3 632 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
man eldar allt för sällan.
eldade senast för en vecka sen men nu började vattnen bli lite väl ljummet så jag bärde in ved och gjorde en liten starteld i pannan.
öppnar efter en stund för att se om det hadde tagit sig och vad får jag se.....
en fladdermus som klättrar på väggen i vedmagasinet. :O
stackars liten. men jag lyfte ut den men den såg tyvär inte så kry ut..så den fick åka till fladdermushimmelen .
ska man behöva kontrolera mellan varje eldning så det inte har flygit in fåglar eller liknande i pannan:S
öppnar efter en stund för att se om det hadde tagit sig och vad får jag se.....
en fladdermus som klättrar på väggen i vedmagasinet. :O
stackars liten. men jag lyfte ut den men den såg tyvär inte så kry ut..så den fick åka till fladdermushimmelen .
ska man behöva kontrolera mellan varje eldning så det inte har flygit in fåglar eller liknande i pannan:S
Inte kul men vad gör man, tror väl inte att de ska bo i pannan. Jag satt o kollade lite på datorn hörde något rassla förbi mina fötter, trodde att det va katten - kollade under bordet - såg något svart avlångt smit in bakom soffan. Tro det eller ej men en mink j...el tryckte bakom soffan, kallade på barnen så de fick se en livs levande mördarmaskin - barnen avlägsnade sig och sen va det godnatt för den minken. Så kan det bli med dörren på glänt på sommaren på landet....
Ev fladdermöss och fåglar får stå sitt kast om de försöker bosätta sig i min skorsten! En gång i veckan blir det väl ungefär som man eldar sommartid. Jag har aldrig sett några djur i pannan eller så, ingen mink i vardagsrummet heller haha! Pannan / skorstenen skulle väl också må bra av att man eldade lite oftare har jag hört, men så länge det finns varmvatten så är det svårt att uppbåda någon lust att elda... Det är också otroligt vad några extra grader i tankarna gör skillnad på hur länge varmvattnet varar, så när man ändå eldar slänger man gärna i några extra vedpinnar.
Jag har en gång fått in en småskrake genom skorstenen. Första problemet var att få ut den ur skorstenspipan. Sedan kom problemet att fånga den för att släppa ut den genom fönstret. Det är ett par andra gånger som jag jagat fåglar inomhus. Det är trots allt mycket bättre än när fågeln kommer in då ingen är hemma och flyger runt och skiter överallt innan den lägger sig och dör någonstans.
Erik
Erik
Jag hade en liten fågel i gjutjärnskaminen förra sommaren, den satt och tittade på mig genom glaset i luckan... Och för ett par veckor sedan när jag pysslade i pannrummet tittade det upp en groda ur avloppsbrunnen :O. Undrar hur den kommit dit...
Vi hade en fladdermus i vardagsrumstaket nu i somras (Räddades ut med en blomkruka med tunn plastskärbräda som "lock"). Och ja utedörren står öppen på sommaren , dock med insektsgardin....
Kajbon i skorstenen har också förekommit (Finns produkter/metallnät som man sätter i skorstenstoppen )
Husmössen har dock gått ner i antal sedan jag skummade igen sprickorna i grundmuren med fogskum....gångna året fick jag väl en 20st i fällorna, hittills efter "skummet" inte en enda...men får se vad som händer när frosten slår till...(Fick t.o.m. en talgoxe i en fälla i vintras !!!)
Paddor i källaren...jadå senast i förra veckan....
//Livet på landet....
Kajbon i skorstenen har också förekommit (Finns produkter/metallnät som man sätter i skorstenstoppen )
Husmössen har dock gått ner i antal sedan jag skummade igen sprickorna i grundmuren med fogskum....gångna året fick jag väl en 20st i fällorna, hittills efter "skummet" inte en enda...men får se vad som händer när frosten slår till...(Fick t.o.m. en talgoxe i en fälla i vintras !!!)
Paddor i källaren...jadå senast i förra veckan....
//Livet på landet....
Klicka här för att svara