Hej!
jag har en Baxi Solo+30 vedpanna med 2*500 liter tankar ,
med pluggad förrådsberedare( pga läckage
)
Tankarna är från 1990 , egen brunn, ej kalkhaltigt men manganhaltigt & något surt .
tänker byta tankar, men har svårt att bestämma mej !
Antingen 2st på 1500 eller en på 3000 liter . (takhöjd 1.95)
Enligt diverse innlägg på forumet så är förrådsberedare dåligt för skiktningen i tanken,
så jag funderar på dubbla slingor eller tappvattenautomat.
Ni som har lite större tankar , vad har ni för system?
Vore tacksam för lite hjälp!
mvh. Mats
jag har en Baxi Solo+30 vedpanna med 2*500 liter tankar ,
med pluggad förrådsberedare( pga läckage
Tankarna är från 1990 , egen brunn, ej kalkhaltigt men manganhaltigt & något surt .
tänker byta tankar, men har svårt att bestämma mej !
Antingen 2st på 1500 eller en på 3000 liter . (takhöjd 1.95)
Enligt diverse innlägg på forumet så är förrådsberedare dåligt för skiktningen i tanken,
så jag funderar på dubbla slingor eller tappvattenautomat.
Ni som har lite större tankar , vad har ni för system?
Vore tacksam för lite hjälp!
mvh. Mats
Jag skulle lätt tagit en tappvattenautomat.Har dubbla slingor i dag.
15m och en 10m förvärmningsslinga.
Att bereda varmvattnet utanför tanken skapar bäst skiktning.Det säger ju sig självt.
www.baxi.se har en fin
15m och en 10m förvärmningsslinga.
Att bereda varmvattnet utanför tanken skapar bäst skiktning.Det säger ju sig självt.
www.baxi.se har en fin
TVA har ju den fördelen att den kan bytas om den skulle haverera.
slinga eller beredare sitter väl alltid svetsade & går inte att byta ?
Jag har låg temp. på mitt kallvatten, ca 4-8 gr
Det borde väl ge kallt returvatten på en TVA som gynnar skicktningen?
slinga eller beredare sitter väl alltid svetsade & går inte att byta ?
Jag har låg temp. på mitt kallvatten, ca 4-8 gr
Det borde väl ge kallt returvatten på en TVA som gynnar skicktningen?
Dom loggningar jag sett så är tva överlägsen sett över hela året.
Och en låg temp i botten på tanken borde ju uppnås i alla med antingen dubbla slingor eller slingor och beredare bara tanken är nog stor dock med mera omrörning än med tva iom att både sligorna och beredaren tar in kallare vatten än vad som är lagrat i tanken och när detta vatten skall värmas upp blir det omrörning.
Och en låg temp i botten på tanken borde ju uppnås i alla med antingen dubbla slingor eller slingor och beredare bara tanken är nog stor dock med mera omrörning än med tva iom att både sligorna och beredaren tar in kallare vatten än vad som är lagrat i tanken och när detta vatten skall värmas upp blir det omrörning.
Finns nån test på nätet där dom jämför olika TVA med en liten tank med beredare UTAN förvärmningsslinga, inte direkt jämförbart med MED förvärmningsslinga.
Vill också minnas att det står nåt om att regleringen av TVA:n borde varit bättre.
Vill också minnas att det står nåt om att regleringen av TVA:n borde varit bättre.
En slinga eller beredare kyler ju vattnet runt slingan/beredaren.
Det i sig skapar ju en omrörning i tanken då det kylda vattnet förflyttar sig i tanken.
Med en tva så tar du bara varmt vatten från toppen av tanken och kör in returen i botten på tanken ingen omrörning förutom i botten på tanken där returen går in.
Jag kan faktiskt komma på nått bättre sätt att bereda varmvatten.
Det i sig skapar ju en omrörning i tanken då det kylda vattnet förflyttar sig i tanken.
Med en tva så tar du bara varmt vatten från toppen av tanken och kör in returen i botten på tanken ingen omrörning förutom i botten på tanken där returen går in.
Jag kan faktiskt komma på nått bättre sätt att bereda varmvatten.
Jo men det avgörande är ju tankens medeltemp när man ska elda igen. Om botten håller 40 grader när det är dax att elda är ju skiktningen ointressant.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av TVA men det säger ju sig själv att returtempen ska vara låg om det ska vara nån mening med en TVA i vedsystem.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av TVA men det säger ju sig själv att returtempen ska vara låg om det ska vara nån mening med en TVA i vedsystem.
Det finns tester på TVA som entydigt säger att dessa kan vara bättre än slingor med förvärmning, dock finns det TVA som inte är bra. Här är ett test från högskolan i Dalarna.Matss skrev:
(Fokuserad på solvärme men slutsatserna gäller även ved-ackar)
http://dalea.du.se/research/archive...9570/5ed26da0-3895-4c63-896e-ccb5a1e80f6b.pdf
Visst, har man ingen skikting i tanken från början (Hög returtemp från radiatorkretsen) ger inte TVA bättre resultat än slingor, men har man TVA kan man ju fixa till radiatorkretsen så skiktningen blir bättre. Dessutom är inte en TVA speciellt mkt dyrare än slingor om man gör en nyinstallation. Senär det ju en fördel att ha hela varmvattenberedningen utanför tanken servicemässigt alltså...Matss skrev:
Här finns det lite info om returtemp på baxis TVA.Matss skrev:
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/vxb33-53_S.061019_rev0.pdf
Ja och observera att det är vid relativt varmt KV (10 grader) och svalt VV (45 grader). Jag kan förstå fördelarna vid solsystem när största delen av tankens energiinnehåll används till varmvattenproduktion och tanken är liten. Men jag är inte alls övertygad om att man får ut mer energi ur en stor tank med TVA än med förvärmningsslinga och beredare. Detta mätt från fulladdad tank till VV håller typ 40 grader.Andreas_Hansson skrev:
Att man enkelt kan byta eller reparera TVA:n får ses som ett plus, men behovet av underhåll blir ett minus. Även att det krävs el för att få VV är ett minus.
TVA med förvärmningslinga i botten av tanken är också en möjlighet...