3 025 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Elpanna Focus PV-13 inkopplad på solslinga
Fick tag i en elpanna i dag! till ett mycket bra pris.d^_^bSka göra något som vissa bara skakar på huvudet åt andra säger att det kommer att funka bra.
Mål: Att kunna värma en tank med el när man är bortrest, istället för elpatron i tank.
Finns: Solslinga 15 meter i botten med ytförstorade 22 mm kopparrör i en tank på 750 liter. Elpanna som max kan leverera 13 kW .
Skulle vilja veta vilka som röstar på alt 1 el panna direkt på framledning och retur och vilka som röstar på alt 2 solslingan i botten och ser vad som händer.
Det mest logiska och som man brukar göra är alt 1, men jag är lite nyfiken om man skulle kunna värma returen som kommer in i botten av tanken och passerar solslingan. Mina tankar är att en solslinga har en väldigt stor volym och kan iom detta avge mycket värme, volymen skulle bli cirka 15 liter i ett slutet system med cirkpump,exp kärl och säk. Hade tänkt köra elpannan på ca 55 grader. Använder ändå inte solslingan på vintern och kan lätt koppla in detta system utan stora ingrepp, kranar finns bara koppla på.
Har skrivit liknande tråd tidigare men fick inte mycket feedback så nu försöker jag igen.
Mål: Att kunna värma en tank med el när man är bortrest, istället för elpatron i tank.
Finns: Solslinga 15 meter i botten med ytförstorade 22 mm kopparrör i en tank på 750 liter. Elpanna som max kan leverera 13 kW .
Skulle vilja veta vilka som röstar på alt 1 el panna direkt på framledning och retur och vilka som röstar på alt 2 solslingan i botten och ser vad som händer.
Det mest logiska och som man brukar göra är alt 1, men jag är lite nyfiken om man skulle kunna värma returen som kommer in i botten av tanken och passerar solslingan. Mina tankar är att en solslinga har en väldigt stor volym och kan iom detta avge mycket värme, volymen skulle bli cirka 15 liter i ett slutet system med cirkpump,exp kärl och säk. Hade tänkt köra elpannan på ca 55 grader. Använder ändå inte solslingan på vintern och kan lätt koppla in detta system utan stora ingrepp, kranar finns bara koppla på.
Har skrivit liknande tråd tidigare men fick inte mycket feedback så nu försöker jag igen.
Det här är ju bara en amatörgissning, men jag tycker att det borde funka. Jag tror också att du kommer ha svårt att hitta någon som gjort samma inkoppling. Därför har du nästan en skyldighet att koppla in som i alternativ 2 enbart för att se hur det fungerar. Sen måste du givetvis berätta för oss på forumet hur det gick sen!
Precis, varför skulle det inte funka. Jag tycker själv att det kommer att bli mycket intressant, av olika anledningar. Dels att ha en backup på volym eftersom det är shunten som styr värmen till huset och inte elpannan. Inkoppling enkel, detta kommer att bli som en stor elpatron.spaedgris skrev:Det här är ju bara en amatörgissning, men jag tycker att det borde funka. Jag tror också att du kommer ha svårt att hitta någon som gjort samma inkoppling. Därför har du nästan en skyldighet att koppla in som i alternativ 2 enbart för att se hur det fungerar. Sen måste du givetvis berätta för oss på forumet hur det gick sen!
Nu har jag kopplat klart, ska kolla om det är tätt i morgon. Va inte helt enkelt med all isolering och alla rör som skulle in, provkör i morgon om det blir mulet eller ingen sol - kan inte köra både sol och el utan antingen eller. Ska prova på 9 Kw får vi se om det blir nåt drag.
Gleder meg til å høre hvordan det går. Har selv tenkt litt på alt 1 som backup varmekilde om vi skal være borte en stund.
Har du tenkt å ha alle tre tankene innkoblet eller skal du bruke bare den ene med solsinge?
Har du tenkt å ha alle tre tankene innkoblet eller skal du bruke bare den ene med solsinge?
Kommer att stänga två tankar och bara köra tekniktanken där solslingan sitter . Tanken är att elda upp tanken rejält sedan slå på elpatronen och packa och åka, då ligger solslingan och värmer inkommande retur, ska prova ca 40-50 grader på elpannan eftersom framledning kommer att vara ca 30-35
Jag vet faktiskt inte säkert men tror att det räcker bara ner, för då går returen direkt in i tank 1 -teknik tanken. Men jag har kranar både uppe och nere så jag kan stänga uppe också men det behövs inte - men de är bra att ha. Jag kopplade enligt termoventilers kopplingsschema - tror det finns under Laddomat 21. Börjar bli trött - klart att kranen uppe är till för att stänga laddning.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Varför inte en elpatron i tanken?
Liten överföringsyta, och jag vill inte öppna tanken.blackadder skrev:
Provkörde lite idag (ca kl 10.20 kolla värme på loggern) drog på ca 3,7 Kw och den laddade på bra så inkopplingen var lyckad.
Nu kan man switcha mellan att köra antingen solfångarna eller elpanna, så det gäller att ha koll på kranarna.
Nu kommer jag inte ha några problem med effekten i alla fall man kan reglera den i 7 olika steg från 1,85 -13 Kw tidsfördröjning finns ock en massa annat lull lull som finns på elpannor.
Det absolut bästa va att den kostade 300 spänn och det följde med en Grundfos cirkpumpd^_^bd^_^b
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
d^_^b Bra pris!
Enda nackdelen som jag kan se det är väl strömmen till den extra cirkpumpen i så fall.
Borde inte elpannan kunna kopplas med backventiler så att man slipper stänga kranar?
Fast jag har svårt att se hur det skulle göras, var bara en tanke.
Enda nackdelen som jag kan se det är väl strömmen till den extra cirkpumpen i så fall.
Borde inte elpannan kunna kopplas med backventiler så att man slipper stänga kranar?
Fast jag har svårt att se hur det skulle göras, var bara en tanke.
Strömmen till cirkpumpen ca 60 w är väl inte så mycket att snacka om, solsystemet och elpannesystemet har olika tryck sol ca 1,5 och elpanna 0,7. Jag tror inte att det är så betungande att kopla om vid vinter körning av elpannedrift och vår/sommar till sol, har nämligen lättåtkomliga kranar
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Näe, det tror inte jag heller, var mest ett litet funderande över ifall man själv hamnar i samma sits så kanske man kunde driva sollingan med cirkpumpen till elpannan och därmed få lite mindre delar, elpannan borde väl klara 1,5bar utan problem.
Fast då måste man ju förstås ha en kran...............
Fast då måste man ju förstås ha en kran...............
Nja, den ska kopplas mot 1,5 bar säk och exp enl manual. Mitt solsystem har säk på 6 bar men jag kör så lågt jag kan, har märkt att runt 1,5 kallt funkar bra, vid 80 grader är trycket ca 1,8. Tror inte man ska koppla ihop de två systemen om nu värmen skulle sticka upp på taket vid drift av elpanna eller solsystemet far upp i elpannan. Har man kranar vet man vart cirkulationen hamnar. Jag gillar inte backventiler, vet inte men har en liten aning om att de kan strypa flöde eller strula. Nu vet jag inte säkert om det sitter en i soldatorn men snackade med en kille från Kina och enligt honom fanns det ingen i deras bara pga flödet han rek kranar.
Klicka här för att svara