Hej!
Har tidigare haft en tråd här på forumet angående val av panna, men nu har förutsättningarna klarnat en del. har totalt ca 140- 150m2 att värma upp med biyta. samt att jag nu har skaffat 2x1500 liters ack-tankar. till detta blir det öppen expansion på drygt 150 liter. det första jag ska göra är att joxa upp expansionskärlet på vinden samt dra ledningar för detta, därefter så ska dom nya tankarna in. ekonomin blir det som sätter tidsplanen för installationen. Troligast blir det nog så att jag får dras med min gamla panna en vinter till och göra hela bytet nästa år, alternativt att jag får in dom nya tankarna i höst och kör min gamla alpha 1 panna mot 1500liter. Men nu till huvudfrågan vad är rätt storlek på panna till 3000liter och ca 145m2? har kikat på atmos 40kw pannor samt magas 40kw panna har också funderat en del på calmar v33. eftersom jag har en pelletsanläggning från 2006 bestående av en bio viking med föråd, och skulle väldigt gärna kunna ha kvar brännaren i fall man åker bort eller blir sjuk eller liknande. Vet att brännare på 20 kw är svår att kombinera med en bra panna för ved men skulle vilja göra ett försök. Maga har ett alternativ som jag tittat på men då måste jag i nuläget köpa pannan komplett med ny brännare för att vara säker på att det ska fungerar, och det är inte ett alternativ då det blir dyrt. v33 verkar ju vara en ok panna av vad jag kunnat uläsa här på forumet men blir den för liten till 3000 liter? Hur många ilägg måste jag göra i en sådan för att värma 3000 liter om huset ligger och drar 7kw? sen så vore det väldigt roligt att höra om någon har erfarnhet av kombinationen v33 och bio viking för att höra hur det fungerar? om någon har vedpanna av nyare modell men av annat märke kombinerat med bio viking brännaren som tycker att det fungerar bra så är naturligtvis även det väldigt intressant.