Ved, Pellets, Flis
silversmeden: Tror att där kan du ett problem, det gäller att starta rätt. Tar ca 20 minuter innan startbrasan brunnit klart innan man fyller magasinet, testa det.Eventuellt kan det bli problem med mina inställningar eftersom vi inte har riktigt samma skorsten, kan va att du behöver öka primären lite mot min inställning. Kan va lite si och så att hetsa pannan i början av eldningen, jag tänker på
kaka84: Kolla att du inte har luft stående i pannkretsen. Jag hade in bubla stående i röret ut från min Baxi, jag satt säkerhetsventilen på utloppet från pannan och det verkade fastna någon bubbla där. Hördes inget när pannan var kall, men när den var varm hörde man att det porlade lite i röret, knackade lite på röret och öppnade säkerhetsventilet ett par gånger och sedan dess verkar
Krille4: Hej! Jag tror att du hittar det du söker på forumet om du använder sökfunktionen och söker på "KMP Drag". Lycka till! /Krister
skogason: Reklamera. Så ska det inte vara, be dom göra om det.
Klockan: Någon som vet om det finns något minimiavstånd mellan skorsten på en murad grill utomhus och balkong (dvs X i skissen nedan) resp husfasad? Skorstenens topp kommer inte nå över balkongräcket (då skulle den bli väldigt hög), och som vi först har tänkt oss att placera utegrillen så kommer den relativt nära husfasaden och därmed balkongräcket. Balkongen är av trä. Husfasaden av
Avemo: Den frågan har varit föremål för diskussion förr. En del hävdar att energi skulle gå till spillo av att förbränningsluften tas inifrån. Jag tror att det är ett tankefel. Andra hävdar att kalldraget från fönstren skulle minska om förbränningsluften tas utifrån, men har huset mekanisk frånluftsventilation kommer den att skapa mycket mer kalldrag än vad en kamin kan göra. Ett
Matss: Ställ den undre lite högre så blir det mindre pill...
FordPrefect: Hej Ruben! Tack! Självklart. Att jag inte tänkte på det. Om jag dessutom meddelar leverantören/konstruktören att vi snackar med försäkringsbolaget så kanske de blir lite mer angelägna om att det ska bli rätt. ;) Mvh M
knekten: Stämmer bra det...Här nere brukar vi oxå räkna med 75m3t,på 3st buntar (bil o släp ca 37/38 m3fub).
smurfen72: [citat] Ja räknar man så får man lönsamhet på det mesta tom solpaneler.
Pondus: Basisdensitet og brennverdi for treslag og varierende fuktighet[4] [rediger] Treslag - Basisdensitet kg/fm3 - Brennverdi kWh/fm3 Fr = 16,7% - kWh/fm3 Fr = 20% Bøk - 570 - 2460 - 2347 Bjørk - 500 - 2158 - 2059 Eik - 550 - 2374 - 2265 Ask - 550 - 2374 - 2265 Lønn - 530 - 2287 - 2183 Rogn - 520 - 2244 - 2141 Furu - 440 - 1899 - 1812 Svartor - 440 - 1899 - 1812 Selje - 430 - 1855 - 1647 Osp - 400
Izvek: A tack så mycket för dom tipsen ska kolla in dom se vad som ser ut att vara bästa... lutar åt veto änsålänge.
Marcus Elektriker: Som en del har sagt tidigare. En stor tank så stor du får helst. Men absolut mer än 2*750 iallafall. En 500 l tank med vvb i huste så behöver inte kulverten cirkulera hela tiden bara för att ha vv. Sen så skall du ha en elberedare efter vvb i tanken så har du alltid vv. Ingen som tjata om eldning på sommaren för vv. Lägg pengarna på detta före solvärme. Detta är min uppfattning
evajo: Jag har en Albin kombipanna 720 tillverkad 1990 som har börjat läcka vatten, inte speciellt mycket, kommer fram lite under pannan, men rinner inte. Kan detta bero på att magnesiumstaven inte är bytt någon gång??? hoppas att jag har sådan tur att ett ev.byte av den kanske kan täta läckan. Har konstaterat att när jag höjer temperaturen på vattnet till 65-70 grader så läcker det inte,
johanpelle: Blir det inte billigare, brandsäkrare och bekvämare att köpa en komplett begagnad pelletspanna av modernare typ från någon som sätter in fjärrvärme eller pump. Plöja ned pengar i hopplöst gamla saker är rena förlusten.
Stenolofanders: Testade detta: I min förugn går det bra att elda flis direkt: jag tänder med vanlig ved, lägger ett skikt med plankstumpar eller reklamblad eller nåt så att inte flisen rasar ned med en gång. Brinner fint utan rök ur skorstenen, effektutvecklingen blir något lägre än med ved. Mitt bekymmer är hur jag får tag i mer flis... Köper man i storsäck lr vad? Alla fliseldare gör väl inte
Netzel: Börjar elda när toppen är runt 50 grader. då ligger botten på runt 25 kanske. När de va som kallast i vinter så behövdes de 2 fulla ilägg nästan för att få tanken drygt 90 rätt igenom. Bör gå att få ner detta då veden inte va riktigt torr.
indianen1: Nja måste ju i så fall riva toppen på skorstenen som e av leka och riva upp samtliga golv just träväggen e det minsta problemet då den kan tas väck
vedklyven: vermeculite plattor köper du av josef davidssons eftr. i reftele. priser och mått finns på deras hemsida http://www.j-davidssons.se/sv/delar/Tillbeh%C3%B6r/Vermeculite/
smurfen72: När jag monterade min slinga så köpte jag artnr 3609 22x25R på rinkaby rör och slipade bort stoppet i kopplingen så slingan kunde gå igenom annars kan man ju löda fast den ska du ha en slinga skulle jag montera den högt upp.
munin: Har 6 kanaler varav en idag används för panna med pelletsbrännare dom övriga är gamla ventkanaler som inte anväds då ventilationen är omgjord. Det jag tänkte var att använda en av ventkanalerna som kommer från källaren, men som du skriver är det nog bäst att ta ett snack med sotaren innan man gör något.
Imsan: Tack för tipset, då har jag lite att läsa på! Hälsningar Ing-Marie
mrmadrid: Så du rekomenderar inte drag i de fall man enkelt löser det med skorsten? Har snackat med en återförsäljare som säljer många olika varianter och han rekomenderar drag...? Nja jag är sugen på pelletskamin och framför allt med den fördelen att man kan ställa in den att gå igång klockan fyra om jag kommer hem en timme senare... Gött med riktigt varmt liksom:P Anläggningen till veden
pellefant: Har en tekniktank med 2 vv-slingor, en på toppen och en på sidan nertill. För något år sedan började den nedre läka när tanken kallnade, det hjälpte inte att efterdra skruvarna runt flänsen. tömde ner och limmade fast flänsen med silicone rtv, värmebeständig, sedan dess har den hållit tätt! Det satt en gummipackning där som såg ut ok och fick sitta kvar. Nu har jag gjort samma
henrik petersen: Hej anneconda! Hvis jeg var dig skulle jeg välge en "rigtig" brändemaskine istedet for klipp dvs. en med svärd ell. Klinge, jeg tror det passer bedre til dansk lövträ. Henrik
Lindhult: Nackdelen med alla murade varianter är ju vikten bland annat. Plus att de är lite dyrare. Fördelen är ju som du säger att man kan ha de dikt an på två sidor.
Styrman: Tar upp denna tråden. Tänkte köpa en jula/clas olsson vagn men undrar lite vad skillnaden är. http://www.jula.se/transportvagn-med-avtagbara-sidor-126476 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152254923 Det skiljer 200 kr och den från jula ser lite högre ut i konstruktionen, är det något annat som skiljer? Vilken bör jag välja? Nu är det inte så att jag ska köra ved i den
analog: Soltanken jag hittat är på 800lit har 7m3 rostfri varmvattenslinga, diffusor på element och pannreturen. Samt en högtempssolslinga i toppen och en lågtempssolslinga i botten. 120mm pur-skumsisolering :wow: +en slavtank isolerad 800lit Sen till flispannan blir det en 1000lit med 2st kopparslingor. Alla tre tankar inkl.frakt hem till dörren och moms för under 50 000:- 120mm pur, 5års