Ved, Pellets, Flis
Mickey Mouse: Hejsan ! Jag vet att det här inlägget har några år på nacken men frågar ändå. Du Tore, hur gick det med pannrummet i friggeboden, blev det något ? Jag har vridit och vänt på många olika alternativ för att få till ett pannrum. Men har också funderat på att göra ett pannrum i en friggebod och sen kulvert in till huset.
patdah01: Jag har ett problem.. Jag har en EGOR/CTC V25 med en shuntmotor monterad på framsidan av pannan och själva shunten sitter ju på baksidan... Shuntmotorn lär väl vara förbunden med själva shunten med en genomgående axel... eller? Problemet jag har är att shuntmotorn funkar och snurrar för att öppna shunten när det behövs mer varmvatten till elementen men shunten rör sig inte en
HobbyJohn: Nä har koll på slangen och stosen på kamin blir ej varm. Svårt att fastställa resultatet bara. Beror tempökningen på eldandet eller ökat luftflöde i huset.... Några tips på hur jag reder ut hir luften rör sig hemma?
Mattias_Bjb: Värmer upp ca 140 m2 samt underhållsvärme till en sommarstuga.
Real7: Bara vid start. Är det så att den blir för varm så att den slår ifrån tro.
jojjeblom: Jag har en stor gammal kopparhink inköpt på loppis för några tior, samlar upp skräpet som annars blir med en ''öppen'' korg el dyl. Länkar en snygg men dyr nedan. http://www.sekelskifte.se/vedhink-massing/263-0
Stenolofanders: Kan inte prestera nåt schema just på stört men här är tråden för mitt kulvertstyrningsprojekt: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/221204-bygga-egen-kulvertstyrning.html Hade mycket hjälp av denna när jag pluggade på om hållkretsar: http://m.youtube.com/watch?v=n7SuHDmuVUk Du hittar nog scheman på hållkretsar om du googlar lite. Termostater är ju temperaturstyrda
memike: [citat] Gjorde som du sa och det visade sig at jag varken behöver spjäll eller sotningslucka pga det korta avståndet in i stoset :) Samt ett mycket väl utfört arbete. haha det tackar man ju för...!!!
Anders_Nilsson: Ö&B brukar ha 4 paket för 100 kr men kolla först. Dom hade tom 5 paket för 100 kr för några månader sedan. Ett paket är 12 loggs/10 kg. Så jag tycker inte priserna du nämner gör att man behöver springa benen av sig.
Albinsson: Det blev parallellt kopplade 750+750+500. Och jag tycker det funkar bra!
Avemo: Kamin, spis eller ugn är inte så noga i sammanhanget. Begreppen har inte skarpa gränser. Det var öppen som jag hängde upp mig på. Då använder du lämpligen det nedre spjället för att reglera effekten. Håll koll på röken bara så att du inte drar igen spjället för mycket. Skillnaden mellan täljstensugn och täljstenskamin är främst hur mycket den väger. Ugnen är tyngre. Om du
Anton Rönnkvist: Jag har en givare bakom pannan som aktiverar pumpen till tankarna. Man kan ställa mellan 95 och och 35 grader. Jag har den på 70 grader. Tycker det funkar bra. Så det får duga. Tack för alla svar.
Afiag: Haha, var en skylt jag snodde med mig hem när jag jobbade i kina... tyckte den passade där, Jodå, det är en Vedolux 30 som jag har.
D09: [citat] Pannkitt som du beskriver mot kaminen, kleta på en oavbruten träng så det fylls upp. Dreva mot stosen. Stosen muras in. Närmast är väl 120 röret som du skriver. Förmodar att rökkanalen i skorstenen är större än 120. Är ingen expert men så hade jag gjort.
Vante: har du kolla på http://www.schiedel.se/produkter/renovering/flexibla-roer
Avemo: [citat] Sant, men det brinner lättare och med renare rök och mindre tjära i skorstenen om man torkar veden på kaminen än om man eldar den blöt.
putte82: Jag stänger numera returventilen till tanken efter avslutad eldning. Verkar som laddomaten släpper igenom tillräckligt för att cirkulationen går igenom pannan istället för tanken. Efter ett dygn öppnar jag ventilen igen. Då är pannan nere på 25 grader. Så med andra ord gratis värme ett dygn i dessa varma tider. Lite sanning med modifikation dock då tanken är oisolerad och avger en
Blåbär69: Hej Andreas H, Tack för svaret. Coolt med folk som vet hur man räknar:) Så i princip är det inga större fel på utrustningen och eldningstekniken och de största vinningarna borde ligga i att täta huset och kanske nya fönster? Tolkar jag dig rätt då? En annan sak jag inte förstår riktigt är att vid fönsterbyte eftersträvar man att få bättre isoleringsvärde och tätare men i samma
JohanOeberg: Hej. Jag har en Dovre 2800 (VG?) insatskassett i källaren . Tycker att den lämnar väldigt lite värme i förhållande till hur mycket man eldar i den. Det kanske inte är riktigt korrekt att jämföra med den nyinstallerade Contura i5 som finns på övervåningen och som tydligen skall vara riktigt effektiv, men om Dovren är på 11 kw så borde det iaf bli betydligt mindre kallt i källaren.
Lutte: [citat] Dragbegränsare är inte ett måste men är ett bra redskap till att hålla samma förutsättningar, kör lågfart på 7Kw med rörbrännare utan dragbegränsare och närmare 12meter skorsten. Men till topic, sarri gubben i artikeln är en riktig filur som har varit i tidningen flera gånger. När vougatjolme tog köldrekordet var hans kommentar "jaha dom mäter utomhus!"
saabdea: Så här kör jag in min ved, körde tidigare in det på pall med lastmaskin men tycker detta är enklare, går snabbare då man inte behöver lava veden som man måste göra på pallen. [bild] [bild]
andypandy: Sjukt seriöst bygge! :eek: Aldrig sett något liknande. (varning för superlång tråd att läsa) [bild] [bild]
Amatörbyggaren: Tack ska ni ha. Jag återkommer när det närmar sig och troligen i en ny tråd.
jensaro: Nja, kanske om det alltid är lika kallt också... Du skrev tidigare ett inlägg om att styrning var överflödigt...