Jag och min sambo har köpt ett hus nyligen ingen av oss är vanna hus ägare. Vårt problem är nu värme systemet. Det vi har i dag är ackumulatortank som får sin värme från solpanel och en pelletspanna. Mellan panna ackumulatortank så är det bara två rör med en cirkulationspump alltså ingen laddomat. Pannan får sitt vatten från mitten av tanken och laddar ganska högt upp från sidan. Så ska det vara enligt leverantören av systemet och ritningar. Men jag kan inte kolla upp det. Tanken är inbyggt bakom väg och massa isolering så jag kan inte följa ledningarna från taken. Värmenen i huset styrs av en thermomatic EC hone WL den har jag köpt in efter som automatisk styrning av värme förutom termostaterna på radianerna. Den gör sitt jobb bra. Det fanns i systemet redan en shuntventil av typen biv så det var bara att sätta dit den. nu när det är så varmt så vill systemet stänga shuntventil helt men en då så var det förvarmt så jag köpte reläboxen som till hör thermomatic EC hone WL för att stänga av cirkulationspump som gör att det cirkulära i värme systemet. Då började problemen. Reläboxen se till att cirkulationspumpen stannar efter en timma när inte behövs värme i huset. Och starta när shuntventil öppnar igen. Det som händer nu är att den hinner ladda tanken ner till hälften till 60 grader på första timmen sen när pumpen stannar så verkar värmen försvinner från mitten och går ner till 40 grader. Pumpen till panna går hella tiden och termostarten till den sitter pannan så om den får in kallt vatten så starta den så den borde kunna hålla värmen på tanken. Ökar jag hastigheten i på pumpen mellan tank och pannan så blir den aldrig 60 grader i tanken. Varför håller tanken inte värmen? den borde göra det tycker jag.
 
Hur styr du pelletspannans laddning av ack.tanken?
 
Att halva tanken laddas är säkert medvetet då returen till pannan går ut på mitten och då den övre halvan av tanken är tänkt att alltid hållas varm har man säkert bedömt att laddventil varit overkill. Den nedre delen är ämnad vara så kall som möjligt för att solfångaren ska kunna träda in så tidigt som möjligt. Givaren till pelletsbrännaren sitter/borde sitta säkerligen instucken nånstans i övre halvan på tanken och det är denna temp som brännaren jobbar emot. Det är tanktemperaturen som är intressant . Att sedan det är full cirkulation genom pannan hela tiden är mindre kul.Där skulle reläboxen och en termostat gjort mer nytta.Du får flytta givaren till tanken och köra pumpen så sakta det går, utan att det kokar, så länge
 
exerg vad skulle du göra om du hade fria händer? att flyta givaren till tanken har jag redan förstått. sen skulle du se till att pumpen gick bara när den laddar eller? sen borde man ha en laddventil eller? jag har i dag två platser över i Dykrör som sitter ca i mitten och en i övre det borde väll var smartast att sätta den i mitten och någon slags styrning till pumpen också
 
Redigerat:
Vem som helst får komma med förslag på lösning på problemet just nu så verkar det funka men inte optimalt
 
Tanken gör varmvatten också därför bör jag hålla 60 grader i tanken
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.