Krilleman
Krilleman: Jodå, klart jag har koll på hur mycket iso en färdig tank har, VB har dom bästa för övrigt om man ska köpa färdig iso! Lite dyra, men värt det. Att 300 var för lite är mitt personliga tycke. Semestern börjar idag! Skål! d^_^b
10 svar · 1,9k läst
S
spaedgris: 87% är ju inte "bara" tycker jag. De få procent som skiljer mellan 87 och 91 behöver man knappt räkna med. Jag tror det skiljer betydligt mer mellan två likadana pannor som har olika ägare. Man sotar olika ofta, har olika torr ved och olika mycket isolering på rör och tankar. Jag tycker inte man ska jaga verkningsgradsprocent på själva pannan. Bättre lägga krutet på att att ha ett
9 svar · 4,5k läst
T
Taken: Sådärja, får tacka igen! :) Har nu på andra försöket lyckats byta innanmätet i ventilen, första försöket gick åt skogen då det satt som berget och jag inte fick loss det med polygrip, men med en riktig rörtång så löste det sig. Kan nu reglera varmvattnet perfekt.
5 svar · 11,8k läst
S
saabdea: Nikoneer det var ett enkelt och smidigt system du har där!
8 svar · 8,9k läst
·
R
rikke andersen: Hej! Jag har en norah 300 från 68. Om jag har förstått saken rätt så tillverkas de fortfarande men heter numera ctc parca. Vad jag har läst så ändrade dom lite på toppen på sjuttiotalet men annars är det samma panna. På ctcs hemsida finns bruksanvisning och tekniska uppgifter om de olika modellerna. Jag håller på just nu att koppla in två femhundraliterstankar till min. Min panna
1 svar · 7,3k läst
G
GordonE: Prova om du kan snurra igång motorn när den surrar. Går den upp i varv då så är det kondensatorn som är kass.
10 svar · 8,7k läst
G
Gravforsarn: Min pump orkar inte heller med att lufta, men jag byggde så att jag kan köra påfyllningav av kallvatten direkt och stänga bort tanken, och nyttja det trycket för att lufta. Det har fungerat perfekt i fyra år. Jag torkade bara ur tanken med trasor, och jag har inte märkt några problem.
3 svar · 2,0k läst
G
gaia: ska du ändå bygga skorsten så kan du bygga den någonstans tätt på huset och sätta en kamin inne. Vi hade en murad segmentskorsten på utsidan vid gaveln och kamin i vardagsrummet - funkade bra vid öppet planlösning :). Bara du är säker att du inte byter till vattenburet+vedpanna i framtiden för då är det bortkastade pengar och lika bra att satsa på en ordentlig panna + pannrum med
6 svar · 4,9k läst
I
injonil: Försäkringsbolag kräver endast att installationen är fackmannamässigt utförd.
1 svar · 972 läst
E
exerg: Drag går inte till pannorna. Bara till kaminerna. Jo det fungerar, men hur länge... känns lite leksaksaktig och är i stort sett lika dyr som en skorsten.
1 svar · 2,6k läst
O
olle_k: hehe får be om ursäkt. skrev fel... returen från radiatorerna går inte in vid laddomaten utan den är inkopplad på laddröret mellan tankarna. men till radiatorerna är kopplat en bit bakom laddomaten.
9 svar · 2,0k läst
·
M
Mr_Smurf: Om ni inte redan har shuntautomatik så är det också en bra investering, finns komplett med rumsgivare för 500:- på blocket och för den behövs ingen elektriker för inkoppling.
18 svar · 4,8k läst
Krilleman
Krilleman: Spelar ingen roll vid vanlig drift men desto färre böjar främjar självcirkulationen. Tänk på att den maximala längden ej bör överstiga 6m mellan panna och tank dock.
2 svar · 1,1k läst
G
GordonE: Varför ringer du inte Baxi? Gjorde själv det idag, och det gick bra. Jag fick hjälpen jag behövde. Mvh Gordon
2 svar · 984 läst
G
GordonE: Hej. Imorgon är det dags att svetsa i lite extra anslutningar i ackumulatortanken. Är det lönt att svetsa in en retur en bit upp på tanken? Jag har sett att det brukar vara så på en del principskisser för solvärmeanläggningar. Tanken laddas med plattvärmeväxlare i två nivåer. Tacksam för snabba svar. Mvh Gordon
0 svar · 835 läst
P
pyerdarn: så här kopplade jag in mitt system har en exonom panna jag med.. kör med en differestermostat 1 heter den laddomaten.
4 svar · 4,5k läst
·
kulle
kulle: [citat] Om du använder så stora mängder skulle du kanske bygga ett pellets förråd , så blåser dom in pelletsen från bulkbil. :)
52 svar · 6,5k läst
·
T
Taken: Aha, det låter ju intressant, får kolla om jag kan hitta något liknande i nån butik här uppe...
2 svar · 1,0k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack silversmeden den ligger bäst till nu. Ingen mer kaminguru som kan tala om vad som skulle passa bäst till en badtunna?
4 svar · 6,7k läst
S
smurfen72: Det känns skönt att ha vedpannan kvar för vem vet ? Med nuvarande elpris är bergvärme billigt men vem vet kanske jag börjar elda igen om inte skatten blir för hög på veden.
33 svar · 8,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nu börjar det bli drygt halvfärdigt här hemma. Så jag postar en teaser över kamininstallationen nu. Kaminen är på plats, skorsten och till-luft är kopplat. Klinkersen under kaminen ska kompletteras med en ram av skurna plattor runt om, samma plattor men ca 9 cm breda. Denna inramning tänkte jag sätta dit efter att det övriga v-rumsgolvet är satt. Sen är ju inte innertaket klart
8 svar · 6,5k läst
·
S
silversmeden: Apropå badrum inomhus med stampat jordgolv tror jag inte alls på. Skaffa er en bastu utomhus iställlet och tvätta er 1 gång i veckan på ex vis lögardagen. Att hålla på och mixtra med alternativa lösningar inomhus kan få mycket tråkiga följder. Fuktmätare: jag håller med fotografen mät inte försök att känna, det tar tid men idag är vi så vana att alltid ha apparater till allt,
17 svar · 12,2k läst
C
crippledkasketeer: Jag håller på att renoverá murstocken i köket och ska in med en vedspis, det har suttit en kamin där för ca 30 år sedan och när pipan var sotad senast vet jag inte för på insidan sitter det cm-tjockt med koks-avlagringar. Hur får man bort dem lättast? pipan är ju förm. skapligt otät så om den ska gligjutas måste man väl få bort all skit i pipan? eller är det enklare med insats
0 svar · 1,3k läst
Gulfxx
Gulfxx: Tort ska det vara och bra förbränning ingen snåleldning med draget . Sedan innehåller ju björk lite mera energi men även gran och tall går lika bra att elda bara priset är lite lägre då det innehåller lite mindre energi d^_^b Själv eldar jag det som är lättast att anskaffa . Då blir det mest fura eller Tall vilket man vill kalla det för . I Fura kan det vara en del tjära så bra
5 svar · 6,0k läst
S
Strandberg: På min senaste platta gjöt jag under hela gnistskyddet, samt den obrännbara sonen vid sidan om ugnen på 5cm. Jag använder grovbetong, man kan ju använde finbetong i de sista hinkar/kärrorna som kommer överst,om man vill.
5 svar · 9,0k läst
P
Pebitt: Nu löste problemet sig eftersom rökkanalen var för stor för att få bra drag i en insats. Rekommendationen är nu att jag sätter in ett rör i skorstenen typ diam 150 mm.
3 svar · 2,5k läst
C
cocosbusen: Tack för hjälpen, ska testa i morgon när solen går upp... Finns det andra idéer tar jag gärna emot dom med :)
4 svar · 1,1k läst
S
silversmeden: Det blir lite jobbigt när man börjar sitta på jobbet för att kolla tempen i ackarna, skämt å sido jag kan säga sen jag installerade mitt system så ser man vad som händer, detta är en fördel när man inte riktigt vet vad som händer. Men det blir lätt att det hela går över styr, man får helt enkelt loggsjukan.
16 svar · 2,9k läst
S
silversmeden: Det låter bra.
5 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.