M
Matss: Ja då har dom löst det på så sätt, men där går väl inte primärluften in lågt i pannan heller?
44 svar · 7,5k läst
·
K
koffer: Är det någon som vet nåt om Ladan vedpanna?
0 svar · 3,0k läst
C
crippledkasketeer: tack så mycket, nej grejerna vill jag vara lite rädd om så ingen tokeldning här inte.
2 svar · 7,0k läst
O
obba: [citat] brännhultsklippen är ju på 5,5 kw = 7.5 hk. samma som pw-klippen
3 svar · 3,6k läst
O
olle_k: 1.4kubik stjälp = 1kubik travad ved. som jag har förstått det. så 42 kubik. eller ska du köpa lång ved? isf tror jag du skulle kunna behöva två travar.lär bli lite mer än 30 men då har du ju så det räcker
1 svar · 2,2k läst
O
olle_k: jo börja kolla nu.det är en ångestframkallande labyrint.flera månaders tittande innan jag bestämde mig. kan rekomende kotly.com om du vill importera. jag köpte en viessmann i sverige.känns som det prisvärdaste alternativet för mig.
9 svar · 1,6k läst
E
Eld: Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till när man väljer panna som ingen har nämnt. - Hur högt upp på skorstenen sitter anslutningen för rökröret? Går den att höja utan omfattande arbeten? - Måste rökrörsanslutningen vara vridbar? (För att pannan ansluts "diagonalt" och inte rakt bakåt.) - Hur bred och djup får pannan vara för att få plats? Många oljepannor är små och
53 svar · 8,8k läst
Guzzi
Guzzi: Det ser jag fram emot! En liten kökspanna skulle ju kunna vara klart intressant.
3 svar · 2,6k läst
K
Kung_Ian: Norrbottenskusten: 2 hus med kulvert till bägge, ena huset 165 kvadrat, 2 plan byggt 1928 3glasfönster på nedervåning,2glas från 60-talet på övervåning, spån + lösull på vind. Andra huset byggt ca 1930, 189 kvadrat, 3 plan. Alla fönster 2glas från 40-talet, spån på vind tilläggsisolerat 45 mm 1978. 20 grader innetemp i bägge husen Solo innova 30, borö 1800 liters acctank, 2
2 svar · 3,6k läst
T
tompa1976: Två frågor.. 1. Blir det någon fart i en aerotemper (tillräcklig) med shuntat vatten för vanliga radiatorer? Vill ju kunna värma relativt snabbt i verkstaden! 2. Varmvatten har en tendens att vilja "upp, upp, upp" skrev någon... Nya verksaden kommer ligga 1-1,5 m lägre än pannrummet. Hur funkar det?
23 svar · 3,4k läst
·
G
GordonE: Jag har med handlat där. En Atmos DC50GSX, fyra st 2.6m2 solfångare med fästen, 35l sol expansionskärl och lite annat småkrafs gick på 3000 i frakt. Bara pannan skulle kostat 2000 i frakt vilket är helt rätt pris. Tror den väger ca 500-600kg. Det tog ett par veckor att få hem då pannan inte fanns på deras lager. Men det är ju fint med nya prylar. Tyvärr var kommunikationen lite
6 svar · 1,7k läst
M
Mlwd: OK, då är jag med :) Glidgjutning har jag avfärdat, räknar med att pannan kommer att lämna riktigt låga rökgastemperaturer ut (100-110 grader kanske?) Extra radiator - kan man peta in en i torpargunden tro? Källardelen är jag mindre orolig för, det är ordentligt dränerat.
6 svar · 3,6k läst
I
itkonsult: Hej igen, En kant finns där nog, även om jag har svårt att se. Troligen är insatsens material matchat med resten, det framför eller tvärtom egentligen.. En effekthöjning får du, men hur stor, helt utan underlag gissar jag som svar på din fråga att relativt till de andra lösningarna torde föreslagen lösning hamna nånstans mellan 20-35%. Tätarna bygger väl även spisar har jag för
18 svar · 8,6k läst
·
T
Taken: Sådärja, då har jag hunnit kolla upp hur de som äger huset nu brukar lösa det med veden, och jag kommer att ta färdig ved från samma leverantör, med en årsförbrukning som levereras efter att vi flyttat in. Antagligen blir priset relativt högt jämfört med om jag hade jagat runt och försökt pressa priset, men det finns så pass mycket annat att ordna just nu med husköpet och
15 svar · 4,9k läst
J
johanpelle: [citat] Normalt ska det inte vara något problem att elda pellets i et 90mm 7,5 meter långt insatsrör. Jag törs mig på en gissning att din brännare är av den äldre typen med bara en hastighet och att pannans turbulatorer är kortade eller borttagna. Vid vilken effekt körs brännaren? Hoppas ditt förlängda rör är isolerat för annars får du avkylning och stor kondens i den övre biten
15 svar · 7,2k läst
P
pr95: Drag genom panna/skorsten som kyler vattnet som cirkulerar
16 svar · 4,4k läst
·
M
micke_t: [citat] ....är bättre än att muttra om skruvar :cool: Har nu mätt, mätt och mätt igen och det vete tusan om jag kan få in den stora. Den ska ner för en trappa och det är hårfint om det ska gå pga längden på den. Tror jag får backa lite och ta två st 2m3 ist. Då kan jag koppla i kortsidan på båda enl. skissen. Är det verkligen nån ide att stänga av en tank när dom står ihop?
6 svar · 1,5k läst
M
man_in_black: Eller så kan man ju ta en sån där flexibel skorstensslang. oj nu blev det många poster efter varann=)
3 svar · 1,9k läst
L
larsostman: Ok, trodde det var en renodlad vedpanna. Fortfarande en rejäl minskning av vedförbrukningen, kanon
11 svar · 3,3k läst
V
Ventilations Bosse: småbitar av zink (tror jag)
4 svar · 5,7k läst
V
Ventilations Bosse: Ingjutet rör ,dit kommer ingen glöd eller för mycket värme, det går bra.
3 svar · 2,4k läst
V
Ventilations Bosse: så ska det gå till.
11 svar · 2,1k läst
·
I
itkonsult: Tycker det verkar vettigt 1 1/2 dag och 2 st 90 vinklar varav minst en som t-rör, konsoler och två böjar. ta i offert för uförande i maj så kanke det blir billigare, Schiedel steel är en bra skorsten, inte permeter, permeter är billig.
8 svar · 12,7k läst
A
Avemo: Laxen hör väl till det enklaste du kan hitta i kaminväg. Jøtulkaminerna brukar vara högre så att det finns utrymme för förbränning av gaser ovanför veden. Dessutom finns en brännplåt som leder rökgaserna en liten omväg innan de går upp i skorstenen. Laxens styrka är dess enkelhet och jag är inte säker på att den passar för den modifikationen. Om du ändå skall försöka så
5 svar · 1,8k läst
knekten
knekten: [citat] Mja har en vanlig laddomat 21,unionsventilerna läcker o är runddragna skulle igentigen bara bytt dom till vanliga kulventiler,men det fick bli hela när man ändå är igång..
13 svar · 1,6k läst
·
T
TOBBE E: [citat] Det räcker väl att dusha en minut.:D:P
4 svar · 1,6k läst
2
2an: Välj en panna med stort askutrymme o stående tuber, Combifire, Ariterm Biomatic, Ctc Easyflex, Effekta, är bättre alt än Focus
2 svar · 3,0k läst
O
orparn: Skräpet som blir funkar bra som tändved. Om virket är av bra kvalitet så tycker jag inte det blir så mycket att det stör. Men ibland önskar man att man kunde få in större stock än 30cm, dom blir ju dock tung att lyfta upp.
8 svar · 3,3k läst
S
silversmeden: Kolla fjärrvärmekillarna de brukar få mycket pall över, finns lite olika storlekar men de största jag släpat hem är nog 250x100 annars brukar de ha SJ och sjöpall 100x100
1 svar · 2,7k läst
S
silversmeden: Jag kör med Focus Eco Nature 40 3X750 liter, hade lite problem i början men efter att ha trimmat upp den lite (orginal stannar fläkten på den på 90 gr) så går den som ett lokomotiv nu. I efterhand kan jag nog tycka att det hade varit bra med ett par kubik ack till ca 4 m3, som ichgary har . Men jag gillar att elda så att lägga i en gång extra på kvällen när det är kallt är helt ok.
4 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.