Vad är problemet med att dra ur varje gång man eldar för ekonomins skull?! Jag kan offra en minut av mitt liv för dom gångerna jag tänder. Bara fördelar enligt mig, enkelt bekvämt om inte annat. Rena rör varje gång, som sagt, vedeldning ska vara smidigt annars tröttnar man snart!
Du har helt rätt, eldning ska vara enkeltkrilleman_215 skrev:
Utan turbulatorer så är ju alla pannor lika enkla att sota..
ichgary skrev:
Att alla pannor är lika enkla att sota utan turbulatorer håller jag inte med om... :x
Vedolux50UB har ju så dålig verkningsgrad så att en osotad modern panna knappt kommer ner så lågt.krilleman_215 skrev:Visst, det finns pannor med högre verkningsgrad, men är det lite meck med sotningen och man är lite stressad i livet, vilket händer rätt ofta, så tappar dessa pannor fort sin verkningsgrad för dom kräver mer underhåll av dig som eldare! Så summa sumarum av det hela, ingen skillnad!
Jag gillar enkla lättskötta system! Men det kanske bara är jag
Men smaken är ju som sagt som baken...
Och nästan alla ny pannor som kommer ut har ju spaksotning
Ex CTC V40
Effecta lamda
Fröling
Finns ingen anledning att stanna vid gammal teknik.I dags läget skulle jag inte köpa en Baxi.
Redigerat:
Håller med därför hade jag tydligen turen att välja en panna som man inte behöver sota så ofta för det är nog så att med liggande tuber då gäller det att sota annars sjunker verkningsgraden fort. Brukade kolla rökgasen sen sotarn varit där om det skulle skilja något men inte märkbart dom går ju lite upp och ner ändå.krilleman_215 skrev:
Gör inte Baxi bra pannor längre jag har inte hängt med vilka pannor som finns och vilka som är bra. En sak som är bra med Baxi är att keramiken verkar vara hållbar min höll 12år tror jag grannen har en värmebaronen den keramiken håller bara nått år. Har inbillat mej att Baxi har blivit ruskigt dyra när jag köpte min skiljde det bara 4000kr till en atmos och då var valet lätt.Andreas_Hansson skrev:
Andreas_Hansson skrev:
Utvecklingen går absolut frammåt, men jag vill hellre ha beprövad teknik. Enkelt är oftast bäst! Det kommer man väldigt långt på. Vad gör alla moderna eldaren när elekroniken krånglar? Eller när det blir stömavbrott?!
För 40 år sen var DDT ofarligt, vad är mindre bra i framtiden?!
Jag kör med elverk om det blir strömavbrott blir dålig fart i pannan utan fläkt och självcirkulation genom laddomaten funkar skitdåligt.krilleman_215 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden