Är osäker på hur man ansluter nya pannan till den gamla skorstenen.

Har tidigare haft en oljepanna med anslutningen baktill, ganska lågt.
Nya pannan har anslutningen upptill och skall anslutas med ett 90 graders vinkelrör.
Skorstenen idag är murad av block som bildar en rund kanal i mitten av den kvadratiska skorstenen och resten är delat i fyra delar som bildar andra kanaler.
Typ såhär:
_____
I ´ I ´ I
I--O--I
I__I__I

I Den runda kanalen går idag ett stårlör (125mm) och det är detta som tidigare använts.
Sotaren skall titta närmare på rören men gissningsvis så skall detta gå att använda.

Min tanke är att det gamla hålet murar jag igen efter bästa förmåga.
Gamla rensluckan behåller jag.
Nu till mina funderingar.
Tar man bara upp ett hål i sidan, ovanför den gamla pannanslutningen och kapar/öppnar det gamla röret. Funderar på om man kan ta hit en håltagare som kan ta ett runt större hål ~170cm och på så vis ta både stenen och röret på en gång.

Hur måste det sedan se ut med nya röret? Räcker det bara att mura in en bit rör och ansluta pannan mot?
Hur skall det se ut i hålrummet som blir bakom anslutningsröret och skorstensröret, alltså inne i _skorstenen_?

Bifogar lite bilder på hur det ser ut idag.

Bild004-1.jpg
Gamla anslutningen

Bild006.jpg
Renslucka/sotningslucka

Bild018.jpg
Skorstenen, bild tagen inne i rensluckan.

exumed skrev:
hej

[länk]

Matss inlägg verkar förklara det hela, gör om den gamla pann anslutningen till sotluck, fick samma råd av våran sotare.

/Peter
Japp kombinerad sotlucka/dragbegränsare funkar fin fint..

Nu har vi haft lite semester och fött barn o grejjer så nu tar vi tag i pannrummet igen.
Jag har tagit upp hål i murstocken nu ända in till insatsröret.
Ska ta ett hål, nästan lika stort som diametern på röret.
Men hur tätar jag runt insatsröret upptill?
Nertill är lugnt tror jag, tänkte bara fylla tomrummet med blandad cementkross och sedan eldfast murbruk.
Hur ska man gå tillväga upp i skorstenen?
Nu är insatsrören (125mm) i ett runt schakt (285mm). Ingen isolering, bara tomrum runt omkring.
Går det att fylla med bruk upp i schaktet utan att det rasar ner och blir otätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.