har du gjort den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.