Hej I vårat pannrum ser det ut som följer. En Panna från 72 med kmp 20 brännare. I pannan så sitter det en vvb. Men det är beläggningar på denna eller något för så fort man ökar flödet så hinner den inte värma. Den (vvb) är seriekopplad med en vvb i en ack tank på 500 liter. Just nu är det konstant cirkulation på dessa panna till tank. Bredvid panna sitter en el panna på cirka 5 liter och 4,5+4,5 kw
Denna är seriekopplad panna och inte med tanken. Shunten är 4-vägs och sitter på panna.
Har bott en vinter i huset och systemet fungerar väldigt bra så det får nog tuffa på så länge det går. Så får vi se om det blir en ny brännare eller en vp. Den dagen den s.
Men frågan är kan man minska förlusterna? Eller snarare effektivisera anläggningen? Jag måste ha varmt i ack tanken.
Pannas vatten volym är ganska stor 200 liter tror jag. Står inte på, män jag har försökt uppskatta.
Min dröm hade varit att montera en laddomat och en extern shunt. Men då blir det är för mycket hett vatten kvar i panna. Känns överarbetat att montera ett återvinningspaket också på detta. Å andra sidan kommer pannan gå ganska ofta ändå stort hus. Och panna står i källaren bredvid tvättstugan så strålnings värmen tages tacksamt i mot. Så då är det bar spillet från draget igenom pannan som slukar energi.
Skall jag ens röra met
Ps håller på att dra om en av två framlednings kretsar. Så det blir en del rör dragning ändå i pannrummet nu.
Förslag, frågor?
Måste finnas fler nödra som jag som sitter och tänker på sådant här en söndag morgon?